آویشن زوفایی بعنوان دم‌کرده در درمان سرماخوردگی و ادویه در بعضی از غذا‌ها استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۲۱۲۳۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آویشن زوفایی بعنوان دم‌کرده در درمان سرماخوردگی (دمنوشی با طبع گرم) و ادویه در بعضی از غذا‌ها استفاده می‌شود.

مریم مومنی، مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی ایلام با بیان این که گیاه آویشن زوفایی با نام محلی «ازبوئه» در استان ایلام متعلق به خانواده Labiateae و از جنس Thymbera با نام علمی Thymbera spicata است، گفت: این گیاه تقریباً در تمامی کشور‌های شرق مدیترانه وجود دارد. آویشن زوفایی گیاهی چند ساله است که در خاک‌های آهکی، تپه ماهور‌ها و مناطق آفتاب‌گیر و در ارتفاع ۴۲۰ تا ۱۱۶۰ متر از سطح دریا، در مناطق مدیترانه‌ای و نیمه خشک می‌روید.

آویشن، گیاهی موثر در درمان سرماخوردگی

وی با اشاره به این که دوره رویشی این گیاه از ماه‌های اردیبهشت تا خرداد شروع می‌شود و زمان گل‌دهی آن، اوایل خرداد و شروع بذردهی آن تیرماه است، افزود: در استان ایلام بیشترین میزان پراکندگی این گونه مناطق تنگه بینا، چهارمله، شیرپنه، کاوران، زمیه ملکشاهی و چم‌آب است. کاربرد محلی آویشن زوفایی بیشتر بعنوان دم‌کرده در درمان سرماخوردگی (دمنوشی با طبع گرم) و بعنوان ادویه در بعضی از غذا‌ها استفاده می‌شود.

وی ضمن اشاره به پژوهش‌های انجام شده در این خصوص که اسانس این گیاه به عنوان منبع غنی از فلاونوئیدها، ترپنوئید‌ها و ایزوپرنوئید‌ها همانند کارواکرول و تیمول است، تأکید کرد: کارواکرول (Carvacrol) به عنوان ترکیب اصلی موجود در این گیاه شناسایی شده که دارای خواص بسیار قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد قارچ می‌باشد. همچنین تیمبرا اسپیکاتا به دلیل خاصیت ضد قارچی که دارد، می‌تواند در صنایع غذایی به عنوان نگه‌دارنده استفاده شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها