7 خوان سلامت روان در اینستاگرام
اگر ادمین شبکه‌ های اجتماعی یا صاحب کسب و کار اینترنتی هستید، این مطلب را بخوانید

7 خوان سلامت روان در اینستاگرام

آخرین آمارها از تعداد کاربران اینترنت در جهان و استقبال از شبکه‌ های اجتماعی حائز نکات جالبی است

شتاب اشتراک

روز به روز در ایران و جهان مردم بیشتری به جهان اینترنت می‌پیوندند و بسترهای اینترنتی گسترده‌تر می‌شوند. کسب‌و‌کارها و خدمات بیشتری الکترونیک می‌شوند و مردم هم به ناچار بیشتر از گذشته به این سمت تمایل پیدا می‌کنند.
روز به روز در ایران و جهان مردم بیشتری به جهان اینترنت می‌پیوندند و بسترهای اینترنتی گسترده‌تر می‌شوند. کسب‌و‌کارها و خدمات بیشتری الکترونیک می‌شوند و مردم هم به ناچار بیشتر از گذشته به این سمت تمایل پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۲۳۳۳۵

در این گزارش قصد داریم جدیدترین آمارها از کاربران دنیای دیجیتال، محبوب‌ترین پلتفرم‌ها و... را بررسی کنیم.

آماری که در آوریل 2021 منتشر شد نشان می‌دهد بیش از شش‌نفر از هر 10نفر در جهان هم اکنون از اینترنت استفاده می‌کنند اما چه استفاده‌ای و چگونه !؟ طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده در سال 2020 بیشتر از 330میلیون نفر به دنیای اینترنت پیوسته‌اند و به آن دسترسی پیدا کرده‌اند و در آوریل 2021 (اردیبهشت 1400) تعداد کاربران اینترنت به بیش از چهار میلیارد و 720میلیون نفر در جهان رسیده‌است البته این تنها اطلاعات مهم این گزارش نیست؛ نکته قابل توجه در آمارهای اعلام شده رشد قابل‌توجه شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های سرگرمی است. همچنین تحولات زیادی در رفتارهای کاربران اینترنت رخ داده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

جمعیت جهان در آوریل 2021 (اردیبهشت 1400) بیش از 7.85میلیارد نفر بود که تقریبا یک درصد بیشتر از میزان جمعیت در مدت مشابه سال قبل است. از این تعداد 5.27میلیارد کاربر تلفن همراه در سراسر جهان وجود دارد، در واقع هم اکنون بیش از دوسوم کل جمعیت روی کره‌زمین تلفن همراه دارند. در عین حال کاربران اینترنت طی سال گذشته 7.6درصد رشد کرده‌اند و به 4.72 میلیارد نفر رسیده‌اند که برابر با بیش از 60درصد کل جمعیت جهان است.

اگر بخواهیم این آمار را به شکلی دیگر بیان کنیم باید بگوییم در مدت ذکر شده، به طور متوسط روزانه بیش از 900هزار نفر به کاربران اینترنت افزوده می‌شدند. نکته جالب اینجاست که از بین کاربران اینترنت، بیش از نیم‌میلیارد کاربر جدید طی یک‌سال اخیر به شبکه‌های اجتماعی پیوسته‌اند که تعداد کل در جهان را به 4.33 میلیارد نفر رساندند.

اگرچه محققان بر این باورند که شیوع کووید -19 بر رشد بیشتر تعداد کاربران اثرگذار بوده است اما توسعه زیرساخت‌ها و گسترش اینترنت در مناطق دورافتاده را نمی‌توان نادیده گرفت.

با این وصف مساله‌ای که همواره برای آنها جالب توجه است سبقت آمار پیوستن به شبکه‌های اجتماعی نسبت به رشد کلی کاربران اینترنت است البته این امر تا حدودی به این دلیل است که شرکت‌ها، رسانه‌ها و کسب و کارها به جای سایت، تمرکز اصلی خود را روی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی گذاشته‌اند، به همین دلیل است که کاربران تمایل بیشتر به حضور در این پلتفرم‌ها پیدا کرده‌اند؛ زیرا آنها به راحتی می‌توانند به اطلاعات جدید دست پیدا کنند و با سازمان‌ها و کسب و کارها آسان‌تر ارتباط برقرار کنند. همین تحقیقات می‌گوید 99درصد کاربرانی که 16 تا 64 سال دارند، ماهانه حداقل از یک شبکه‌اجتماعی استفاده می‌کنند.

جغرافیای اینترنت

با همه این تفاسیر، استفاده از اینترنت در مناطق مختلف جهان به طرز معناداری متفاوت است. مثلا از هر 10نفر در اروپا و آمریکای شمالی، 9 نفر از اینترنت استفاده می‌کنند در حالی که در آفریقا از هر 10نفر تنها سه نفر به اینترنت دسترسی دارند.

اما آسیای‌جنوبی کمترین میزان کاربران متصل به اینترنت را در جهان دارد. طوری که بیش از یک میلیارد نفر در سه کشور، بنگلادش،هند و پاکستان به اینترنت دسترسی ندارند که البته بخش عمده‌ای از این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

در میان کشورهای خاورمیانه ایران بیشترین تعداد کاربر اینترنت را دارد. آخرین آمار منتشر شده از سوی معاونت راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد ضریب نفوذ تلفن‌همراه در ایران در پایان سال ۹۹ نسبت به پایان سال ۹۸ بیش از ۱۳درصد رشد داشته‌است.

به طوری‌که هم‌اکنون ۱۳۱ میلیون و ۵۴هزار مشترک تلفن‌همراه در کشور به ثبت رسیده، درحالی که تا پایان سال۹۸ تعداد اشتراک ثبت شده ۱۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک بوده است.

واتس‌ اپ، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان

یکی از شگفتی‌های بزرگ در این تحقیقات این است که شبکه‌های اجتماعی به‌رغم تصور، رشد زیادی داشتند که هنوز با کاهش شیوع کرونا و رفع نسبی قرنطینه همچنان شتاب بالایی دارد.

در سراسر دنیا (به استثنای چین که به علت تمرکز بر پلتفرم بومی از تحقیقات حذف شده)، تقریبا یک چهارم (24.1درصد) از کاربران اینترنت 16 تا 64 ساله گفته‌اند که واتس‌اپ پلتفرم مورد علاقه آنها در بین شبکه‌های اجتماعی است.

فیسبوک در این رتبه‌بندی دوم است و تقریبا 22درصد از پاسخ دهندگان این گزینه را انتخاب کرده‌اند، این در حالی است که اینستاگرام با 18.4درصد در رده سوم قرار دارد.

به طور کلی پلتفرم‌های شرکت فیسبوک (واتس‌اپ، اینستاگرام و فیسبوک) بیش از 67.9درصد از علاقه‌مندی‌های مردم جهان را تشکیل می‌دهند.

معاشرت در راس انگیزه‌ها

در این تحقیقات آمده که معاشرت کردن با دوستان همچنان در راس دلایل ورود به شبکه‌های اجتماعی است اما محققان معتقدند این الگوریتم در حال تغییر است و طی سال‌های آتی انگیزه کاربران برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی  تغییر می‌کند.

عارف چراغی - روزنامه نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها