زارعی در گفتگو با جام جم آنلاین:

سیاست های امریکا با امدن و رفتن جمهوریخواه و دموکرات ها تغییر نمی کند

تحلیلگر مسائل منطقه درباره اینکه ایا بایدن سیاست های ترامپ در منطقه ادامه می دهد گفت: سیاست های آمریکا در منطقه سیاست های یک جناح سیاسی نیست و سیاست های کلی آمریکا است. حال ترجیح دولت ها این است که گاهی برخی به مسائل داخلی اولویت می دهند و برخی به مسائل خارجی اهمیت بیشتری می دهند.
کد خبر: ۱۲۸۸۲۵۸

سعدالله زارعی تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با جام جم آنلاین در پاسخ به این سوال، این احتمال که بایدن سیاست های اوباما را در پیش بگیرد چقدر جدی است؟ آیا نیروهای آمریکایی همچنان در منطقه خواهند ماند؟ گفت: سیاست های آمریکا در منطقه سیاست هایی تنظیم شده آمریکا است نه سیاست های حزب دمکرات یا جمهوری خواه. از این رو در سیاست خارجی سیاست های آمریکا بخاطر رفت و آمد یک حزب دچار تغییر نمی شود. در منطقه واکنشی منفی نسبت به حضور آمریکا در منطقه وجود دارد و همین هزینه آمریکایی ها را در منطقه بالا برده است.
 
وی ادامه داد: اگر آمریکاییها در جمع بندی خود از شرایط منطقه به این نتیجه برسند که حضور نظامی آنها در عراق یا سوریه یا افغانستان حلی به مسائلشان نمی کند در سیاست های خود تجدید نظر می کنند. در مورد ایران هم همینطور است و سیاست های ایران در چهل سال گذشته سیاست های کاملا ثابتی بوده است و آمد و رفت دولت ها موجب نمی شود این سیاست ها تغییر کنند و در آینده نیز تغییر نمی کنند. ما قطعا سیاست های با ثبات خود را در منطقه پیگیری می کنیم. این سیاست ها با جمع بندی عقلانی تدوین شده و به تصمیم نظام و دکترین نظام تبدیل شده است ما همین شیوه را برای کمک به دوستانمان و ملت هایی که از ما درخواست کمک می کنند ادامه خواهیم داد یکی از ابعاد سیاست ما این است که به نوعی اقتدار آمریکا در منطقه را کم کنیم.
 
زارعی با اشاره به اظهارات اخیر آقای ظریف خطاب به همسایگان ایران را که در توییت ایشان منتشر شده افزود: من نباید اظهارات ایشان را تجزیه و تحلیل کنم البته که حرف بدی نزده و خطاب به همسایگان از آنهاخواسته با عقلانیت رفتار کنند و کاری با تغییر و تحولات کاخ سفید نداشته باشند و به واقعیات صحنه نگاه کنند و دولت های آمریکا می روند و می آیند. در کل حرف بدی نزده است.
 
او با بیان اینکه در زمان اوباما شاهد جنگ هایی در منطقه بودیم آیا این احتمال وجود دارد که بایدن هم سیاست های اوباما را دنبال کند؟ تصریح کرد: سیاست جنگ از سوی آمریکا امتحان شده است آمریکا بعد از حدود ۹ جنگ که در حد فاصل سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در منطقه ما رخ داد به جمع بندی منفی رسیدند و اعلام می کنند جنگ ها ما را به مقاصد خود نرساندند و موجب افزایش هزینه ها و بالا رفتن نارضایتی در منطقه شدند و دشمنان ما در منطقه مهار نشدند و مشکلات ما در منطقه کاهش پیدا نکرده است. در نتیجه بعید به نظر می رسد بایدن موضوعی امتحان شده را مجددا امتحان کند.
 
زارعی در پاسخ به این پرسش، شاهد روابط تنگاتنگی بین عربستان و ترامپ بودیم ترامپ معامله قرن را کلید زد و وارد فاز نتیجه دهی شد آیا بایدن به تمام این اقدامات پشت پا می زند؟ گفت: سیاست های آمریکا در منطقه سیاست های یک جناح سیاسی نیست و سیاست های کلی آمریکا است. حال ترجیح دولت ها این است که گاهی برخی به مسائل داخلی اولویت می دهند و برخی به مسائل خارجی اهمیت بیشتری می دهند. آقای ترامپ با بی صبری و تند روی مسیری را در منطقه دنبال کرد که به گمان او مشکلات اسرائیل را حل می کرد. این وضعیت در بین متحدین عرب آمریکا دو پارگی ایجاد کرد. بخش اعظم کشورهای عربی تقویت اسرائیل را به معنی تضعیف خود می دانند. اولین کار بایدن ایجاد تعادل بین اسرائیل و اعراب است و تا حدودی از شتاب ترامپ در پیگیری کارهای اسرائیل کاسته خواهد شد. در حقیقت توجه بایدن به حوزه عربی بیشتر خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها