روز روستا و عشایر فقط یک بهانه است برای مطرح شدن نام روستا و فرصتی است که تمام مسؤولان در نهادهای مختلف و حتی مردم شهرنشین هم یاد روستا بیفتند و با خدماتی که از مردم روستا می‌گیرند و نقشی که جمعیت روستایی کشورمان دررونق تولید، استقلال و خودکفایی کشور برعهده گرفته اند بیشتر آشنا شوند. خوشبختانه یک نگاه ویژه‌ای نسبت به روستا و روستاییان از اول انقلاب وجود داشته و توسعه زیرساخت‌ها در مناطق روستایی و کاهش شکاف بین شهرها و روستاها ماحصل این نگاه ویژه است.
کد خبر: ۱۲۳۱۹۴۴

بر این اساس طبق آمارهای موجود درحال حاضر 99درصد جمعیت روستایی کشورمان از نعمت برق، 91 درصد از نعمت آب آشامیدنی، 94درصد از نعمت راه آسفالت، 86 درصد از نعمت گاز، 72درصد از پوشش اینترنتی و 95درصد از نعمت خدمات دهیاری برخوردارند؛ که همه اینها نشان می‌دهد یک نگاه خوب به توسعه زیرساخت‌ها در مناطق روستایی در کشور وجود دارد، باوجود این همچنان ما با مشکل مهاجرت جوانان از روستاها و حاشیه‌نشینی در شهرها و پیر شدن جمعیت روستاها مواجه هستیم و این سوال مطرح می‌شود که باوجود این توسعه زیرساخت‌ها چرا ما با آن خروجی‌ای که انتظار داشتیم مواجه نبوده‌ایم؟!
به عقیده من مشکل دقیقا در بحث تمرکز روی توسعه زیرساخت‌ها نهفته است، چراکه مردم روستا را نمی‌توان فقط با گازرسانی و آب و برق و... در روستا نگاه داشت. اولین نیاز مردم بعد از رفع این مشکلات، بحث اشتغال و درآمد پایدار است. این‌که بیاییم زمینه شغلی مناسبی را برای جوانان تحصیلکرده روستا فراهم کنیم تا مجبور به مهاجرت نشوند. همه ما می‌دانیم که ظرفیت‌های منابع تولید در بخش کشاورزی در روستاها محدود است، پس باید به فکر مشاغل جایگزین باشیم و در حقیقت در روستا خلق مزیت کنیم و با توجه به مزیت‌هایی که در مناطق روستایی وجود دارد برای اقتصاد روستا برنامه‌ریزی کنیم تا جمعیت روستا را در خود روستا نگه داریم.
در حال حاضر در 39 هزار روستای بالای 20 خانوار کشورمان همه زیرساخت‌های اولیه زندگی فراهم شده است و هرکدام از این روستاها می‌تواند به یک کارگاه تولیدی کوچک تبدیل شود، البته اگر بتوانیم مشوق‌های تولیدی لازم را در اختیار تولیدکننده‌ها و کارآفرینان بگذاریم.
البته حرکت‌هایی هم در این زمینه انجام شده مثل تخفیف 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی که گامی در جهت اشتغال روستاییان است. در مجموع باید به گونه‌ای بسترسازی کنیم که بهترین تصمیم ماندن در روستا یا بازگشت به روستا باشد.

اسماعیل زیارتی‌نصرآبادی
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها