گفت‌و‌گوی آدینه این هفته با احمد شهریار، شاعر پاکستانی

حس عجیب خانه‌های کندوان

سیداحمد حسینی متخلص به احمد شهریار، متولد 4 تیر 1362 در شهر کویته کشور پاکستان است. او پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات اردو از دانشگاه بلوچستان پاکستان، برای تحصیل در حوزه علمیه به شهر مقدس قم مهاجرت کرد و سطح سه را به سرانجام رساند. او که سرودن شعر به زبان اردو را از سال ۱۳۷۷ آغاز کرده و پیش از مهاجرت به ایران توانسته بود به یکی از شناخته‌شده‌ترین شاعران جوان اردوزبان در سطح شبه‌قاره تبدیل شود، در ایران سرایش به زبان فارسی را نیز آغاز کرد. امروزه بسیاری از شاعران معاصر ایران، افغانستان و تاجیکستان، احمد شهریار را به عنوان نماینده شایسته پارسی‌گویان پاکستان می‌شناسند.
کد خبر: ۱۲۳۹۷۷۵

محمدجواد آسمان یکی از شاعران معاصر کشورمان که دستی هم در پژوهش‌های ادبی دارد، احمد شهریار را «بی‌اغراق، خلفی تازه‌نفس بر کرسی اقبال لاهوری» می‌داند. او کتاب‌های متعددی چه به زبان اردو و چه به زبان فارسی دارد که اقلیم، پیرهن گم کرده‌ام و توحید مفضل از مجموعه اشعار او هستند. شهریار در ترجمه نیز دستی داشته‌ است. آخرین سکانس دنیا( اشعار سپید دکتر علی‌رضا قزوه)، منِ او (رضا امیرخانی)، زمان برای بزرگ شدن اثر محسن مومنی شریفی و چهل دوبیتی عاشورایی از سیدحبیب نظاری جزو کتاب‌های ‌ترجمه‌شده به زبان اردو توسط اوست. اشعار اردوی شهریار تا‌کنون در مجلات معتبر ادبی شبه‌قاره مانند ادبیات، دانش، سروش، لوح، نقاط، دنیازاد، سنگت (در پاکستان)، و سیاق، تفهیم، استفسار (در هندوستان) و تارنماهای مرجعی مانند ریخته (در هند) و اردو پوئنت (در پاکستان) منتشر شده است.
شهریار با اشعار فارسی‌اش در جشنواره‌های شعر ایرانی مانند آیینه مهر، اشراق، یار و یادگار، لبیک یا حسین(ع)، اقبال لاهوری، امام موسی صدر و... برگزیده شده‌ است.
وی اکنون عضو پیوسته آکادمی ادبیات پاکستان و نیز عضو انجمن ادبی بزمِ خسرو در همین کشور است. در ایران مدیریت انجمن شعر و ادب مدرسه علمیه امام علی(ع) را نیز به‌عهده دارد.

شیما آشتیانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها