گاهی اوقات جهت درمان بواسیر به دارو و عمل جراحی نیاز است

بیماری بواسیر

در بواسیر ورید‌های ناحیه ی تحتانی راست روده و مقعد متورم و بزرگ می شود و کشیدگی دیواره ی این عروق باعث تحریک می شود. توجه داشته باشید که هموروئید در زنان باردار شیوع بیشتری دارد. همچنبن با افزایش سن احتمال ابتلا به هموروئید بیشتر می شود.
کد خبر: ۱۲۸۳۹۲۹

بیماری بواسیر

هموروئید یا بواسیر چیست؟

در بواسیر ورید‌های ناحیه ی تحتانی راست روده و مقعد متورم و بزرگ می شود و کشیدگی دیواره ی این عروق باعث تحریک می شود. توجه داشته باشید که هموروئید در زنان باردار شیوع بیشتری دارد. همچنبن با افزایش سن احتمال ابتلا به هموروئید بیشتر می شود. گرچه هموروئید دردناک و ناخوشایند است، اما به راحتی قابل پیشگیری و درمان است. به دلیل اینکه هموروئید با گذشت زمان بدتر می شود، پزشکان پیشنهاد می کنند که به محض ظاهر شدن باید درمان شود. گاهی اوقات جهت درمان بواسیر به دارو و عمل جراحی نیاز است.

 

بواسیر چه علائمی دارد؟

 

علائم هموروئید اغلب عبارتند از:

  • خونریزی بدون درد
  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
  • ناراحتی یا درد در همان ناحیه
  • توده ها و تورم در ناحیه مقعد
  • نشت کردن مدفوع

نشانه ها می توانند ناخوشایند یا هشدار دهنده باشند، اما معمولا باعث نگرانی نمی شوند.

هموروئید به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود.

هموروئید داخلی: هموروئید داخلی به صورت عمقی در درون رکتوم یا راست روده قرار دارد که از خارج قابل مشاهده نیست.معمولا بدون درد هستند. اغلب خونریزی رکتوم اولین نشانه ی هموروئید داخلی است. گاهی اوقات فشار و کشش موجب بیرون زدگی هموروئید داخلی از مقعد می شود، که در این حالت هموروئید پرولاپس(بیرون زده) نامیده می شود و می تواند دردناک باشد.

هموروئید خارجی: هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد و قابل مشاهده است. به دلیل حساسیت بالای اعصاب در این ناحیه، معمولا این نوع هموروئید بسیار دردناک است. کشش مقعد در زمان دفع مدفوع موجب خونریزی می شود.

درمان هموروئید اغلب موفقیت آمیز و بدون عارضه است، به خصوص اگر به موقع و زود درمان شود.با این حال ممکن است عوارض نادر زیر را به دنبال داشته باشد:

هموروئید گیر افتاده: اگر جریان خون هموروئید قطع شود ممکن است در بالای آن جمع شده و باعث دردهای بسیار شدید می شود.

کم خونی: خونریزی شدید و مزمن ناشی از هموروئید منجر به کم خونی می شود. کم خونی زمانی که میزان کافی گلبول قرمز در گردش خون بدن نباشد، رخ می دهد.

لخته های خون: گاهی اوقات ممکن است خون در مقعد لخته شود، که می تواند دردناک باشد. این ناحیه متورم و ملتهب خواهد شد.

علل ایجاد هموروئید چیست؟

بزرگ و متورم شدن وریدهای اطراف مقعد باعث هموروئید می شود. می تواند به دلایل زیر رخ دهد:

بارداری: هموروئید در زنان باردار بسیار شایع است، زیرا با بزرگ شدن رحم در بارداری فشار بر روی عروق موجود در روده ی بزرگ افزایش می یابد که سبب متورم شدن آنها می شود.

افزایش سن: هموروئیدها در میان بزرگسالان ۴۵ تا ۶۵ ساله رایج است. با این وجود، این بدان معنا نیست که جوانان و کودکان به آن دچار نمی شوند.

اسهال: هموروئید پس از اسهال مزمن ممکن است، رخ دهد.

یبوست مزمن: فشار جهت دفع مدفوع باعث افزایش فشار بر دیواره عروق خونی می شود.

نشستن طولانی مدت: نشستن طولانی مدت به ویژه در توالت، باعث ایجاد هموروئید می شود.

بلند کردن اجسام سنگین: بلند کردن اجسام سنگین به طور مکرر می تواند منجر به هموروئید شود.

رابطه ی جنسی مقعدی: می تواند باعث ایجاد هموروئید جدید یا بدتر شدن آن شود.

چاقی: رژیم غذایی مرتبط با چاقی می تواند باعث هموروئید شود.

ژنتیک: ارث و ژنتیک در بعضی افراد باعث هموروئید می شود.

راه های پیشگیری و درمان هموروئید چیست؟

زمانی که مدفوع نرم باشد،خطر ابتلا به هموروئید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اقدامات زیر می توانند کمک کننده باشند.

 تغذیه: مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر، مانند میوه ها و سبزیجات، و همچنین حبوبات، باعث می شود که مدفوع همیشه نرم بماند. همچنین مصرف مقدار زیاد مایعات به نرم ماندن مدفوع کمک می کند.مکمل های فیبر به بهبود یبوست کمک می کنند

اجتناب از زور زدن: هنگام استفاده از توالت از زور زدن اجتناب کنید، زیرا این کار باعث ایجاد فشار در ورید های تحتانی رکتوم می شود.

هر زمان که نیاز است به توالت بروید: هر زمان که احساس کردید باید به دستشویی بروید، چون هرچه زمان بگذرد باعث خشک شدن مدفوع می شود.

فعالیت بدنی: نشستن یا ایستادن به مدت طولانی باعث فشار روی وریدها می شود. فعالیت فیزیکی به عبور مدفوع از روده کمک میکند و باعث می شود که حرکات روده بسیار منظم شود.

حفظ وزن مناسب: اضافه وزن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می دهد.

اقدامات درمانی هموروئید چیست؟

در اکثر موارد، اقدامات ساده باعث کاهش علائم می شود، در حالی که هموروئید بدون درمان بهبود می یابد. با این حال، ممکن است بعضی داروها و حتی عمل جراحی مورد نیاز باشد.

درمان های خانگی: با استفاده از اقدامات زیر می توانید علائم را برطرف کنید، هرچند که هموروئید را از بین نمی برند.

کرم و پمادهای موضعی: کرم ها و شیاف های حاوی هیدروکورتیزون را می توانید بدون نسخه تهیه نمایید. همچنین می توانید از پدهای حاوی نارون کوهی یا مواد بی حسی بر روی پوست خود استفاده کنید.

استفاده از کمپرسور آب سرد یا آیس پک ها: استفاده از آن ها در ناحیه ی آسیب دیده به کاهش تورم کمک کند.

استفاده از حمام نشیمن(سیتز) آب گرم: حمام نشیمن یا لگن بهداشتی بر روی توالت فرنگی قرار میگیرد، که باعث از بین رفتن علائم سوختگی و خارش می شود.می توانید آنها را از داروخانه تهیه نمایید.

استفاده از دستمال توالت مرطوب: دستمال توالت خشک می تواند مشکل را تشدید کند.

استفاده از داروهای مسکن و ضد درد: داروهای ضد درد مانند آسپرین، ایبوبروفن و استامینوفن ممکن است باعث کاهش درد و ناراحتی شوند.

داروها: اکثر داروهای مصرفی در هموروئید را می توان بدون نسخه تهیه کرد، که شامل پماد، پد و شیاف است. مواد فعال مانند هیدروکورتیزون و نارون کوهی جهت برطرف کردن خارش و درد شناخته شده هستند.در صورت بهبود نیافتن پس از یک هفته بعد از استفاده از داروها به پزشک خود مراجعه نمایید.

اقدامات غیر جراحی:

  • شایع ترین اقدام غیر جراحی جهت برطرف کردن هموروئید استفاده از تکنیک لیگاسیون با بند های الاستیک است.یک روش سرپایی برای درمان هموروئید داخلی است که در آن یک بند الاستیکی را در پایه ی وریدهای متورم جهت قطع جریان خون قرار می دهند و باعث کوچک شدن و از بین رفتن هموروئید می شود.
  • اسکلروتراپی یکی دیگر از روش ها است که در آن با تزریق یک محلول به درون هموروئید داخلی باعث ایجاد شکاف و قطع جریان خون هموروئید می شود.
  • انعقاد درمانی (فوتوکوآگولاسیون مادون قرمز) و الکتروکواگولاسیون دو روش دیگر درمانی هستند.

درمان جراحی: هموروئیدکتومی عمل جراحی است که در آن هموروئید را به طور کامل بر می دارند.در صورت بیرون زدگی هموروئید این عمل شامل برگرداندن هموروئید به مکان اولیه نیز می شود.این روش ها تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و اکثر مردم می توانند در همان روز عمل جراحی مرخص شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

خونریزی در زمان دفع مدفوع شایع ترین علامت بواسیر است و پزشک شما با انجام معاینات بالینی و برخی آزمایشات می تواند بواسیر را تشخیص دهد و وجود سایر بیماری های مهم و جدی را رد کند، همچنین اگر مبتلا به بواسیر دردناک با خونریزی زیاد و شدید هستید که با درمان های خانگی بهبود نمی یابد، به دکتر داخلی مراجعه کنید.
اگر بیش از ۴۰ سال سن دارید، ممکن است خونریزی ها به دلیل بواسیر نباشد، زیرا خونریزی از مقعد در بیماری هایی همچون سرطان روده ی بزرگ و سرطان ناحیه ی مقعد رخ می دهد، بنابراین اگر خونریزی همراه با تغییر در اجابت مزاج و یا تغییر در رنگ و قوام مدفوع باشد، حتما به پزشک خود مراجعه فرمایید. در صورت خونریزی بیش از حد، سبک سری، سرگیجه و یا ضعف، فورا به اورژانس مراجعه فرمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها