اماکن فرهنگی‌تاریخی زنجان در نوروز ۱۴۰۰ دایر است
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان:

اماکن فرهنگی‌تاریخی زنجان در نوروز ۱۴۰۰ دایر است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان:

کاروانسرای سنگی زنجان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از آغاز عملیات اجرایی مرمت کاروانسرای سنگی زنجان در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۷۶۸۱

به‌گزارش جام جم زنجان، امیر ارجمند  با اشاره به شرایط اضطراری کاروانسرای سنگی زنجان، اظهار کرد: کاروانسرای سنگی یک اثری تاریخی است ولی با توجه به اینکه این اثر یک موقوفه سرا است اکنون تحت تملک اداره اوقاف است و تحت نظارت کارشناسان معاونت میراث فرهنگی مرمت می‌شود.

وی  ادامه داد: در اقدام‌های مرمتی چون بدنه‌سازی، بندکشی بین آجرها، تعویض نورگیرها، مرمت آجرهای فرسوده، کف سازی، اجزای کانال ناکش، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، اندود طاق‌های داخلی، ساماندهی تأسیسات مکانیکی و برقی، استحکام‌بخشی و عایق‌کاری انجام می‌شود.

ارجمند گفت: کاروانسراها به‌عنوان آثار ملی که بخشی از هویت گذشتگان و نحوه زندگی آن‌ها را به نسل‌های حاضر و آینده معرفی می‌کنند از ارزش زیادی برخوردار هستند، ازاین‌رو باید در حفظ، مرمت و نگهداری این بناها بیش‌ازپیش کوشا باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اضافه کرد: مصالح به کار گرفته‌شده در این کاروانسرا عمدتاً از سنگ است و به این دلیل به کاروانسرای سنگی شهرت یافته است که شایان‌ذکر است تمامی کاروانسراهایی که در این مسیر ساخته‌شده اکثراً سنگی هستند.

ارجمند با بیان اینکه اهداف حفاظتی و صیانتی از مواریث فرهنگی استان هستند، گفت: این اداره کل طی سال جاری با نظارت مستمر بر پروژه‌های مرمتی در نظر دارد تا بخش عمده‌ای از عملیات تخصصی و فنی ابنیه تاریخی انجام و برای بهره‌برداری در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری آماده سازد.

کاروانسرای سنگی یکی از بناهای باارزش دوران صفوی با قدمت 300 سال است گفت: این بنا به دستور شاه‌عباس در مسیر جاده‌ی ابریشم برای استفاده‌ی مسافران و مهمانان از شرق به غرب ایران احداث‌شده‌اند. این کاروانسرا با شماره‌ی 2128 در فهرست آثار ملی ثبت‌شده و ازلحاظ کاربری تغییریافته و با مدیریت اداره‌ی اوقاف تبدیل به سفره‌خانه‌ی سنتی شده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها