برای پیشکسوت «روایت فتح» که رخ در نقاب خاک کشید

کوچ کیهانی ابراهیم

مستندی که به‌دنبال سوژه‌هایش می‌گردد/روزگاری که ما جور دیگر بودیم

امیرحسین نوروزی کارگردان مجموعه مستند «روزگاری ما» عنوان کرد که این مستند از دل مستندهای روایت فتح تولید شده است.
کد خبر: ۱۲۶۵۸۰۳

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، امیرحسین نوروزی کارگردان مجموعه مستند «روزگاری ما» که در ۲۷ قسمت تولید شده است، درباره انگیزه ساخت این مستند گفت: یکی دو سالی است که در روایت فتح منابع تصویری جنگ چه آن‌هایی که توسط گروه روایت فتح تولید شده چه آن‌هایی که به این مرکز انتقال داده شده است، در حال تبدیل شدن از فرمت SD به نسخه‌های باکیفیت‌تر هستند، چراکه آن‌ها دچار ریختگی، کهنگی و افت کیفیت بودند. بنابراین روایت فتح با امکاناتی نسخ پوزیتیو را اسکن و اصلاح رنگ کرد تا نسخه‌های باکیفیتی داشته باشیم. در این روند تبدیل، به دلیل رفت و آمدهایی که به روایت فتح داشتم و ارتباط‌های کاری که از قبل با این مجموعه داشتم، تماشای برخی از نسخ تبدیل شده، برایم جذاب شد. از همین رو این ایده به ذهنمان رسید که بخشی از لحظات این راش‌ها را انتخاب کنیم چرا که برخی از این راش‌ها شخصیت محور، اتفاق محور و برخی قصه‌دار بودند به همین ترتیب حدود ۸ ماه صرف تماشای آن‌ها شد که ما لحظات ۵ دقیقه‌ای را از میان آن‌ها انتخاب کردیم.

وی افزود: ما برای ساخت این مستند ضمن استفاده از این تصاویر آرشیوی، یک مجری انتخاب کردیم که در ابتدا و انتهای فیلم توضیح می‌دهد که قرار است چه چیزی و چرا نشان داده شود؛ در انتها هم توضیحات تکمیلی درباره آن بخش از جنگ می‌دهد. این مجری در ادامه از آدم‌هایی که در آن تصاویر جنگی حضور دارند، می‌خواهد که با روایات فتح تماس بگیرند. همین موضوع سوژه فاز دوم این مستند است یعنی آن‌ها وقتی به‌عنوان یک برنامه تعاملی به ما زنگ می‌زنند، در ادامه یک گفتگوی مفصل درباره آن لحظه جذاب با آن‌ها شکل می‌گیرد و تولید می‌شود که فاز دوم پروژه است.

نوروزی با بیان اینکه تولید و تدوین این مجموعه مستند به پایان رسیده است گفت: قرار بود «روزگاری ما» در ماه رمضان پخش شود ولی کمی دیر آماده شد و به همین دلیل بعد از عید فطر پخش آن از یکی از شبکه‌های سراسری شروع خواهد شد.

این مستندساز، ادامه داد: اساساً حوزه تخصصی من ساخت آثار دفاع مقدسی است و علاقه شخصی و حرفه‌ای به این مقوله دارم. ضمن اینکه در حال حاضر ما در دورانی هستیم که آثاری با تایم کوتاه مخاطبان بیشتری دارد و افراد می‌توانند با موبایل هم این آثار را بینید. بنابراین این سبک از کار مخاطبان جدی دارد. از سوی دیگر در تصاویر جنگی ما، لحظاتی وجود دارد که می‌شود آنها را از درون آثار بیرون کشید و دوباره درباره آن‌ها صحبت کرد. درست است که در حال حاضر این تصاویر به لحاظ کیفی و تصویری رنگ و لعاب بیشتری پیدا کرده و اتفاقاً جذاب‌تر هم شده است اما در همین تصاویر آدم‌های دوست داشتنی را می‌بینیم که  دوست داریم بیشتر درباره آن‌ها بدانیم.

وی در پایان بیان کرد:  بخش اعظم از «روزگاری ما» آرشیوی است، اما فضاهای استدیویی هم داریم که مجری درباره لحظات جنگ صحبت می‌کند. هر قسمت از این مجموعه هم بین ۵ تا ۹ دقیقه است. در واقع «روزگاری ما» یادگار دورانی است که ما به گونه‌ای دیگر می‌زیستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها