براساس آخرین اطلاعات می‌توان گفت وضعیت کرونا در کشور بسیار شکننده است، چراکه وضعیت ‌ ۱۱ شهرستان ‌قرمز، ۳۲شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان نیز آبی گزارش شده است.
کد خبر: ۱۳۰۶۴۳۵

با این حال دیروز‌ سرانجام تکلیف‌ سفرهای نوروزی مشخص شد. بر اساس مصوبه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا، سفرهای نوروزی به شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع و سفر به شهرهای دارای وضعیت زرد و آبی، یعنی ۴۰۵ شهرستان، با رعایت پروتکل‌ های سختگیرانه بهداشتی امکان‌پذیر است؛ اما موضوع مهم این است که ما از کدام پروتکل‌های سختگیرانه حرف می‌زنیم؟ پروتکل‌هایی که اگر اجرا نشود چه کسی برخورد جدی با متخلفان خواهد کرد؟ بارها و بارها تاکید کرده‌ایم که تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است که زنجیره ویروس کرونا قطع خواهد شد و بر کرونا غلبه خواهیم کرد؛ اما چند بار تا به امروز دیده‌ایم که با افرادی که این مسؤولیت‌ اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند یا فاصله اجتماعی را که از اساسی‌ترین اصول مقابله با کروناست، رعایت نمی‌کنند، برخورد قانونی شده است؟

واقعیت این که اجرای برخی محدودیت‌ها تنها با اعمال جریمه هم پاسخگو نخواهد بود و نیاز به ضوابطی جدی‌تر دارد اما نکته‌ای که درباره سفرهای نوروزی مشخص است این ‌که سفر، فرصتی برای تفریح، گشت و گذار، رفتن به رستوران و ... است؛ اقداماتی که هرکدام از آنها به تنهایی، امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از مسافران می‌گیرد. در واقع بدیهی است که رعایت پروتکل‌هایی مانند ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و ... در سفر تقریبا نشدنی است یا در بهترین حالت ممکن، به حداقل می‌رسد.

بنابراین مجاز شدن سفر به برخی مناطق با رعایت پروتکل‌هایی سخت‌گیرانه امری خطرساز خواهد بود. به همین دلیل بهتر است سفرهای نوروزی در شرایط فعلی کشور، نه فقط در مناطق قرمز و نارنجی بلکه در تمام مناطق کشور ‌ممنوع شود.

منظور از ممنوعیت ‌به معنای اعمال جریمه‌ نیست، چون‌ برخی افراد به راحتی جریمه را پرداخت می‌کنند و به شیوه خود عمل می‌کنند.‌

درواقع با متخلفان باید برخوردهایی جدی و قانونی کرد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، بهترین راه این است که تحت هیچ شرایطی و با پرداخت هیچ مبلغ و ارائه هیچ مجوزی، اجازه تردد بین‌شهری‌ داده نشود؛ چراکه بر همه روشن است که در یک سال اخیر، تعطیلات همواره زنگ خطری برای شیوع بیشتر کرونا بوده است.

حسینعلی شهریاری - رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها