همه چیز درباره رمز یک‌بار مصرف بانکی که از اول دی، جایگزین رمز دوم می‌شود

خرید با خیال راحت

رمز ایستا قرار است برود و رمز پویا جای آن را بگیرد. راحت بگوییم هرچه می‌کشیم از ایستاست و پویا باید بیاید نجاتمان دهد. هر تغییر عادتی سخت است. قبلا ترک عادت موجب مرض بود اما انگار حالا موجب پیشرفت است. این روزها کلاهبرداری اینترنتی با روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی در کشور بسیار گسترده شده و بسیاری از کسانی که اطلاعات کمی از روش‌های سارقان امروزی دارند دچار ضررهای هنگفتی شده‌اند. پلیس فتا اعلام کرده در سال ۹۷، ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش مهمی از آنها به خاطر ناآگاهی مردم بوده تشکیل‌شده است. راه جلوگیری از این کلاهبرداری‌ها هم یک‌بارمصرف شدن رمز کارت‌های بانکی است. طبق اعلام بانک مرکزی از اول دی‌ماه رمز پویا یا همان رمز یک‌بارمصرف اجباری می‌شود و بر این اساس رمز دوم کارت‌ها غیر فعال خواهد شد. اجرای هر پروژه جدید برای مردم ابهامات زیادی را به دنبال دارد و ممکن است زمان آغاز به کار آن را به تعویق بیندازد. از ابتدای سال چند بار قرار بود رمز پویا مورد استفاده قرار بگیرد اما به چند دلیل اجرا نشد که نبود زیرساخت‌های بانکی و آماده نبودن مردم برای پذیرش این امر از جمله دلایل آن بود. حال اول دی قرار است رمز پویا جایگزین رمز ایستا شود و کاربران دیگر نمی‌توانند یک رمز را به خاطر بسپارند بلکه هر 60 ثانیه یک‌بار یک رمز جدید دریافت خواهند کرد.
کد خبر: ۱۲۳۸۷۳۳

چرا رمز یک‌بارمصرف اجباری شد؟
سارقان با استفاده از اطلاعات کارت بانکی در کنار رمز دوم می‌توانند حساب فرد را به‌سرعت خالی کنند. برای جلوگیری از این ماجرا در بسیاری از کشورهای جهان رمز دوم یک‌بارمصرف در نظر گرفته‌شده است. استفاده از این روش عملا سرقت از حساب کاربر را غیرممکن می‌کند.
روزانه حدود 200 پرونده در تهران و 800 پرونده در کل کشور درباره کلاهبرداری اینترنتی در پلیس فتا تشکیل می‌شود.

فیشینگ چیست؟
فیشینگ Phishing یک روش مخرب برای دسترسی به اطلاعات بانکی افراد و سرقت اموال ایشان است. هکرها در سال‌های اخیر برای به سرقت بردن موجودی حساب‌های کاربران بانکی تلاش‌های زیادی کرده‌اند. براساس آنچه پلیس فتا اعلام کرده فیشینگ عامل شکل‌گیری یک‌سوم جرایم سایبری در کشور است؛ به همین دلیل استفاده از رمز دوم یک‌بار مصرف به‌جای رمز ثابت در دستور کار قرار گرفته است؛ ‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود با جایگزین شدن رمز یک‌بار مصرف از سوی تمامی بانک‌ها می‌توان میزان قربانیان فیشینگ را به‌طورجدی کاهش داد. پلیس فتا پیش‌بینی کرده با رمز یک‌بار مصرف میزان جرایم این حوزه از ۳۵درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کند. در وضعیت فعلی افراد برای خرید اینترنتی یا انتقال وجه اینترنتی یک رمز دوم همیشگی دارند که آن را در کنار مشخصات دیگری مانند شماره کارت، کد CVV۲ و تاریخ انقضا وارد می‌کنند. در کلاهبرداری به روش فیشینگ سارقان به شکلی کاربران را فریب می‌دهند و آنها را به یک صفحه جعلی پرداخت بانکی می‌کشانند. این صفحات جعلی کاملا شبیه صفحه‌های واقعی بانک‌ها طراحی می‌شود و حتی برای آنها آدرس‌هایی که شبیه پرداخت‌های حقیقی در سیستم بانکی است، طراحی می‌شود. کاربر فریب‌خورده در این صفحه جعلی همه مشخصات خود ازجمله رمز ثابت را وارد می‌کند، اما درنهایت همه اطلاعات به ‌دست سارقان می‌افتد.

نمونه‌های فیشینگ در کشور
زمانی که یارانه برخی افراد غیر نیازمند از فهرست دریافت یارانه حذف شد، برخی افراد سودجو با اعلام پیامک به افراد اعلام می‌کردند یارانه شما قطع شد و آنها را به درگاه الکترونیکی هدایت می‌کردند تا به اصطلاح اطلاعات آنها را دریافت کنند تا یارانه آنها برقرار شود اما در پسِ ماجرا یک کلاهبرداری بزرگ اتفاق افتاد. ارسال رمز پویا از بروز چنین کلاهبرداری‌هایی جلوگیری می‌کند و قطعا از تعداد تشکیل پرونده‌ها می‌کاهد.

مردم پول پرداخت نمی‌کنند
برخی مردم بر این باورند که دریافت رمز پویا برای آنها هزینه دارد اما این هزینه توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود. حتی افرادی که از پیامک استفاده می‌کنند از پرداخت هزینه معافند و ارائه این خدمت رایگان خواهد بود. هرچند این کار برای بانک‌ها هزینه‌هایی را به دنبال خواهد داشت اما از زیانی که عموم مردم پرداخت می‌کنند و پول از حسابشان کلاهبرداری می‌شود، به مراتب کمتر خواهد بود. البته افراد اگر از نرم‌افزار بانک‌ها برای پرداخت استفاده کنند خیالشان راحت‌تر است و اگر روزی برای ارسال پیامک‌ها هزینه‌ای پرداخت شود این مبلغ مشمول آنها نخواهد شد.

کسانی که چند کارت دارند بخوانند
همه ما چند کارت بانکی داریم. طبق آخرین اعلام بانک مرکزی حدود 400 میلیون کارت بانکی در سطح کشور وجود دارد که به ازای هر نفر پنج کارت می‌شود. ارائه رمز پویا باعث می‌شود مردم تغییر رفتار دهند و یک کارت خود را درگیر دریافت رمز پویا کنند. اگر بخواهند از دو بانک رمز پویا بگیرند باید دو نرم‌افزار در تلفن همراه خود نصب کنند. کارت‌های هدیه از دریافت رمز پویا معاف است و همچنان با رمز ایستا قابلیت کارکرد دارد.

رمز پویا چیست و چگونه فعال می‌شود؟
رمز پویا یا یک‌بارمصرف با نام OTP شناخته می‌شود که خلاصه کلمه One Time Password است. کاربران برای این که از رمز پویا بهره‌مند شوند یا باید به شعب بانک مراجعه کنند یا وارد حساب کاربری خود از طریق سایت شوند و امر فعال‌سازی را انجام دهند. البته راه سومی هم وجود دارد و می‌توان با مراجعه به دستگاه خودپرداز گزینه تغییر رمز را انتخاب کرده و در آن رمز پویا را فعال کرد.
رمز دوم یک‌بارمصرف به چند روش قابل دریافت است؛ یکی از طریق نرم‌افزاری که روی گوشی‌های اندروید نصب می‌شود که اتفاقا فضای زیادی از گوشی نمی‌گیرد و دیگری دریافت پیامک است. گوشی‌های اپل به دلیل این که برنامه‌های ایرانی را پشتیبانی نمی‌کنند و گوشی‌های غیرهوشمند، احتمالا باید از طریق پیامک، رمز یک‌بار مصرف خود را دریافت کنند.
قطعا اگر افراد برای خرید اینترنتی تاکنون یک رمز را به عنوان رمز دوم کارت به خاطر می‌سپارند از اول دی برای هر بار خرید باید یک رمز جدید دریافت کنند که تنها 60 ثانیه اعتبار دارد و پس از زمان اعلام شده دوباره باید رمز جدید دریافت شود.
فروشگاه‌های اینترنتی از درگاه جدید پرداخت که در آن گزینه رمز یک‌بارمصرف تعبیه شده استفاده خواهند کرد که با استفاده از این روش امکان کلاهبرداری تقریبا به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد. افرادی که از طریق نرم‌افزار رمز دوم یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند باید زمانی که سبد خرید خود را تکمیل کردند رمز دریافت کنند. نرم‌افزار‌های بانک‌ها این رمز را با استفاده از الگوریتم پیچیده‌ای تولید می‌کنند که دسترسی به آن برای هکرها بسیار پیچیده یا حتی غیرممکن به‌حساب می‌آید. در قدیم برخی بانک‌ها از پیامک برای ارسال رمز استفاده می‌کردند.

محمد حسین علی اکبری
اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها