گفت‌وگو با محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده دیرین دیرین در روز جهانی مبارزه با فساد

علیه فساد با سلاح دیرین‌دیرین

حسب اتفاق، امسال روز جهانی مبارزه با فساد افتاده روز دوشنبه ( 18 آذر - هشتم دسامبر). دوشنبه‌هایی که برای دیرین‌ دیرینی‌ها همیشه ویژه بوده و در این روز، انیمیشن‌های داغ و تند و تیز را به‌نام « دوشنبه‌های تند» منتشر می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۴۱۲۸۹

دوشنبه‌‌‌های تند، حرف‌های مردم است، مردمی که آنها را به‌هم می‌گویند اما مطمئن نیستند به گوش مسئولان برسد، همان مسئولانی که یا خودشان مسبب گرفتاری‌ها هستند و یا مسئولانی که باید با تدبیری، اندیشه‌ای، برنامه‌ریزی، چیزی گره از کار مردم باز کنند و حق را به حق‌دار که عموم مردم هستند، برسانند. دوشنبه‌های تند،‌یکی ، دوسالی متمرکز شده بود روی فساد و رد‌یابی فساد‌کننده‌ها.متمرکز شده بود روی فساد‌های اقتصادی و اختلاس‌ها و اختلاس‌کننده‌هایی که نفس مردم را بند آورده‌اند و آنقدر خورده‌اند و برده‌اند که امید به بهبود اوضاع نیست. امروز، دوشنبه، مصادف شده با روز جهانی مبارزه با فساد، برای منی که یکی از مخاطبان دوشنبه‌های تند دیرین دیرین هستم ، سمبل و نماد فساد، پیرهن قهوه‌ای است که هر جا خلاف و اختلاس و دو ،دوره بازی و ... است او حضور پررنگی دارد.اگر زمانی مجله گل آقا، هفتگی منتشر می‌شد و درباره هر نوع فسادی طنز می‌نوشت و کاریکاتور می‌کشید، حالا دیرین دیرین هم به نوعی جا پای گل آقا گذاشته و حرف دل مردم را می‌گوید، مردم به دیرین دیرین و شخصیت‌هایش تلخ‌خندی می‌زنند و گاهی با خودشان می‌گویند کاش این‌ها را مسئولان هم ببینند و گروهی هم می‌گویند: ای بابا چه فایده دارد ! کار از این حرف‌ها گذشته.
ایران آباد، ایران آگاه
محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن دیرین دیرین درباره قسمت‌های این مجموعه که به فساد اختصاص دارد، می‌گوید: ما دیرین دیرین را با هدف آگاه‌سازی مردم تولید می‌کنیم.از اول هم بنا بر همین بود.به باور ما اگر ایران آباد و ایران آزاد می‌خواهیم باید اول ایران آگاه بسازیم.وقتی مردم حق و حقوق خود در هر زمینه‌ای را بشناسند،مطالبه‌گر می‌شوند.وقتی مردم بدانند که محیط زیست و طبیعت به گردن مردم حق دارد، در حفظ آن تلاش می‌کنند.
در بحث فساد، اتاق فکر ما به این نتیجه رسید که مردم باید لایه‌های مختلف را که باعث فساد می‌شود بشناسند همچنین بدانند از چه راه‌هایی می‌توانند جلوی فساد را بگیرند.مثلا خیلی از مردم نمی‌دانستند که رانت اطلاعاتی یکی از راه‌های فساد و ترویج فساد اقتصادی است.به طور مثال برخی از مدیران با دادن اطلاعات مالی موسسه‌ها و سازمان‌ها به اقوام و اطرافیانشان باعث فساد اقتصادی می‌شوند و خودشان هم از طریق این اطلاعات در مزایده‌ها و مناقصه‌های پرسودی شرکت می‌کنند.
ما با طرح موضوع اتاق شیشه‌ای این مطالبه را در مردم شکل دادیم که باید از مسئولان بخواهند تا میزان دارایی‌های خود را اعلام کنند.زمانی که آن مسئول آمد و دارایی‌3 میلیون تومانی خود را اعلام کرد از آن طنز ساختیم و حرف مردم را به گوش او رساندیم که شفافیت، یعنی صداقت نه این که بیایی و دروغ به این بزرگی را به مردم بگویی و توقع داشته باشی آنها حرفت را قبول کنند.این نوع شفافیت بیشتر فریب مردم است تا بیان واقعیت.
حرف مردم را می‌گوییم
ابوالحسنی می‌گوید: همیشه تلاش کرده‌ایم، زبان مردم باشیم و از بازخوردهایی که تا حالا گرفته‌ایم در کارمان موفق بوده‌ایم. این موفقیت بدون هزینه نبوده.مثلا سال گذشته که اوضاع بازار ارز و طلا به‌هم ریخت ما انیمیشنی ساختیم که پیرهن قهوه‌ای، پیرهن آبی و پیرهن قرمزی مقابل بانک مرکزی با پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود: برو، برو، برو ایستاده بودند و شعار می‌دادند.وی آمد و از آنها دلیل تجمعشان را پرسید و‌ آنها گفتند که از مدیر بانک مرکزی می‌خواهند که برود چون کارش را بلد نیست و باعث آشفته بازار ارزی شده است.اما ته‌اش هم به این نتیجه رسیدند که همانطور که «سیف» در زبان انگلیسی یعنی در امان بودن و امنیت داشتن، سیف هم در امان است و نخواهد رفت هر چند کارش را بلد نباشد...
ما این را ساختیم و منتشر کردیم، مدیر بانک مرکزی آن زمان گلایه کرد که این چیزها را می‌سازید تا ذهن مردم را خراب کنید.اما دو سه هفته بعدش آن آقا برکنار شد.این یعنی ما در بخشی از شکل‌دهی مطالبه‌گری و زبان مردم بودن موثر هستیم.
به ابوالحسنی می‌گویم: برخی به مجموعه دیرین دیرین این نقد را دارند که چون این مجموعه آگهی زیادی می‌گیرد، شاید برخی از قسمت‌های انتقادی آن هم سفارشی باشد.
تهیه‌کننده دیرین دیرین می‌گوید: ما همه هزینه‌های تولید و انتشار این مجموعه را از طریق تبلیغ و آگهی تامین می‌کنیم از این طریق مسلما سود هم می‌کنیم اما تاکنون هیچ مسئول یا سازمان و نهادی نیامده به ما سفارش بدهد و بگوید مثلا برای رد گم‌کنی هم که شده آیتم ضد فساد بسازید ! ما آیتم‌های تبلیغاتی زیادی می‌گیریم که از بخشی از سود آن آیتم‌هایی می‌سازیم که برای آگاه‌سازی مردم در موضوعات مختلف است.آیتم‌هایی که هدف اصلی ما از تولید مجموعه دیرین دیرین بود و هست.وظیفه‌ای که برای خودمان تعریف کرده‌ایم ، گفتن دردهای مردم است با زبان طنز. پنج سال است مجموعه دیرین‌دیرین تولید و پخش می‌شود و این تداوم نشان‌دهنده این است که ما به هیچ جناح سیاسی وابسته نیستیم و وظیفه خود می‌دانیم اشتباهات هر جناحی را به تصویر بکشیم. پنج شخصیت اصلی داریم که مردم با آنها ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.در یک سمت محور این شخصیت‌ها «وی» قرار دارد که عاقل است و بهترین راه‌ها را نشان می‌دهد و در سمت دیگر آن و در جهت مخالفش شخصیت پیرهن قهوه‌ای است که مغز متفکر خلافکاران و افراد منفی داستان‌هاست.بقیه شخصیت‌ها هم به فراخور داستان، شکل می‌گیرند.

طاهره آشیانی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها