چگونه این جوش ها را درمان کنیم؟

جوش های زیر پوستی و دلایل بروز و درمان آن

جوش از هر نوعی که باشد، ناخوشایند و آزاردهنده است، اما شاید جوش های زیر پوستی بدتر از جوش های دیگر باشد. گاهی این جوش ها بسیار دردناک هستند و هر کاری می کنید، نمی توانید از شرشان خلاص شوید. بدتر اینکه، هر چه بیشتر آنها را دستکاری کنید، التهاب و دردشان بیشتر می شود.
جوش از هر نوعی که باشد، ناخوشایند و آزاردهنده است، اما شاید جوش های زیر پوستی بدتر از جوش های دیگر باشد. گاهی این جوش ها بسیار دردناک هستند و هر کاری می کنید، نمی توانید از شرشان خلاص شوید. بدتر اینکه، هر چه بیشتر آنها را دستکاری کنید، التهاب و دردشان بیشتر می شود.
کد خبر: ۱۲۸۱۷۹۹

جوش های زیر پوستی و دلایل بروز و درمان آن



به گزارش جام جم آنلاین به نقل از لافرر جوش از هر نوعی که باشد، ناخوشایند و آزاردهنده است، اما شاید جوش های زیر پوستی بدتر از جوش های دیگر باشد. گاهی این جوش ها بسیار دردناک هستند و هر کاری می کنید، نمی توانید از شرشان خلاص شوید. بدتر اینکه، هر چه بیشتر آنها را دستکاری کنید، التهاب و دردشان بیشتر می شود.


اما چگونه این جوش ها را درمان کنیم؟ قطعا نمی توانیم یک شبه از شر جوش های خود رها شویم. برای درمان جوش های زیر پوستی نیز باید صبور باشیم. پس پیش از هر کاری، این مقاله را بخوانید تا مؤثرترین و بهترین روش های رهایی از جوش زیر پوستی را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید…


دلیل بروز جوش های زیر پوستی چیست؟


جوش های زیر پوستی زیر سطح پوست ایجاد می شوند. اگرچه این جوش ها از فاصله دور قابل مشاهده نیستند، اما برآمدگی آنها مشخص است. این جوش ها، بیشتر به دلیل کیست یا ندول (نوعی ساختار غیر عادی گرد و سفت) بروز پیدا می کنند.
جوش های زیر پوستی، از ترکیب سبوم (چربی)، باکتری و آلودگی هایی که در منافذ پوست جمع شده تشکیل می شوند. این برآمدگی های دردناک زیرپوستی، برخلاف جوش های دیگر، به بیرون از پوست راه ندارند و بسته هستند. ممکن است زیر پوست تان قسمت سفید وسیعی وجود داشته باشد که وقتی آن را لمس می کنید، دردناک باشد. معمولاً این ناحیه بر اثر التهاب پوست اطراف جوش قرمز می شود.
درمان جوش های زیر پوستی سخت و زمان بر است و به صبر و مراقبت از پوست نیاز دارد.
۱. از دستکاری، فشار دادن و ترکاندن جوش ها بپرهیزید!
همه ی ما می‌دانیم انجام این کار درست نیست، اما ممکن است وسوسه شویم و جوش های خود را بترکانیم. اگر پوستی صاف و یکدست می خواهید، نباید هیچ جوشی را بفشارید یا آن را بترکانید. رعایت کردن این موضوع در جوش های زیر پوستی مهم تر است. زیرا این جوش ها در سطح پوست نیستند و ترکاندن آنها بسیار سخت و حتی گاهی غیر ممکن است.
در واقع، فشار دادن این جوش ها التهاب را تشدید می کند. به دنبال آن، پوست این قسمت، آسیب پذیر و حساس می شود. این کار حتی ممکن است قرمزی را افزایش دهد و سبب باقی ماندن جای جوش روی پوست تان شود‌.
بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که جوش های زیر پوستی را با مجموعه ای از اقدامات و سپس با روش های درمانی از پوست خارج کنید.
۲. از کمپرس گرم استفاده کنید.
کمپرس گرم، از چند طریق به درمان جوش های زیر پوستی کمک می کند: درد ناشی از آکنه را تسکین می دهد. استفاده از کمپرس گرم به ویژه زمانی که جوش های سر سفید در حال شکل‌گیری هستند، بسیار مفید است.
طبق بررسی های انجام شده کمپرس گرم را ۳ الی ۴ بار در روز و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست تان قرار دهید. با این کار، چرک جوش از پوست تان خارج و در نتیجه، ترمیم آن آغاز می شود. می توانید از کمپرس آماده استفاده کنید. البته، هنگام استفاده باید آن را در مایکروفر گرم کنید. همچنین می توانید کیسه یا لیف حمام را در آب داغ قرار دهید و آن را به عنوان کمپرس گرم به کار ببرید. البته آب نباید خیلی داغ باشد، زیرا ممکن است پوست تان را بسوزاند. می توانید برای آن قسمت از پوست تان که جوش های زیر پوستی دارد، از یک حوله استفاده کنید.
۳. از چسب جوش استفاده کنید.
برچسب آکنه شبیه بانداژ است. باید آن را به طور مستقیم روی جوش های زیر پوستی خود قرار دهید. این برچسب، باکتری، سبوم و آلودگی جوش را از بین می برد. مواد تشکیل دهنده ی این برچسب ها متفاوت است، اما بیشتر آنها حاوی عناصری نظیر سالیسیلیک اسید هستند ‌که با جوش ها مبارزه می کنند.
چسب جوش را می توانید از داروخانه تهیه کنید. تا زمانی که جوش های زیر پوستی تان برطرف می شود، این برچسب ها را هر روز روی جوش های خود بچسبانید. می توانید تمام طول روز از این برچسب ها استفاده کنید، اما باید حداقل هر ۲۴ ساعت یک بار آنها را عوض کنید.
۴. از داروهای موضعی کمک بگیرید.
برای درمان آکنه، داروهای موضعی فراوانی در داروخانه ها و مراکز آرایشی بهداشتی وجود دارد. اگر بعد از مصرف دارویی خاص، پوست تان بهبود نیافت، محصولات ضد آکنه لافارر در برنامه‌ی درمانی خود بگنجانید.
بهتر است محصولی را انتخاب کنید که علت ایجاد جوش را درمان می کند. مثلاً اگر از دارویی استفاده می کنید که حاوی بنزوئیل پراکسید است، داروی دیگری را انتخاب کنید که مواد تشکیل دهنده ی آن چیزی غیر از این باشد.
ترکیباتی که در داروهای مختلف آکنه وجود دارد، علت های متفاوت بروز آکنه را هدف می گیرد. مثلاًبنزوئیل پراکسید باکتری های پروپیونیوم آکنه را که منجر به بروز آکنه می شوند، کاهش می دهد.
سالیسیلیک اسید منافذ را به وسیله حذف لایه ی سلول های مرده ی روی سطح پوست، باز می کند. افزون بر این، التهاب را کاهش می ‌دهد.گوگرد از رشد باکتری های ایجاد کننده ی جوش جلوگیری کرده و انسداد منافذ پوست را از بین می برد. ماسک ضد آکنه لافارر حاوی گوگرد است که می تونید برای رفع آکنه از آن استفاده کنید.آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA)، پوست را لایه برداری می کنند.رتینوئیدها انسداد منافذ پوست را از بین می برند و تولید چربی را کاهش می دهند.آنتی بیوتیک های موضعی مانند کلیندامایسین و اریترومایسین باکتری های ایجاد کننده‌ی جوش را از بین می برند. همچنین التهاب را کاهش می دهند.
این مواد در بسیاری از شوینده ها و پاک کننده‌های ضد آکنه، کرم ها، ژل ها، اسکراب های صورت، لوسیون ها و دستمال های مرطوب وجود دارند.
برای تهیه داروهای موضعی حاوی این ترکیبات، به نسخه ی پزشک نیازی ندارید. اگر چه بسیاری از داروهای غلیظ تر و مؤثرتر را باید با نسخه ی پزشک تهیه کنید.
۵. از روغن درخت چای استفاده کنید.
روغن درخت چای جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک های پر عارضه و داروهای شیمیایی بدون نسخه است. می توانید این روغن را از مکان هایی که محصولات طبیعی می‌فروشند بخرید.
محصولات حاوی روغن درخت چای در داروخانه ها نیز موجودند. برای اثربخشی مطلوب، باید از محصولی استفاده کنید که حداقل حاوی ۵ درصد روغن درخت چای باشد. تا زمانی که جوش های زیر پوستی شما به طور کامل درمان نشده اند، روزی ۲ بار از این روغن استفاده کنید.
نباید روغن خالص درخت چای را استفاده کنید، بلکه باید حتماً پیش از مصرف آن را رقیق کنید. به این منظور، روغن درخت چای را به نسبت یک به یک با روغن پایه مخلوط کنید. منظور از روغن پایه، روغن هایی نظیر روغن نارگیل، جوجوبا و زیتون است.
بعد از رقیق کردن، ترکیب آماده شده را روی قسمتی از پوست تان که جوش زیرپوستی دارد بمالید و بگذارید یک شب تا صبح روی پوست تان بماند. سپس آن ناحیه را بشویید.
می توانید روغن درخت چای را هر روز استفاده کنید. این روغن ایمن و مصرف آن بی خطر است.یادتان باشد، هیچ گاه این روغن را نخورید، زیرا ممکن است اثرات جانبی داشته باشد.
۶. از عسل خام استفاده کنید.
عسل خام، جایگزین طبیعی دیگری برای محصولات شیمیایی بدون نسخه است. منظور از عسل خام عسلی است که نه حرارت دیده و نه فیلتر شده است. بیشتر عسل ها (حتی برخی عسل های خالص و طبیعی) تصفیه می شوند تا تخمیر نشوند و به فرم مایع در آیند. عسل، خواص ضد میکروبی طبیعی دارد. بنابراین کمک می کند پوست تان از شر باکتری ها خلاص شود.
برای این منظور باید از عسل خام استفاده کنید. عسل های رایجی که در فروشگاه ها وجود دارند، برای این کار مناسب نیستند. مقدار کمی از عسل خام را یک شب تا صبح روی جوش های خود قرار دهید. می توانید عسل خام را با آب مخلوط کرده و از آن به عنوان پاک کننده ی پوست استفاده کنید.
۷. درد پوست را با یخ تسکین دهید.
کیسه ی یخ (آیس پک) قرمزی، التهاب و ورم بعد از خالی کردن جوش را از بین می برد.
برای استفاده از یخ برای کاهش تورم و قرمزی پوست، باید:
با آب گرم و یک شوینده ی ملایم و مناسب پوست تان، صورت خود را بشویید. آن را با حوله‌ی تمیز خشک کنید. حوله را روی پوست تان نکشید؛ بلکه با ضربه های خیلی ملایم، آن را روی صورت خود بگذارید و بردارید.تکه های یخ را در یک کیسه ی پلاستیکی یا حوله ی تمیز قرار دهید.کیسه ی یخ را به مدت ۵ دقیقه روی جوش های خود قرار دهید. پس از ۵ دقیقه آن را از روی صورت خود بردارید و دوباره ۵ دقیقه دیگر آن را روی صورت تان بگذارید.این کار را ۳ الی ۴ بار در روز انجام دهید.
۴ اقدامات پیشگیرانه
جوش های زیر پوستی به طور غیر منتظره ای ظاهر می شوند، اما می توانید با انجام برخی اقدامات از بروز آنها پیشگیری کنید.
برای اینکه احتمال تبدیل جوش های زیر پوستی را به آکنه و جوش های قرمز کاهش دهید،باید:
 صورت خود را فقط ۲ بار در روز یا زمانی که عرق کرده اید، بشویید.
اگر پوست مستعد جوش های زیر پوستی را زیاد بشویید، تحریک می شود. علاوه بر این، شست‌وشوی بیش از حد پوست، آن را خشک می کند. بدن شما در واکنش به خشکی، چربی بیشتری را تولید خواهد کرد. چربی بیشتر منافذ پوست را مسدود و زمینه را برای بروز جوش آماده می کند.
از مصرف اسکراب و ساییدن پوست بپرهیزید.
هرچند پوست مستعد جوش ممکن است چرب و آلوده به نظر بیاید، با این حال نباید برای تمیز کردن و پاکسازی آن، از اسکراب استفاده کنید. مصرف اسکراب یا ساییدن پوست، اوضاع را بدتر و آکنه را تشدید می کند.
برای مراقبت از پوست خود محصولاتی را بخرید که منجر به بروز آکنه نمی شوند.
از محصولاتی استفاده کنید که روی آن، عبارت های زیر درج شده باشد:
غیر کومدون زا (Non-Comedogenic)غیر آکنه زا (Non-Acnegenic)فاقد روغن (Oil-Free)
به طور مرتب روبالشی و پوشش هایی که با پوست صورت تان در تماس است را بشویید.
باکتری ها و سلول های مرده ی پوست، روی پارچه رشد و افزایش پیدا کرده و در نهایت منافذ پوست را مسدود می کنند. بنابراین مراقبت باشید صورت تان با سطوح آلوده در تماس نباشد.
چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟
جوش های زیر پوستی جزو جوش هایی هستند که درمان آنها بسیار سخت است. برای اینکه این جوش ها را درمان کنید و به پوست خود نیز آسیب نزنید، باید صبور باشید و درمان را به طور کامل ادامه دهید.
اگر جوش های زیر پوستی تان با روش های خانگی درمان نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی ممکن است متخصص پوست برای درمان فوری جوش های صورت، تزریق داخل ضایعه‌ای کورتون ها (از جمله تریامسینولون) را برایتان تجویز کند.این دارو ورم پوست را به سرعت کاهش داده و به فرایند درمان سرعت می بخشد.
اگر به طور مرتب دچار جوش زیر پوستی می شوید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است به داروهای خوراکی (قرص) و درمان های دیگری نیاز داشته باشید‌.



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها