شفاف نبودن جزئیات تصمیم سران قوادرباره سهمیه‌بندی بنزین حاشیه‌ساز شد

سهمیه‌بندی اطلاعات!

از روز اجرای سهمیه‌بندی بنزین، روایت‌های مختلفی درباره این تصمیم و چگونگی اتخاذ آن مطرح شده است. در همان ساعات اولیه، دولتی‌ها برای این‌که خودشان را زیر حجم انتقادات خلاص کنند اعلام کردند این تصمیم سران قوا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بوده است؛ موضوعی که هیچ یک از سران قوا نیز آن را تکذیب نکرد. در میان سران قوا، تکلیف حسن روحانی که مشخص است زیرا او رئیس‌جمهور است و طبیعتا با وجود این‌که این تصمیم در جلسه سران قوا گرفته شده قاعدتا پیشنهاد آن از سوی دولت بوده است. علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس هم در سال‌های گذشته همواره در بزنگاه‌های حساس تلاش کرده تا حداکثر همکاری را با دولت داشته باشد و پس از این تصمیم هم با وجود انتقادات فراوان نمایندگان از لاریجانی به دلیل این‌که آنها را از این تصمیم مطلع نکرده بوده، اما هیچ اما و اگری از سوی رئیس مجلس درباره همراهی با مصوبه سهمیه‌بندی بنزین مطرح نشد. اما موضوع سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در این میان کمی متفاوت است و با توجه به مواضعی که او در گذشته داشته‌ است حامیان او در ساعات اولیه اعلام سهمیه‌بندی بنزین تا حدود زیادی از شنیدن خبر همراهی او با این مصوبه شوکه شدند.
کد خبر: ۱۲۳۸۹۴۹

دلیل موضع‌گیری غیرشفاف
صرف نظر از این‌که موضع رئیسی درباره این مصوبه چه بوده این سوال مطرح است که چه ملاحظاتی باعث شده تا سران قوا از موضع‌گیری شفاف در این زمینه خودداری کنند.
سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در این زمینه معتقد است شاید علت عدم موضع‌گیری‌های شفاف از سوی برخی سران قوا درباره این جلسه این است که آنها معتقد به همدلی برای بررسی مشکلات مردم در شرایط فعلی هستند و معتقدند مطرح کردن اینگونه مسایل در شرایط فعلی بیهوده است.
نماینده ورامین در مجلس به جام‌جم می‌گوید: باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم که معمولا نمی‌توان همه موضوعات را مطرح کرد چرا که در تمام دنیا نیز برخی مسایل مطرح شده در جلسات مسؤولان، مهر محرمانه دارند و نباید جزئیات آن را در ملاء عام بیان کرد.

ضرورت روشنگری
با وجود چنین اظهارنظری اما نگاهی به مواضع رهبر انقلاب در گذشته نشان می‌دهد که ایشان بر ضرورت شفافیت با مردم به جز برخی موارد خاص تاکید دارند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای سال گذشته در یکی از جلسات درس خارج فقه خود در توضیح نامه حضرت امیرالمؤمنین (ع) خطاب به مسؤولان و فرماندهان نظامی تأکید کردند: مسؤولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.
با نگاهی به این موضع‌گیری رهبر انقلاب و مسائل اخیر در مورد ابهامات موجود درباره مواضع سران قوا در زمینه سهمیه‌بندی بنزین اینچنین به نظر می‌رسد که شفاف‌سازی در این خصوص بیشتر با توصیه‌های رهبری همخوانی دارد تا سکوت درباره آن.با وجود این هنوز مسؤولان در خصوص شفاف‌سازی درباره چگونگی تصویب سهمیه‌بندی بنزین و عقبه کارشناسی این تصمیم، اقدامی انجام نداده‌اند.
علیرضا سلیمی، نماینده محلات در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: از رییس‌جمهور درخواست کردیم به مجلس آمده و در مورد چرایی این نوع تصمیم پاسخ دهند و شفاف به مردم توضیح دهند اما تا کنون پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نشده است.
نقوی حسینی هم پیشنهاد می‌کند برای این‌که به گمانه‌زنی‌ها در مورد نظر سران قوا درباره سهمیه بندی بنزین پایان داده شود بهتر است که صورت جلسه موضوعات مطرح شده در جلسه سران قوا در مورد قیمت‌گذاری بنزین اعلام شود تا به‌واسطه این شفافیت موافقان و مخالفان این تصمیم‌گیری مشخص شود و مردم از آن مطلع شوند و به این ترتیب بتوانند قضاوت بهتری در این مورد داشته باشند.
از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که با توجه به اهمیت تصمیم اخیر درباره سهمیه‌بندی بنزین، شفاف شدن مواضع سران سه قوه در این زمینه راه را بر بعضی حرف و حدیث‌ها در آینده می‌بندد تا این موضوع هم به ماجرایی شبیه تصمیم‌گیری دولت درباره ارز 4200 تومانی تبدیل نشود که هنوز با وجود گذشت بیش از یک سال و نیم از این تصمیم مشخص نیست پیشنهاد دهنده آن چه کسی بوده و چه کسانی موافق آن بوده‌اند و با توجه به نتایج خسارت‌بار این تصمیم‌، هر کسی تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد.

اخبار ضد و نقیض درباره موضع رئیسی
در روزهای سپری شده از سهمیه‌بندی بنزین تا کنون بیشترین حرف و حدیث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی همراهی رئیسی با این مصوبه بوده است.
خود رئیسی هم که از ناخرسندی برخی حامیانش درباره همراهی‌اش با این مصوبه آگاه بود در جلسه‌ای که چند روز قبل با دانشجویان داشت تلویحا از نارضایتی خود در این زمینه صحبت کرد و با بیان این‌که در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین سخن‌ها دارم از این‌که دولت بدون اطلاع‌رسانی این اقدام را انجام داده و زمان مناسبی را برای این کار انتخاب نکرده است انتقاد کرد.
پس از این اظهارات رئیسی، یکی از خبرگزاری‌ها در خبری که بلافاصله از سوی دفتر دادستانی کل کشور تکذیب شد به نقل از منابع آگاه مدعی شد در جلسه سران قوا نظر روحانی بر نرخ 1200 تومان بود که رئیسی با آن مخالفت کرد.
اما دفتر دادستان کل کشور با تکذیب این ادعا اعلام کرد: اگر این منبع آگاه به صورتجلسه مورخ ۱۷/۷/۹۸ که از طرف دفتر رییس جمهور تنظیم شده است دسترسی داشت چنین خبر کذبی را منتشر نمی‌کرد.
دیروز هم برخی نمایندگان مجلس به نقل از منابع آگاه جزئیاتی از موضع رئیسی درباره گرانی بنزین مطرح کردند که به گفته برخی از آنها این موضع‌گیری در نامه‌ای از سوی رئیسی به روحانی مطرح شده و برخی نیز اینگونه مطرح کردند که رئیس قوه قضائیه، نکات مد نظر خود را در حاشیه صورتجلسه تصویب سهمیه‌بندی بنزین تشریح کرده است.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس در همین رابطه به مهر گفت: بر اساس شنیده‌ها رئیس قوه قضائیه رسما با دولت مکاتبه کرده و اعلام کرده است که پیش از افزایش قیمت باید تمهیدات رسانه‌ای برای اقناع افکار عمومی انجام شود و با مردم صحبت شود تا مردم مطلع باشند.
محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر هم اظهار کرد: بنده از منابع موثق اطلاع دارم که آیت‌ا... رئیسی زیر صورتجلسه سران قوا مبنی بر افزایش قیمت و تعیین میزان بنزین را به صورت مشروط امضا کرده و نوشته است: «به شرط تمهید مقدمات لازم». این نماینده مجلس افزوده است: رئیس قوه قضائیه سه روز قبل از اجرای این قانون نامه‌ای به دولت نوشت و مخالفت خود را با اجرای این طرح در شرایط فعلی کشور و بدون اقناع مردم اعلام کرد.
ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد هم با اشاره به جلسه تصمیم‌گیری سران قوا درخصوص بنزین گفت: رئیس قوه قضاییه سه روز قبل از اعلام عمومی افزایش قیمت بنزین نامه‌ای به رئیس‌جمهور می‌نویسند و اعلام می‌کند شرایط کشور برای اجرای این تصمیم مساعد نیست و نباید این طرح اجرایی شود.
ابوترابی گفت: آقای رئیسی در جلسه سران قوا اعلام می‌کند موضوع افزایش قیمت بنزین قانون دارد و نیازی به تصویب در جلسه سران قوا نیست، و سپس با قید «تمهیدات لازم باید در نظر گرفته شود» پای این طرح را امضا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها