چرخی در بازار فرش و آشنایی با مدل‌های جدید و متفاوت آن

بدرود فرش لاکی

درباره پاف و كاربرد آن در دكوراسیون خانه

مکمل مبلمان

دكوراسیون امروزی با گذشته متفاوت شده و عناصری در آن به كار می‌رود كه علاوه بر كاربردی بودن، بتوانند زیبایی بصری فضا را هم تامین كنند.
دكوراسیون امروزی با گذشته متفاوت شده و عناصری در آن به كار می‌رود كه علاوه بر كاربردی بودن، بتوانند زیبایی بصری فضا را هم تامین كنند.
کد خبر: ۱۳۱۷۲۰۷

«پاف» یكی از آن وسایل است كه پایه‌ای نسبتا كوتاه‌تر از سایر صندلی‌ها دارد و به نوعی شبیه چهارپایه است.

برخی از آنها هم بدون پایه هستند و تنها از یك بالشتك پهن و بزرگ دایره‌ای شكل یا مربع تشكیل شده‌اند.

رویه این پاف‌ ها هم انواع مختلفی دارد و از چرم گرفته تا جیر، پارچه، پشم و غیره را شامل می‌شود. پاف‌ها هم‌كاربردی بین صندلی و میز دارند و هم می‌شود روی آنها نشست و هم این‌كه روی آنها چیزی گذاشت.

اگر برای بهتر كردن دكوراسیون خانه به دنبال خرید این وسیله هستید خوب است اطلاعات كاملی درباره آن داشته باشید.

تاریخچه پاف‌ ها

پاف در برخی كشورها به صندلی عثمانی شناخته می‌شود. استفاده از این عنصر در دكوراسیون امروزی خانه‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا كرده است.

پاف‌ ها اولین بار در ‌تركیه و در دوره عثمانی‌ها ساخته شدند. در آن دوره، از پاف به عنوان صندلی استفاده می‌كردند.

پاف‌ های آن زمان، معمولا بزرگ بودند و كوسن‌های متعددی روی آنها قرار می‌گرفت به همین دلیل مردم روی آن استراحت می‌كردند. اما بعدها پاف‌های كوچك‌تری هم ساخته شد كه به صورت مجزا در كنار اتاق قرار می‌گرفت.

بعد از حمله فرانسه به عثمانی‌ها، فرانسوی‌ها به كاربرد پاف پی برده و آن را با خود به خانه بردند و پس از آن در سراسر دنیا رواج پیدا كرد اما امروزه كاربردهای مختلفی هم به آن اضافه شده است.

اساس كار پاف این است كه در جلوی مبل‌ها قرار می‌گیرد و افراد راحت می‌توانند روی مبل لم داده و پاهای خود را روی پاف دراز كنند.

به عبارتی، پاف نقش صندلی ندارد و بیشتر به عنوان میز جلومبلی یا میزی برای قرار گرفتن وسایل دیگر مانند لیوان، كتاب یا عینك استفاده كرد. پاف‌ها معمولا انواع مختلفی دارند و كاربرد آنها بسته به اندازه و شكل و نیز مواد سازنده آن تغییر می‌كند.

نكاتی كه باید به آن توجه كنید

پیش از خرید تصمیم بگیرید كه از پاف برای چه مقصودی می‌خواهید استفاده كنید؛ به یك صندلی اضافی نیاز دارید یا زیرپایی، میز كنار مبلمان پذیرایی می‌خواهید یا یك میز دو منظوره كه هم بتوانید وسایلتان را روی آن بگذارید و هم از آن به عنوان فضایی برای قرار دادن وسایل اضافه استفاده كنید. اگر به دنبال صندلی هستید، پافی با پایه بلندتر بهترین گزینه است.

به عنوان زیرپایی حتما پافی با پایه كوتاه‌تر خریداری كنید. اگر هم می‌خواهید از پاف به عنوان میز استفاده كنید، باید پافی بزرگ‌تر با سطحی صاف انتخاب كنید. اما یكی دیگر از نكات مدنظرتان باید هزینه‌ای باشد كه می‌خواهید برای پاف صرف كنید.

همیشه به این نكته توجه داشته باشید كه معمولا مبلمان گران قیمت‌تر، كیفیت بالاتری دارند اما این همیشه دلیل بر بی‌كیفیت بودن مبلمان ارزان‌تر هم نیست.

خانه من چه شكلی است؟

از دیگر معیارهای خرید پاف، توجه به دكوراسیون و سبك آن و نیاز به این وسیله در خانه است. پاف در واقع مكملی برای مبلمان در فضا محسوب می‌شود بنابراین این دو را باید در كنار هم در نظر گرفته و پاف موردنظر را خریداری كنید.

دقت كنید كه لازم نیست پاف حتما با رنگ و جنس مبلتان هماهنگ باشد، بلكه حتی می‌توانید آن را با دكوراسیون خانه هماهنگ كنید.

اگر مبلمان كلاسیك دارید، پاف‌هایتان را هم باید كلاسیك انتخاب كنید. در این میان، ابعاد و مقیاس پاف را با دیگر عناصر دكوراسیون هماهنگ كنید.

خیلی كوچك یا بزرگ بودن پاف فضای شما را ناهماهنگ می‌كند و از طرفی، زیاد بزرگ بودن آن فضای زیادی را اشغال می‌كند. شكل پاف، به جذاب‌ترشدن فضا كمك می‌كند.

بیشتر پاف‌ها مربع و مستطیل‌اند. اما سعی‌كنید از پاف‌های گرد و بیضی هم استفاده كنید تا از زیبایی آنها علاوه بر كاربردی كه دارند، در دكوراسیون استفاده كنید.

انواع پاف‌ ها

پاف‌های جلومیزی: این نوع پاف‌ها معمولا به شكل دایره، مستطیل یا مربع بزرگ هستند كه به دلیل سطح صافی كه دارند معمولا به عنوان جلومیزی به كار می‌رود. جنس این پاف‌ها غالبا از چرم و میكروفیبر است.

پاف مبل انبار (صندوقی):این پاف‌ها معمولا دایره‌ای شكل هستند و پایه ندارند و قسمت بالایی آن متحرك است به طوری كه قسمت بدنه آن توخالی است و از آن می‌توان به عنوان یك انباری جمع و جور استفاده كرد. بخش فوقانی این پاف مانند در برداشته می‌شود یا از طریق لولا متحرك شده و شما می‌توانید وسایل اضافی خود را داخل آن قرار دهید. علاوه بر این برخی پاف‌ها مجهز به كشو هم هستند كه می‌توانید وسایل كوچك از جمله كنترل تلویزیون را داخل آن قرار دهید.

پاف گلیدر و چستر: انواع پاف گلیدر معمولا همزمان با یك صندلی گلیدر به كار می‌روند به طوری كه جلوی این صندلی قرار می‌گیرند و شما به عنوان كاربر می‌توانید حین تكیه به صندلی یا مبل راحتی، پاهایتان را روی پاف دراز كرده و خستگی در كنید. این نوع پاف‌ها با این كاربرد معمولا گرد بوده و جنس آن از همان جنس صندلی یا مبلمان است. این روزها كه دوباره مبلمان چستر مد شده پاف چستر هم به شكل پایه‌دار و هم بدون پایه تولید می‌شود كه در هر دو حالت زیبایی منحصربه فردی دارد.

پاف بالشتی: برخی از پاف‌ها هم بدون پایه بوده و مانند یك كوسن بزرگ یا بالشت طراحی می‌شوند. این پاف‌ها اندازه‌های مختلفی دارند كه بسته به نیازتان می‌توانید خریداری كنید. از این نوع می‌توان برای نشستن یا تكیه‌دادن استفاده كرد.

پاف مبل: پاف مبل ایده مناسبی برای فضاهای باز و آپارتمان‌ها به شمار می‌رود و در مكانی كه تنها یك نقطه برای نشستن وجود دارد، پاف مبل گزینه بسیار مناسبی است كه حتی می‌توان آن را در وسط اتاق یا در كنار دیوار همراه با یك بالشت قرار داد كه بتوانید روی آن استراحت كنید. به پاف مبل، در اصطلاح «اتومان» می‌گویند.

پاف سه‌پایه: این پاف به پاف چهارپایه‌ای معروف است كه غیر از پایه‌های چوبی كه دارد، تمام آن از پارچه‌های معمولا خزدار پوشیده می‌شوند كه هم برای استراحت پا یا جلومبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواعی از پاف‌های سنتی هم هستند كه بافت روی آنها از گلیم و جاجیم ساخته شده و تم فضای خانه را سنتی می‌كند.

هاسوك: هاسوك نوعی از پاف، بدون پشتی است كه پایه‌های بلندتری نسبت به اتومان دارد و وزن آن هم از اتومان كمتر است و معمولا در ابعاد كوچك‌تری تولید می‌شود اما استحكام بالاتری دارد.‌ هاسوك‌ها سطح‌شان خیلی صاف نیست و كمی روی آن برآمده است.

زیرپایی: نوعی از پاف تنها با هدف زیرپایی شدن ساخته می‌شود. این نوع پاف، ارتفاع بسیار كمی از سطح زمین دارد تا پا راحت روی آن قرار گیرد. این زیرپایی‌ها معمولا كنار شومینه یا بخاری قرار می‌گیرند تا افراد هنگام لم دادن روی مبل، پاها را هم روی آن دراز كنند.

ندا اظهری - روزنامه نگار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها