گفت‌و‌‌گو با حمید شاه‌آبادی، معاونت سیما درباره همه آنچه سال ۹۹ در تلویزیون گذشت

خط تولید سریال‌های تلویزیونی را تعطیل نکردیم

۳۶۶ روزی که همه ما آن را در سال گذشته به شکلی پشت سر گذاشتیم، پر از اخبار و اتفاقاتی بود که کرونا خیلی از آنها را رقم زد.
کد خبر: ۱۳۰۷۹۸۳
ماجرای تلخی که همه چیز را از جزئیات زندگی‌مان گرفته تا اوضاع و احوال اجتماع و حتی دنیا را تغییر داد. در این بین صدا و سیما نیز همزمان با این اخبار دست به کار شد تا علاوه بر اطلاع‌رسانیدر بخش‌های دیگر مثل سرگرمی، آموزش و... برنامه‌هایی را تدارک ببیند که در روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی به داد مخاطبانش برسد. جریان شکل گرفته بهانه‌ای شد تا در آخرین روزهای این قرن پای صحبت حمید شاه‌آبادی، معاون سیما که از مهرماه بعد از رادیو، سکان تلویزیون را در دست گرفت، بنشینیم.
خط تولید سریال‌های تلویزیونی را تعطیل نکردیم
با سالی که گذشت شروع کنیم، آغازی که به واسطه کرونا پراز روزهای سخت بود. شما انعکاس این جریان در قاب سیما را چطور دیدید؟
سیمای جمهوری اسلامی در سالی که گذشت به لطف پروردگار متعال، دوره‌ای دشوار اما موفقیت آمیز را سپری کرد. جشن بهار ۹۹ نوید بخش سالی نکو برای سیما بود. چراکه با وجود آغاز محدودیت‌های کرونا، همه سریال‌ها و برنامه‌های نوروزی با تلاش همکاران آماده پخش شدند و سیما توانست نگاه قاطبه ملت ایران را به برنامه‌هاى تلویزیونى معطوف کند.

از رویکرد رسانه ملی در این بازه زمانی بگویید و این‌که شما چه برآوردی از فعالیت‌های صورت گرفته دارید؟
در کنار بخش‌های مختلف، این معاونت رسانه ملی هم مانند سایر بخش‌ها و مراکز، از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران با تمام توان وارد عرصه آموزش، آگاهی‌رسانی و آرامش‌بخشی شد و همگام با کادر درمانی، در جبهه مدافعان سلامت قرار گرفت و به خط مقدم مبارزه رسانه‌ای با کرونا تبدیل شد. همچنان که رهبر معظم انقلاب در اولین سخنرانی زنده تلویزیونی خودشان در ۲۱ فروردین فرمودند صدا و سیما در این زمینه [مقابله با کرونا] بسیار خوب عمل کرده است.
همچنین با شکل‌گیری ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در کشور و لزوم بهره‌گیری از اطلاعیه‌ها و دستورالعمل‌های این ستاد، سیما وارد مرحله جدیدی از آگاهی‌رسانی شد و با همدلی و همراهی با مردم کشورمان با موفقیت رسالت خود را به سرانجام رساند.

فضای آموزشی، سرگرمی و حتی مذهبی هم جزو مواردی بود که امسال شکل و شمایل دیگری در تلویزیون به خود گرفت، از این فضا و تمایز با قبل‌ترها هم می‌گویید.
با تعطیلی فضاهای آموزشی کشور وظیفه بزرگ تدریس و تحصیل دانش‌آموزان به شبکه‌های تلویزیونی محول شد تا آنجا که روزانه بیش از ۴۰ کلاس درس در شبکه‌های آموزش، چهار، قرآن و امید برگزار شد و تاکنون این تعداد به حدود ۱۶ هزار کلاس مدرسه تلویزیونی رسیده است. در زمینه ایجاد سرگرمی و لزوم افزایش در خانه ماندن مردم، سیما با تمام توان به خدمت آمد و با تهیه و تولید فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده تلاش کرد تا فضایی امیدوار، آرام و شاد را برای خانواده‌ها فراهم کند.
همچنین در ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلی اماکن مقدس و گردهمایی‌های مذهبی، شبکه‌های مختلف سیما در کنار سفره‌های سحر و افطار مردم مومن، تلاش کردند تا آیین‌های دعا و نیایش را به صورت زنده در لحظات ملکوتی افطار و سحر پخش کنند. این تمهیدات موجب شد تا خلأ عدم حضور در این گونه مراسم تا حد زیادی جبران شود. تشکیل پویش هر خانه یک مسجد و فراهم کردن امکان زیارت از راه دور از طریق ارتباط زنده با اماکن مقدسه، حرم‌های مطهر، عتبات عالیات و برگزاری شب‌های قدر به صورت مجازی از طریق شبکه‌های مختلف، از جمله خدمات ارزنده سیما در این زمینه بود.
در ماه محرم و صفر نیز ایجاد حسینیه تلویزیونی ایران در تمام ساعات شبانه روز، هم به یاری عزاداران حسینی آمد و همچنین با انعکاس مطلوب عزادارى بعضی هیات‌ها که با رعایت دستورالعمل‌هاى بهداشتى برگزار می‌شد، به الگوسازی برای برگزاری مراسم‌ها پرداخت.

در سالی که گذشت در زمینه ترویج و اشاعه همدلی چه اقداماتی در تلویزیون صورت گرفت؟
در سالی که گذشت به دلیل تنگنای معیشتی برخی اقشار آسیب‌پذیر، موج مواسات و همدلی در جای‌جای میهن عزیزمان شکل گرفت و مردم به یاری یکدیگر شتافتند؛ یکی از فرازهای فعالیت سیما در سال ۹۹ این بود که افتخار انعکاس و بازنمایی این حرکت بزرگ را داشت و بحمدا... نمایش این موج مهرورزی، خود به عاملی برای تبلیغ و گسترش امر مواسات تبدیل شد.
علاوه بر این درسال ۹۹ با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاکید بر پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی، شب یلدایی متفاوت را پشت سر گذاشتیم و شبکه‌های سیما در این شرایط شب‌نشینی شادی را برای مردم رقم زدند. علاوه بر اینها گرچه از اتفاقات ناگوار امسال ترور دانشمند هسته‌ای دکتر شهید محسن فخری‌زاده بود، اما شبکه‌های مختلف سیما به  پوشش بازتاب آن شتافتند و در واکنش به این اقدام تروریستی با تغییر کنداکتور به تولید و پخش برنامه‌های متناسب با این شهید هسته‌ای و دفاعی کشور پرداختند.
همچنین برای پاسداشت نخستین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، سیما با تشکیل ستاد رسانه‌ای مکتب حاج قاسم، برگزاری جلسات با نهادهای مرتبط، راه‌اندازی پویش «مرد میدان» و پخش برنامه‌های زنده در شب و روز شهادت و همچنین پخش مستندهای جدید و جذاب از سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همرزمان ایشان به معرفی این قهرمان ملی و جهانی پرداخت.

برای خود تلویزیون هم در جهت ارتقای کیفیت، اتفاق خوبی رخ داد، درست است؟
بله، یکی از اتفاقات مبارک سیما در سال ۹۹ به همت مهندسان و متخصصان معاونت توسعه و فناوری رسانه با ارتقای کیفیت پخش بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی رقم خورد. به این ترتیب شبکه‌های یک، سه، نسیم، نمایش، کودک، افق، ورزش، مستند و تماشا به پخش HD مجهز شدند.

در سال گذشته در کنار شرایطی که وجود داشت، مدام اخباری از شکل‌گیری و کلید خوردن مجموعه‌های مختلف به گوش می‌رسید و خیلی از آنها روی آنتن رفتند؛ می‌شود آماری از آنها ارائه دهید؟
همان‌طور که اشاره شد، با وجود شرایط کرونایی و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و ایجاد فضایی ایمن، خط تولید سریال‌های تلویزیون با قدرت ادامه یافت. به گونه‌اى که امسال پروژه‌های عظیم سریال‌سازی در مرکز سیما فیلم نظیر سریال‌های «سلمان فارسی»، «جشن سربرون»، «طلاق» و... مراحل مختلف تولید را ادامه می‌دهند و «حضرت موسی» در مرحله پیش تولید قرار دارد. همچنین چندین سریال در فیلم و سریال شبکه‌ها نیز کلید خورد، که ان شاءا... در نوروز و ماه رمضان سال ۱۴۰۰ از شبکه‌ها پخش می‌شوند.
در سالی که گذشت، ۳۱ سریال جدید در بیش از ۹۰۰ قسمت از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج پخش شد. بیشتر این سریال‌ها در زمان پخش خود از استقبال خوبی ازسوی مخاطبان برخوردار شدند. «پایتخت ۶»، «دوپینگ»، «زیر خاکی»، «شاهرگ»، «بچه مهندس۳»، «سرباز»، «بوم و بانو»، «زمین گرم»، «نجلا»، «‌از سرنوشت»، «‌دخترم نرگس»، «خانه امن»، «شرم»، «‌ایلدا »، «بیگانه‌ای با من است»، «روز‌های ابدی»، «باخانمان» و «دادستان» سریال‌هایی بودند که امسال مخاطبان زیادی را با خود همراه کردند.

امسال ما شاهد پخش مسابقات تلویزیونی بیشتری از شبکه‌های مختلف بودیم، این اتفاق در حوزه انیمیشن و حمایت از کارآفرینان هم رخ داد، از این جریان بگویید.
تولید و پخش مسابقات تلویزیونی با محوریت استعدادیابی، به همراه نشاط و سرگرمی، فرهنگ‌سازی و همچنین کشف استعدادهای نسل جدید در دستور کار سیما قرار گرفت که مى‌توان به مسابقه هاى «عصر جدید»، «بسرا» «اعجوبه‌ها»، «ستاره‌ها»، « میدون » و«اسرا» اشاره کرد. همچنین «ایران»، «ایرانیش»، «فن آورد»، «برخط شو»، «اسطرلاب»، «پیش فنگ»، «دست فرمون»، «کودک شو» و «شوت بال» از جمله مسابقه‌هایی بودند که پخش شدند.
سیما امسال در حوزه انیمیشن نیز خوش درخشید. در سال ۹۹ حدود هشت هزار دقیقه پویانمایی به همت مرکز صبا، تولید و برای پخش در اختیار شبکه‌های مختلف تلویزیونی قرار گرفت. همچنین تولید اولین مجموعه انیمیشن با کیفیت ۴k در ایران با عنوان «چیا» در این مرکز اتفاق افتاد.
همچنین با توجه به نامگذاری سال ۹۹ ستاد رسانه‌ای «جهش تولید در سیما» تشکیل شد. این ستاد با محوریت ارتقای بینش اقتصادی عموم مردم، انگیزه بخشی به کارآفرینان بالقوه، پیگیری مشکلات تولید برای کارآفرینان فعلی، تمهید، تصویب و اجرای مقررات لازم برای رونق تولید، جهش و بهره‌وری تولیدات و گسترش نهضت ساخت داخل نقش‌آفرینی کرد.

در سال جدید قرار است چه اتفاقات جدیدی در تلویزیون رخ دهد.
نوروز موسم تغییر، تحول و امیدآفرینی است و طراوت و شادی‌آفرینی در برنامه‌های این مناسبت از ماموریت‌های اصلی سیما در ایام نوروز و سال ۱۴۰۰ خواهد بود. طرح کوتاه مدت تحول که با محوریت «حال خوب» تدوین شده، برپایه ضرورت تحول و بازنگری در برنامه سازی سیما همپای تحولات روز جهان و نیازهای مخاطب نوشته شده است.

در مورد انتخابات و فضایی که در رسانه قرار است شکل بگیرد چطور؟ برنامه‌ریزی شده است؟
یکی از میدان‌های مهم سیما در سال پیش رو، انتخابات ریاست جمهوری است؛ در شرایطی که دشمنان و بدخواهان به دنبال ایجاد فضای دوقطبی درانتخابات هستند، به فضل خدا، سیما با هوشیاری، از ایجاد چنین فضایی پرهیز کرده و مردم را به مشارکت و انتخاب آگاهانه تشویق و ترغیب خواهد کرد. ما همچون گذشته به دنبال افزایش مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات هستیم. ان‌شاءا... با اتخاذ رویکردهای تبیینی و تبلیغی و با رعایت کامل اصل بی‌طرفی، زمینه را برای حضور پرشورتر مردم پای صندوق‌های رأی فراهم می‌کنیم.
 
منبع: علیرضا ملوندی - رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها