درباره جنجالی‎ ترین و بی‌اخلاق‌ترین نشریات ورزشی اروپا چه می‌دانید؟

خانمان‎ براندازها روی کیوسک

چرخی در بازار فرش و آشنایی با مدل‌های جدید و متفاوت آن

بدرود فرش لاکی

زمینه لاکی، با بته جقه‌هایی که هر کدام‌شان رنگ و رویی دارند و کنار هم ترکیبی زیبا و دلنشین ایجاد می‌کنند، شاید پررنگ‌ترین خاطره اغلب ما ایرانی‌ها از فرش باشد. اما باتوجه این که چند سال است همه چیز به روز شده و خانواده‌ها هم تصمیم گرفته‌اند با مد روز زندگی کنند، مدل‌های جدیدی از فرش هم تولیدشده که شکل و شمایلی متفاوت دارد.
کد خبر: ۱۳۱۵۸۹۳
فرش‌های کلاسیک معمولا تلفیقی از طرح‌ها و نقوش اصیل ایرانی دارند و با توجه به تنوع پایین‌تر رنگ‌هایشان، در همه نوع دکوراسیونی نمی‌توان از آنها استفاده کرد. اما در فرش‌های مدرن، تنوع رنگ بالا و از طرح‌های به روزتری استفاده شده‌است. این فرش‌ها در مقایسه با نمونه‌های کلاسیک و سنتی، هم قیمتی مناسب‌تر دارند و هم به دلیل تنوع‌شان با هر تم رنگی در محیط خانه هماهنگ می‌شوند. نوع بافت فرش‌های مدرن، مهم‌ترین عنصری است که آنها را از دیگر فرش‌ها متمایز می‌کند. به عنوان مثال، الیاف استفاده شده در فرش‌های مدرن طول بیشتری دارند. این فرش‌ها انواع مختلفی دارد که می‌توان به شگی، فریز، وینتیج یا پتینه، سه‌بعدی و شنل اشاره کرد.

  فرش سه‌بعدی
در سال‌های اخیر استفاده از هنر سه‌بعدی طرفداران زیادی پیدا کرده و طراحان و هنرمندان تلاش کرده‌اند این هنر را در طراحی فرش هم به کار برند. در طرح سه‌بعدی فرش‌های مدرن و فانتزی، فرش حجم و بُعد پیدا می‌کند و تصویری واقعی از نقشه فرش نمایش داده می‌شود. در این نوع فرش، طراحان با تغییر تناژ رنگ و با کمک گرافیک سعی می‌کنند در بافت فرش حجم ایجاد کنند. به عبارتی، فرش سه‌بعدی ترکیبی از نقطه، رنگ، حجم و زیبایی است. تمام زیبایی این نوع فرش به نقشه آن است که باید کامل دیده‌شود؛ بنابراین نباید زیر پایه‌های مبل یا میز و تخت قرار گیرد. بهترین فضا برای پهن کردن این فرش، در اتاق خواب یا جلوی مبل است.

  فرش وینتیج یا کهنه‌نما
حتما فرش‌های جدیدی را که ظاهر رنگ و رو رفته دارند، در بازار دیده‌اید. این فرش‌ها را به وینتیج، کهنه نما یا پتینه می‌شناسند که ظاهر آن بسیار شبیه فرش‌های کار کرده و کمرنگ‌شده‌است. به عبارتی، ظاهر آن از عمر واقعی فرش بسیار بیشتر است و درواقع، آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که ظاهر کهنه و قدیمی مانند فرش‌های دستبافت قدیمی پیدا کند.

برخلاف ظاهر این نوع فرش، کیفیت و مقاومت بالایی داشته و در آن از نخ صددرصد اکرلیک استفاده می‌شود. این قبیل فرش‌ها با رنگ‌های روشنی که دارند معمولا با دکوراسیون‌های مدرن هماهنگ می‌شود. زیبایی و کیفیت این فرش‌ها حتی باعث شده در خارج از کشور هم طرفداران زیادی داشته‌باشد.
اگر بخواهیم آنها را از نظر قیمتی هم بررسی کنیم، این مدل فرش در مقایسه با فرش‌ها معمولی قیمت بالاتری دارد اما باز هم نسبت به فرش‌های دستبافت به مراتب ارزان‌تر است.

اگر می‌خواهید از رنگ‌های ملایم یا خنثی برای دکوراسیون خانه استفاده کنید، بهتر است آن را به عنوان محور در مرکز قرار دهید؛ چون تمام اجزای خانه به خوبی در اطراف این نوع فرش قرار می‌گیرند و هارمونی خوبی پیدا می‌کند.

  فرش شگی
یکی از فرش‌های مدرن، فرش شگی است که متمایز از دیگر فرش‌هاست. در این فرش از نخ‌های بلند آکرلیک استفاده شده که باوجود لطافت بالا اما استحکام و عمر آن پایین است و خیلی زود زیر پا کوبیده می‌شود. این فرش در مقابل شست‌وشوی زیاد هم مقاومت چندانی ندارد. فرش‌های شگی نسبت به فرش‌های سنتی و کلاسیک تراکم کمتری داشته و به همین دلیل سبک‌تر است و راحت جابه‌جا می‌شود.
 
این مدل فرش‌ها اغلب جنبه تزئینی دارند به همین دلیل سایز آنها بالاتر از شش متر نمی‌رود و برخلاف
مستطیل یا گرد بودن فرش‌هاس سنتی، فرش‌های شگی شکل‌های هندسی مختلف و تنوع رنگ بسیار بالایی دارند. اگر دکوراسیون منزل‌تان مدرن است، فرش شگی یکی از انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته‌باشید اما دقت کنید به دلیل تزئینی بودنش، معمولا به منظور کفپوش یا پوشاندن فضای خانه به کار نمی‌رود بلکه بیشتر برای هماهنگ شدن وسیله‌ها در یک فضا از آن استفاده می‌کنند.
 
 اولین ویژگی این فرش‌ها که می‌تواند شما را جذب کند، نرمی و لطافت بالای آن است که به دلیل الیاف بلند به کار رفته در آن حاصل می‌شود به همین دلیل، این فرش گزینه مناسبی برای اتاق خواب و پایین تخت به شمار می‌رود. علاوه بر این، فرش شگی قیمت کمتری نسبت به فرش‌های دیگر دارد و به دلیل استفاده از الیاف مصنوعی چون پلی استر، پرزدهی ندارد و ایجاد حساسیت‌نمی‌کند.
 
 فرش شنل
فرش شِنل هم از جمله فرش‌های مدرن است که برخلاف فرش شگی، پرزهای آن کوتاه و نقش برجسته است. درواقع فرش‌های مدرن و فانتزی که قسمتی از آن برجسته و بخشی ساده است، همان فرش شنل یا بلژیکی است.

وزن آن بسیار کم است و برای این که روی سطوح سرامیکی و سنگی لیز نخورد، در قسمت پشت فرش از لاتکس استفاده شده‌است. در این مدل فرش الیاف پلی استر، پشم، پلی پروپیلن و اکرلیک به کار رفته که البته اکرلیک به دلیل لطافت بیشتری که دارد از بقیه پرطرفدارتر است.
 نوع اکرلیک آن، بوی نفت و پلاستیک نمی‌دهد و به راحتی هم تمیز می‌شود و در مقابل پاخوردگی نسبت به بقیه مدل‌های فرش‌های مدرن و تزئینی مقاومت بیشتری دارد.
 در فرش‌های شنل که در کنار اکرلیک از الیاف دیگر هم استفاده شده، پرزدهی بیشتر اتفاق می‌افتد و حتی احتمال آبرفت فرش هم وجود دارد. این مشکلی در نوع اکرلیک وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید آن را خریداری کنید. این مدل فرش روی سنگ و سرامیک لیز نمی‌خورد.
 بسیاری از انواع فرش شنل، ضدلک، ضد حساسیت و فاقد پرز بوده و با توجه به طرح‌های مختلفی که دارد، حتی انواع شنل کودک برای اتاق کودک هم بسیار مناسبند. گلیم فرش شنل که از الیاف پشم و سایر نخ‌ها بافته‌شده، بیشتر برای فضاهای غیررسمی کاربرد داشته و البته دوام کمتری دارند.
 
 فرش‌های تکه‌ای
فرش‌های تکه‌ای یا وصله‌ای هم نوع دیگری از فرش‌های وینتیج یا کهنه‌نما هستند که در اندازه‌های و شکل‌های مختلفی برش داده‌شده و به شکل‌های دلخواه با نخ‌های محکم به هم دوخته می‌شوند.
در انتها تمام فرش‌های وصله‌دار را با پارچه‌های پنبه‌ای محکم، بار دیگر به هم می‌دوزند. این تکه‌ها حتی ممکن است از نظر رنگ و طرح کاملا با هم متضاد و هر تکه به نوعی نماینده فرشی باشد!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها