چاپگر‌های سه‌بعدی سیمانی ارتقا یافتندمحققان تکنیک القایی جدیدی را در چاپگر‌های سه بعدی سیمانی توسعه دادند که با این روش نوین و کارآمد در حوزه چاپ سه بعدی، کاربرد آن را در حوزه ساخت و ساز ارتقاء دادند.
کد خبر: ۱۲۷۰۸۳۱

چاپ سه‌بعدی شامل مجموعه‌ای از فرآیند‌ها است که در آن مواد به‌صورت کنترل‌شده‌ای به یکدیگر پیوند می‌خورند تا یک شی سه‌بعدی ساخته شود. معمولاً این کار به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌شود. چاپ سه بعدی تا حدی شبیه همان اتفاقی است که در پاشش جوهر در پرینتر‌های معمولی رخ می‌دهد. با این تفاوت که این بار به جای جوهر، مواد دیگری به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌گیرد.

 

برخی کارشناسان، چاپ سه‌بعدی را یکی از مهمترین فناوری‌های آینده می‌دانند و معتقدند که جایگزین بسیاری از روش‌های امروزی خواهد شد. هر کشوری که قصد دارد تا از نظر صنعتی در آینده دچار کمبود نشود باید پایه‌های این علم را به شکلی مستحکم ایجاد کند.

 

برای چاپ سه بعدی در حوزه ساخت و ساز نیز آینده درخشانی پیش‌بینی می‌شود. سرعت و دقت در پیاده سازی سازه‌های ساختمانی و همچنین کاهش هزینه استفاده از نیروی انسانی از جمله مزایای استفاده از چاپ سه بعدی است در ساختمان‌سازی است. هر روز دستگاه‌ها و روش‌های چاپ سه‌بعدی پیشرفته‌تر می‌شوند و استفاده از آن‌ها توجیه اقتصادی بیشتری پیدا می‌کند. برای مثال از این روش می‌توان برای ساخت سریع مسکن ارزان قیمت برای حادثه دیدگان در بلایای طبیعی استفاده کرد.

چاپگر‌های سه‌بعدی سیمانی ارتقا یافتند

فدراسیون سرآمدان علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تلاش دارد تا از محققان و سرآمدان علمی که در این زمینه فعالیت دارند حمایت کند.

 

در این راستا، محققان مرکز تحقیقاتی نانو مواد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت با همکاری محققان دانشگاه رایس آمریکا یک پژوهش بین‌المللی در این زمینه انجام دادند. این پژوهش با همکاری دانشگاه‌هایی از آمریکا و استرالیا انجام شد. محققان ایرانی در این تحقیق، موفق شدند تا تکنیک القایی جدیدی در چاپگر‌های سه بعدی سیمانی ارائه کنند.

 

نتیجه این پژوهش در نشریه معتبر ACS Nano وابسته به انجمن شیمی آمریکا منتشر شد. انتظار می‌رود نتایج این تحقیق به ارتقاء روش‌های چاپ سه بعدی در حوزه ساخت و ساز منتهی شود. مقالات منتشر شده در نشریات مع

تبر بین‌الملی حاصل پژوهش محققین هستند. فدراسیون سرآمدان علمی مبالغی را به عنوان تشویقی و بسته حمایتی، به این مقالات تخصیص می‌دهد.

 

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها