افزایش مبلغ ضرر و زیان گونه‌های حیات وحش موضوعی است که از سال‌ها پیش سازمان حفاظت محیط‌زیست و یگان حفاظت از شورای عالی حفاظت محیط‌زیست مطالبه می‌کردند. زیرا جریمه‌های صید و شکار از سال 94 تغییری نکرده بود و ادامه این روند می‌توانست باعث از دست رفتن بازدارندگی این جریمه‌ها درباره بسیاری از گونه‌های حیات وحش شود؛ در حالی که هرچه مقدار جریمه صید و شکار سال به سال همزمان با افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی بالاتر رود، قدرت بازدارندگی این جریمه‌ها بیشتر می‌شود و در کاهش وقوع این تخلفات در سطح کشور موثرتر خواهد بود.
کد خبر: ۱۲۴۲۲۰۴

حال با ابلاغ مبالغ جدید مطالبه ضرر و زیان گونه‌های حیات وحش پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک شاهد وقوع صید و شکار کمتری در سطح کشور باشیم.
البته افزایش جریمه‌های صید و شکار به تنهایی نمی‌تواند در کاهش وقوع این تخلف موثر باشد و در این خصوص نیازمند به همکاری قوه قضاییه برای پیگیری جدی پرونده‌های مربوط هستیم. اتفاقی که البته در سال‌های اخیر روند آن بهتر شده است و کمتر مانند گذشته شاهد هستیم که شکارچیان غیرمجاز در دادسراهای کشور تبرئه شوند و چالش‌های یگان حفاظت با دستگاه قضایی در این زمینه کمتر شده است.
اما در کنار بالا رفتن مبلغ ضرر و زیان گونه‌های حیات وحش و قاطعیت دستگاه قضا در برخورد با شکارچیان غیرمجاز، افزایش مشارکت و همراهی مردم با یگان حفاظت محیط‌زیست مهم‌ترین راهکاری است که می‌تواند در کاهش آمار شکار غیرمجاز موثر باشد. در این زمینه یگان حفاظت با توجه به تعداد محدود نیروهایی که در اختیار دارد، به همکاری هموطنان نیازمند است تا شکارچیان متخلف در زیستگاه‌های گوناگون احساس امنیت نکنند و از این که هر کدام از شهروندان این کشور شاهد وقوع تخلف آنها باشد، احساس ترس داشته باشند. بنابراین برای این که طبیعتی عاری از شکار و صید غیرمجاز داشته باشیم، بیش از هرچیز به این نیاز داریم که هر ایرانی یک محیط‌بان باشد.

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها