سالمندان هم مثل هر گروه دیگر اجتماعی برای کارهای روزمره خود به گوشی‌های هوشمند متکی هستند. درواقع می‌توان گفت سالمندانی که از فناوری‌های نوین ارتباطی استفاده می‌کنند کیفیت زندگی بالاتری دارند و بهتر می‌توانند با زندگی پرشتاب دنیای امروز هماهنگ شوند.
کد خبر: ۱۲۹۴۲۸۹

تفاوت اصلی این گروه از کاربران گوشی‌ های هوشمند با دیگران اینجاست که معمولا گوشی‌ های سالمندان برایشان خریده می‌شود و خودشان خریدار نیستند. در نتیجه ممکن است آنچه به دست‌شان می‌رسد همان چیزی نباشد که واقعا نیاز دارند.

در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم که باید هنگام خرید گوشی برای سالمندان درنظر داشته باشید تا در آینده بتوانید پیشنهادهای بهتری به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بدهید.

استفاده از فناوری سن و سال نمی‌شناسد

نخستین و بااهمیت‌ترین موضوعی که باید درنظر داشته باشید این است که سالمندان هم باید با فناوری‌های روز آشنا شوند و بتوانند از آنها استفاده کنند بنابراین تهیه گوشی‌های خیلی ساده و غیرهوشمند، به‌غیر از مواردی که واقعا گزینه دیگری وجود ندارد، فکر خوبی نیست. ممکن است سالمندان در یادگیری کاربردهای گوشی‌های هوشمند کمی کندتر از شما باشند، اما با حمایت و صبوری شما می‌توانند کار کردن با آنها را یاد بگیرند. در نتیجه این پیش‌فرض را که گوشی‌های هوشمند و سالمندان ترکیب مناسبی نیستند فراموش و سعی کنید گوشی‌ای برایشان تهیه کنید که از امکانات مناسب و به‌روز برخوردار باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی‌های جدید، استفاده از آخرین نسخه‌های سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس است که علاوه بر پشتیبانی سازنده، به‌معنی امنیت بیشتر اطلاعات کاربران و آسیب‌پذیری کمتر در برابر بدافزارهای رنگارنگ امروزی است.

نکته‌ای که می‌تواند برای کاربران مسن‌تر به‌دلیل آشنایی کمتر با روش‌های کلاهبرداری اینترنتی بسیار بااهمیت باشد.

همچنین گوشی‌های غیرهوشمند بسیاری از قابلیت‌های استاندارد مدل‌های هوشمند از جمله توانایی خواندن متن، توانایی تبدیل صوت به متن، قابلیت برقراری تماس‌های ویدئویی، امکان مسیریابی با استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب، استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی و استفاده از خدمات حمل و نقل آنلاین را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند که برای سالمندان می‌توانند مفیدتر از دیگر گروه‌های کاربران هم باشند.

پس سالمندان را مترادف گوشی‌های غیرهوشمند ندانید و سعی کنید در انتخاب بعدی‌تان از گوشی‌ هایی که حداکثر مدل یک تا دو سال اخیر هستند فراتر نروید.

جوگیر نشوید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که موقع انتخاب باید درنظر بگیرید این واقعیت است که معمولا سالمندان علاقه‌ای به استفاده حرفه‌ای و سطح‌بالا از گوشی‌های هوشمند ندارند.

قابلیت‌هایی مثل عکاسی پیشرفته، پردازنده گرافیکی قدرتمند و اینترنت 5G شاید برای جوان‌ترها کاربردی و هیجان‌انگیز باشد، اما معمولا به کار سالمندان نمی‌آید البته این به آن معنی نیست که آنها نیازی به دوربین خوب یا نمایشگر باکیفیت ندارند، بلکه تنها به این معنی است که پرداخت هزینه‌های گزاف گوشی‌های پرچمدار برای کاربرانی که نیازی به بیشتر قابلیت‌های خارق‌العاده این گوشی‌ها ندارند خیلی منطقی نیست.

گوشی‌های میان‌رده امروزی ترکیب مناسبی از قیمت و کارآیی را به شما عرضه می‌کنند و در ازای نداشتن برخی توانایی‌های خاص بسیار اقتصادی‌تر هستند.

صفحه بزرگ‌تر بهتر است

سالمندان معمولا از ضعف بینایی رنج می‌برند و گوشی‌ای که بتواند نوشته‌ها و اعداد را بزرگ‌تر برای آنها به‌نمایش بگذارد تجربه کاربری بهتری برایشان ایجاد خواهد کرد. پس یادتان باشد سعی کنید بزرگ‌ترین و باکیفیت‌ترین صفحه نمایش ممکن را با بودجه‌ای که درنظر دارید انتخاب کنید.

خوشبختانه گوشی‌های امروزی به‌طور میانگین صفحه نمایش‌های 5 اینچ و بالاتر دارند، اما باز هم بین دو گوشی مشابه بهتر است محصولی را انتخاب کنید که صفحه‌ نمایش بزرگ‌تری داشته باشد.

عمر باتری بیشتر، زندگی بهتر

عمر باتری از آن مسائلی است که برای همه کاربران گوشی‌های هوشمند مهم است، اما برای سالمندان می‌تواند اهمیت دوچندان داشته باشد.

موضوع اول دشواری‌های شارژ پیاپی باتری و نگرانی همیشگی از خالی شدن باتری گوشی است که علاوه بر سخت‌تر کردن استفاده از گوشی برای سالمندان، آنها را از صرافت سروکله زدن با گوشی و یادگرفتن کار با آن می‌اندازد.

به‌علاوه سالمندان به‌احتمال بیشتری ممکن است شارژ شبانه گوشی یا همراه داشتن پاوربانک را از یاد ببرند.

پس عمر باتری مناسب باید یکی از مهم‌ترین معیارهای شما برای انتخاب گوشی برای سالمندان باشد.

یکی از دلایل منطقی نبودن خرید گوشی‌های قدیمی برای سالمندان، همین موضوع سلامت باتری و عمر مفید آن است.

گوشی‌های جدید درکنار داشتن باتری‌های سالم و نو از نسخه‌ های بالاتر سیستم‌ عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس استفاده می‌کنند که با بهینه کردن مصرف انرژی عمر باتری بیشتری دارند.

به‌علاوه امکاناتی مثل شارژ بی‌سیم می‌تواند برای سالمندان بسیار کاربردی باشد و آنها را از سروکله زدن با کابل و شارژر بی‌نیاز کند پس بد نیست در صورت امکان، گوشی‌هایی را انتخاب کنید که این امکان را دارند.

همانی که خودتان استفاده می‌کنید

واقعیت این است که پشتیبانی فنی از گوشی‌های سالمندان هر خانواده اول به‌عهده جوان‌ترها و در مرحله بعدی دیگر اعضای همان خانواده است.

درنتیجه با انتخاب گوشی‌هایی که خودتان از آنها استفاده می‌کنید یا حداقل از سیستم‌عامل مشترکی با گوشی خود شما برخوردارند هم کار آنها را سریع‌تر راه خواهید انداخت و هم زندگی را برای خودتان راحت‌تر می‌کنید. به زبان ساده‌تر اگر خودتان و خانواده از اندروید استفاده می‌کنید برای بزرگ‌ترهای فامیل گوشی اپل نخرید و برعکس.

وقتی همه خانواده از یک سیستم‌عامل استفاده کنند، هم سالمندان می‌توانند راحت‌تر سؤالات خود را مطرح کنند و به جواب برسند، هم تمام بار رفع مساله بر دوش شما نخواهد بود.

به‌علاوه به‌اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌های کاربردی یا تغییر تنظیمات گوشی برای آنها بسیار ساده‌تر خواهد شد و بهتر می‌توانید کمک‌شان کنید تا از تمام قابلیت‌های گوشی هوشمند خود استفاده کنند.

در نهایت باید باز هم به این نکته اشاره کنیم که فارغ از نیازمندی‌های به‌خصوص این گروه سنی، تفاوت دیگری در انتخاب گوشی برای سالمندان و دیگران وجود ندارد و باید بیشتر از هرچیز به‌فکر تامین قابلیت‌ های مورد نیاز با کمترین هزینه ممکن باشید.

خشایار مریدپور - روزنامه‌ نگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها