jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۲۳۶۰۹۲ ۱۴ آبان ۱۳۹۸  |  ۲۱:۰۷

تحقیقات پزشکی ثابت کرده است خواب کوتاه روزانه بر سلامت افراد تاثیر دارد.

تاثیرات خواب کوتاه روزانه بر سلامتی

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، از ایام قدیم خواب قیلوله یا خواب کوتاه در فرهنگ ما جای ثابتی داشته است. هنوز در برخی شهر‌های ایران کسبه ظهر‌ها به خانه می‌روند و کمی استراحت می‌کنند. در این زمینه، اما تحقیقات پزشکی ثابت کرده این خواب کوتاه روزانه بر سلامت افراد تاثیر دارد.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که خواب نیمروزی به نیاز‌های فیزولوژیکی ما پاسخ می‌دهد، باعث بهبود خلق و خوی و ارتقای سلامت بدن شده و راندمان کاری را بالا می‌برد.

در بسیاری از کشور‌های آسیایی، آمریکای لاتین و کشور‌های مدیترانه‌ای، چرت بعد از ظهر یکی از عادت‌های روزمره مردم است و بر طبق آمار‌های جهانی حدود ۶۰ درصد افراد بزرگسال هر هفته حداقل یک بار نشسته روی صندلی کار، مترو یا حین تماشای تلویزیون چرت کوتاهی می‌زنند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چرت‌های کوتاه بین روز باعث افزایش قدرت تمرکز، مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

کاهش سطح استرس

به عقیده متخصصان افرادی که در بین روز چرت می‌زنند کمتر از دیگران از اثرات استرس آسیب می‌بینند.

نتایج پژوهش‌هایی که در دانشگاه کالیفرنیای ساندیگو انجام شده است نشان می‌دهد هر چه زودتر کم‌ خوابی و بی‌ خوابی شبانه جبران شود، به همان سرعت سیستم ایمنی بدن به حالت نرمال برمی‌گردد.

افزایش خلاقیت و بهره وری

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که چرت‌های کوتاه بین روز باعث افزایش قدرت تمرکز، می‌شود.

به عقیده محققان، افرادی که در بین روز چرت می‌زنند، در حرفه خود خلاق‌تر هستند و کمتر غیبت می‌کنند. در آمریکا بررسی‌هایی روی راننده تاکسی‌ها انجام شد. به این ترتیب که استراحت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای در بین روز برای آن‌ها در نظر گرفته شد. محققان مشاهده کردند راننده‌هایی که در بین روز استراحت داشته‌اند هشیارتر و سرحال‌تر هستند و در مواقع ضروری عکس العمل‌های بهتری نشان می‌دهند.

افزایش سطح انرژی

یک چرت کوتاه بیست دقیقه‌ای برای اکثر افراد کافی و البته فوق العاده است. همین مدت زمان کوتاه باعث افزایش انرژی و استراحت شده و ساعت بیولوژیکی بدن را نیز به هم نمی‌زند.

بهبود سلامت قلب

خواب کوتاه روزانه نه تنها تقویت کننده مغز و ارتقا دهنده سطح حافظه است، بلکه یک عامل مهم در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز محسوب می‌شود.

مطالعات مختلف نشان داده مردانی که به طور منظم خواب کوتاه روزانه را دریافت می‌کنند، ۳۷ درصد کمتر احتمال دارد که در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی جان خود را از دست بدهند. محرومیت خواب خود عاملی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

کاهش وزن

استرس و بی‌ خوابی از عوامل مهم افزایش وزن و گرایش به مصرف مواد غذایی ناسالم هستند. این در حالی است که خواب کوتاه روزانه نه تنها منجر به تنظیم متابولیسم بدن می‌شود، بلکه سطح سروتونین و ملاتونین را افزایش داده و با کاهش استرس، چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند.

چرت روزانه خود عاملی برای تنظیم اشتها و گرسنگی نیز هست و افرادی که این نوع خواب را دریافت می‌کنند، کمتر سراغ مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین می‌روند. علاوه بر این، با توجه به مطالعات انجام شده، موقع چرت زدن کاهش چربی در بدن تا ۵۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

تنظیم هورمون تستوسترون

چرت زدن و خواب کافی و منظم، سطح هورمون تستوسترون را تنظیم می‌کند. مطالعات نشان داده که کاهش خواب روزانه منجر به کاهش سطح تستوسترون می‌شود البته عوارض جانبی دیگری هم دارد. پس حداقل ۳ یا ۴ بار در هفته خواب نیمروز داشته باشید و هر روز به اندازه کافی بخوابید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مزایای دریافت خواب نیمروزی، کمک به بدن برای دفع میکروب‌ها است. این در حالی است که محرومیت از خواب عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند. مطالعات نشان داده دریافت خواب نیمروزی منجر به بهبود سطح سلول‌های سفید خون که با عفونت مبارزه می‌کنند، می‌شود.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سوختن درخت طبیعی نیست!

سوختن درخت طبیعی نیست!

در ده روز گذشته، حدود 300 نقطه از اراضی جنگلی آتش گرفته است. شاید بسیاری بگویند این آتش‎سوزی‌ها عمدی است.

محدودیت بهداشتی باید اعمال شود

محدودیت بهداشتی باید اعمال شود

آن زمانی که ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، محدودیت‎های کسب‌وکار را برداشت و به آنها اجازه بازگشایی داد، نکته‎ مهمی در دستور کار قرار گرفت، اجرایی شدن فاز دوم. بعد از بازگشایی برخی از کسب‏وکارها، کشور وارد فاز دوم شد؛ اعمال محدودیت‌های بهداشتی. محدودیت‎های بهداشتی شامل رعایت فاصله‏گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‎هاست.

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

حوزه هنری و تحول دیجیتال

حوزه هنری و تحول دیجیتال

با آن کاپشن خاکی رنگ و شال گردنی که همیشه روی صورتش می‌کشد، سوار بر موتور وارد حیاط می‌شود، چرخی دور حوضچه خوشرنگ حوزه می‌زند و کنار دیوار آینه‌کاری شده، موتورش را تکیه می‌دهد، عینک ته استکانی اش را با انگشت بالا می‌دهد و دستی به سبیل سیاهش می‌کشد و می‌رود گوشه پله‌ها کنار قیصر می‌نشیند و با سیگار و چاق سلامتی، صحبت‌شان گل می‌اندازد.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر