یافته‌های یک مطالعه نشان داد که اسانس گیاه نعناع‌فلفلی دارای خاصیت ضدباکتری بر روی چهار سویه باکتری است. با انجام بررسی‌های بیشتر می‌توان از این گیاه در صنعت دارویی برای پیشگیری از بیماری‌های لثه استفاده کرد.
کد خبر: ۱۲۷۴۱۳۴

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، به طور طبیعی در داخل دهان هر فرد باکتری‌ها، قارچ‌ها، تک‌سلولی‌ها و گاهی ویروس‌های متنوعی زندگی می‌کنند. در این بین تعداد و تنوع باکتری‌ها از بقیه بیشتر است و گونه‌های مختلفی از آن‌ها کشت و شناسایی شده است. برخی از این باکتری‌ها باعث ایجاد بیماری‌های لثه یا پریودنتال می‌شوند.

بیماری‌ های لثه از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی دهان است که در مراحل اولیه با التهاب، تورم و قرمزی لثه‌ها شروع می‌شود و ممکن است باعث افتادن دندان و از بین رفتن استخوان و... شود.

یکی از مواردی که باعث بروز بیماری‌های و التهاب لثه می‌شود ایجاد «بیوفیلم» است. بیوفیلم؛ یک توده متراکم از میکروارگانیسم‌های میکروسکوپی مثل باکتری‌هاست که با مواد خارج سلولی مثل پروتئین‌ها، چربی‌ها و ... ترکیب می‌شوند و به سطوح می چسبند. باکتری‌ها وقتی تشکیل بیوفیلم می‌دهند در برابر عوامل ضد میکروبی مقاوم می‌شوند و مشکلاتی مثل التهاب لثه ایجاد می‌کنند.

برای جلوگیری از التهاب لثه و کاهش بیوفیلم از دهان‌شویه‌ها استفاده می‌شود. گیاه نعنا فلفلی که حاوی اسانس منتول است ممکن است در کاهش التهاب لثه و بیوفیلم تاثیر داشته باشه باشد. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اراک در مطالعه‌ای اثرات این ترکیب گیاهی را بررسی کردند.

الهه رضایی؛ دندان‌پزشک عمومی، مجتبی بیانی؛ پژوهشگر گروه پریودانتیکس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک و محمد ارجمندزادگان؛ محقق گروه میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اراک، افرادی بودند که در این پژوهش همکاری داشتند.

برای انجام این آزمایش گیاه نعناع فلفلی تازه از گلخانه گیاهان دارویی و کوه‌های منطقه فراهان اراک تهیه و پس از شست‌وشو از آن عصاره الکلی و آبی استخراج شد.

همچنین برای بررسی اثرات ضد میکروبی و بررسی تشکیل و قدرت بیوفیلم در حضور این گیاه، چهار سویه باکتری «انتروکوکوس فکالیس»، «استرپتوکوکوس سانگوئیس»، «ایکنلا کورودنس» و «اکتینومایسس ویسکوز» استفاده شد.

نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که اسانس گیاه نعناع فلفلی با غلظت ۰.۱ گرم بر میلی‌لیتر، بر باکتری‌های انتروکوک فکالیس و استرپتوکوک سانگوئیس اثر مهاری دارد و اسانس خالص این گیاه به میزان‌های مختلف بر روی هر چهار سویه باکتری تاثیر مهاری داشت.

همچنین تست سنجش بیوفیلم در این باکتری‌ها نشان داد که اسانس گیاه نعناع فلفلی روند تشکیل هر چهار باکتری را مهار می‌کند.

به گفته پژوهشگران، این مطالعه محدودیت‌هایی نیز داشت. می‌توان با انجام این آزمایش بر روی باکتری‌های بیشتر و قوی‌تر و همچنین بررسی تاثیر آن بر بافت دهان انسان و انجام مطالعات In ViVo (درون بدن) اطمینان بیشتری از تاثیر ضدمیکروبی گیاه نعناع فلفلی پیدا کرد.

با بررسی‌های بیشتر می‌توان در آینده از این گیاه در صنایع دارویی برای کنترل و پیشگری از بیماری‌های لثه استفاده کرد.

نتایج این مطالعه تابستان ۱۳۹۹ در مقاله‌ای علمی پژوهشی با عنوان «ارزیابی اثر مهارکنندگی و ضد میکروبی اسانس گیاه نعناع‌فلفلی بر پاتوژن‌های بیماری‌های پریودنتال» در دو ماه‌نامه « مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک» منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها