ترامپ در سخنرانی‌ خود در مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اتهامات واهی باز هم برای دنیا و ایران خط‌و‌نشان کشید

نطق زرد

دونالد ترامپ در حالی دیروز سومین سخنرانی خود را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را انجام داد که موضوع ایران به یکی از مسائل محوری در رایزنی مقامات کشورها در این دوره از مجمع عمومی تبدیل شده است. بر همین اساس برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند با توجه به اینکه ترامپ به تازگی در ماجرای انهدام پهپاد آمریکایی در مقابل ایران تحقیر شده است و سیاست فشار حداکثری این کشور هم جواب نداده است بخش مهمی از سخنانش به ایران اختصاص داشته باشد، به‌ویژه این‌که در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود گفته مسائل مهمی در ارتباط با ایران در حال اتفاق افتادن است. با این‌حال سخنان ترامپ درباره ایران، تقریبا هیچ موضوع تازه‌ای نداشت و تکرار همان ادعاها و اتهامات گذشته بود. البته این نکته را داشت که تاکید کرد تا زمانی که ایران رویکرد خود را عوض نکند، نه تنها تحریم‌ها لغو نخواهد شد که افزایش نیز خواهد یافت. این اظهار نظر در تضاد کامل با پیش‌شرطی است که ایران برای انجام مذاکره با آمریکا در قالب 1+5 عنوان کرده مبنی بر اینکه ضروری است تحریم‌ها برداشته شود. ترامپ در سخنرانی خود درباره چالش‌های مختلف خارجی و داخلی آمریکا نیز مطالبی را بیان کرد. مطالبی که محور اصلی آنها همان سیاست «اول آمریکا» بود که از ابتدای ریاست‌جمهوری او همواره بیان شده است. رئیس‌جمهور آمریکا که از موضعی بالا صحبت می‌کرد و با طرز ایستادن و حالاتی که به چهره و چشم و ابروی خود می‌داد نگاه تحقیرآمیز خود نسبت به سایر کشورها را علنی می‌کرد، از سیاست‌های کشورش در مقابل چین و ونزوئلا گفت و تاکید کرد در سیاست‌هایش در خصوص مهاجرت کوتاه نخواهد آمد.
کد خبر: ۱۲۲۹۹۶۱

طرح ادعاهای تکراری علیه ایران
ترامپ در آن بخش از سخنانش که مربوط به ایران بود ترجیح داد همان سخنان تکراری گذشته را بیان کند بدون هیچ حرف جدیدی. بخش‌هایی از سخنان ترامپ درباره ایران این‌گونه بود:
«یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها، رژیم خودکامه ایران است. کارنامه این کشور مرگ و تخریب است و حامی اول تروریسم در دنیا است و در تنور جنگ سوریه و یمن می‌دمد.» وی بار دیگر اتهام تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکرار کرد و مدعی شد حکومت ایران، ثروت مردم ایران را غارت می‌کند و در ژستی دوستانه با مردم ایران مدعی شده می‌خواهد کاری کند که مردم ایران به جایگاه واقعی خود برسند!
ترامپ از توافق هسته‌ای انتقاد کرد و در حالی که مدیرکل موقت سازمان بین‌المللی انرژی اتمی چندی قبل پس از سفر به ایران اعلام کرد ایران تحت شدیدترین بازرسی‌های تاریخ آژانس قرار دارد رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد «برجام اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران را نمی‌داد و تاریخ اعتبار آن به هر حال به زودی منقضی می‌شود و به همین دلیل بود که آمریکا را از توافق بد خارج و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کردم.»
وی با ادعای اینکه ایران برای رهایی از فشار تحریم‌ها دست به کارزار خشنی زده است گفت: «در واکنش به حمله به مواضع عربستان، بالاترین حد تحریم را علیه بانک مرکزی ایران وضع کردیم و تا وقتی رفتار ایران ادامه داشته باشد نه تنها تحریم‌ها لغو نخواهد شد بلکه افزایش هم خواهد یافت.»
وی بار دیگر از سرداده شدن شعار سنتی مرگ بر آمریکا در ایران انتقاد کرد و با بیان اینکه ایرانی‌ها به احساسات ضد یهودی دامن می‌زنند گفت: «آمریکا دامن زدن به احساسات ضدیهودی را تحمل نمی‌کند.» نکته جالب توجه در این بخش از سخنان ترامپ این بود که با اشاره به این جمله تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه رژیم‌صهیونیستی غده سرطانی است و باید از بین برود این موضع‌گیری را مربوط به سال گذشته دانست!
ترامپ ادامه داد:«عطش حکومت ایران به خون و قتل عام در داخل و خارج از کشور، از دیگر عباراتی بود که ترامپ برای بیان احساساتش علیه ایران به کار برد.»

مهاجران؛ همچنان در قفس
ترامپ، یکی از اساسی‌ترین چالش‌های کشورش را مهاجرت‌های غیرقانونی عنوان کرد و بر عزم جدی خود برای مقابله با این مهاجرت‌ها تاکید کرد. موضوعی که با انتقادات جهانی روبرو شده است و نحوه برخورد آمریکا با مهاجران و فرستادن آنها به بازداشتگاه‌هایی که شبیه قفس است و جدا کردن کودکان از والدین آنها انتقادات بسیاری را به همراه داشته است.
ترامپ در توجیه این سیاست خود تاکید کرد که مهاجرت‌های غیرقانونی باعث ایجاد کارتل‌های مجرمانه می‌شود و اقتصاد آمریکا را تضعیف می کند.
وی سیاست کسانی را که مخالف مواضع او در بحث مهاجرت‌ها هستند سیاست‌های پلید و در راستای کمک به مجرمان دانست و از رئیس‌جمهور مکزیک به خاطر مستقر کردن 27 هزار نیرو در مرزهای مشترک دو کشور قدردانی کرد.
ترامپ با بیان اینکه گام‌های بی‌سابقه‌ای برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی برداشته است خطاب به مهاجران گفت: «خود و فرزندانتان را در خطر قرار ندهید. حتی اگر به آمریکا برسید اجازه ورود به خاک این کشور را به شما نمی‌دهیم و شما را به کشورتان بر می‌گردانیم. حداقل تا وقتی من رئیس جمهور هستم شما در بازداشتگاه‌ها خواهید ماند. »

به کنوانسیون‌ها نمی‌پیوندیم
یکی از نکته‌های صحبت‌های ترامپ، مواضعش درباره حق مالکیت اسلحه در این کشور بود؛ مواضعی که اگرچه همچون بسیاری از مواضع دیگر او، غیرمنطقی است اما از این لحاظ که نشاندهنده مواضع دوگانه آمریکا در عرصه بین‌المللی است اهمیت ویژه‌ای داشت. وی در این بخش از سخنانش تاکید کرد آمریکا کنوانسیون سازمان ملل درباره حق مالکیت اسلحه را نخواهد پذیرفت چراکه عضویت در این کنوانسیون، حق مردم این کشور را از بین می برد. ترامپ تاکید کرد: »تنها کسانی می‌توانند برای امور یک کشور تصمیم بگیرند که ریشه در آب و خاک آن کشور داشته باشند.» رئیس‌‌جمهور آمریکا افزود: «ما هرگز حق مالکیت اسلحه توسط آمریکایی‌ها را لغو نخواهیم کرد. این بخشی از قانون اساسی ماست.» این اظهارات ترامپ در حالی بیان می‌شود که آمریکایی‌ها همواره در حال وادار کردن سایر کشورها به عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی که دستپخت این کشور است، هستند. از جمله اینها تاکید مقامات آمریکایی بر ضرورت پذیرش لوایح اف.ای.تی.اف از سوی ایران و عضویت در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است.

به دنبال آزادی در ونزوئلا!
ترامپ همچنین در سخنان خود از حاکمیت کشورهای نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا انتقاد کرد که البته بخش عمده سخنانش در این بخش به ونزوئلا اختصاص داشت. وی مادورو، رئیس‌‌جمهور ونزوئلا دیکتاتور خطاب کرد و او را دست‌نشانده کوبا دانست. ترامپ مدعی شد آمریکا پشتیبان مردم ونزوئلا است و می‌خواهد مردم این کشور آزاد باشند.
یکی از نکات جالب این بخش از سخنان ترامپ، واکنش نماینده ونزوئلا در هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا بود که بدون توجه به صحبت‌های ترامپ مشغول خواندن کتاب بود.

تحمل توافق بد را برای آمریکا ندارم
رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از سخنرانی خود به سیاست‌های اقتصادی کشورش در برابر چین پرداخت. وی از سیاست‌های اقتصادی چین به‌شدت انتقاد کرد و گفت از سال 2001 که این کشور وارد سازمان تجارت جهانی شده آمریکا 60 هزار کارخانه را از دست داده است. وی افزود: «چین تعرفه‌های زیادی وضع کرد و باعث سرقت در حق تالیف و کپی‌رایت شد. به عنوان نمونه اخیرا با مدیر کل شرکت بزرگ آمریکایی مایکرون تکنولوژی دیدار کردم که می‌گفت چین تمام طراحی‌های این شرکت را دزدید تا بتواند طرح پنجساله توسعه فناوری خودش را جلو ببرد.»
ترامپ با بیان اینکه آمریکا دیگر حاضر به تحمل این رفتار چینی‌ها نیست تاکید کرد: «من تحمل توافق بد برای آمریکا را نخواهم داشت.»
وی همچنین با اشاره به وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات کالا از چین اظهار کرد: «با این کار میلیاردها دلار وارد خزانه ما شده است. مردم آمریکا به برقراری توازن با چین متعهدند و امیدواریم به توافق برسیم. ما دنبال درگیری با چین نیستیم بلکه به دنبال همکاری و احترام متقابل هستیم اما در دفاع از منافع آمریکا از پا نخواهیم نشست.»
ترامپ از سخنان خود در این بخش نتیجه‌گیری کرد که سازمان تجارت جهانی به تغییرات اساسی نیاز دارد.

سخنان تبلیغاتی
ترامپ که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را در سال 2020 پیش‌رو دارد در بخشی از سخنرانی خود از برنامه‌هایش برای آمریکا گفت. وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: «به لطف سیاست‌های اقتصادی ما، میزان بیکاری به پایین‌ترین میزان خود در نیم قرن اخیر رسیده است و در سه سال گذشته، شش میلیون آمریکایی به فهرست شاغلان افزوده شده‌اند.»وی افزود: «ما از منابع طبیعی استفاده می‌کنیم تا آمریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز در جهان تبدیل کنیم. »
ترامپ همچنین اعلام کرد در دیدار امروزش با نخست‌وزیر ژاپن یک قرارداد جدید تجاری منعقد خواهد شد و میان آمریکا و انگلیس هم در آینده، قرارداد تجاری بزرگی برقرار می‌شود.

اخاذی دوباره از کشورها
دونالد ترامپ بخش مقدماتی سخنرانی دیروز خود را به تشریح قدرت نظامی کشورش اختصاص داد؛ قدرت نظامی که به گفته او 2500 میلیارد دلار طی سال‌های اخیر برای تقویت آن هزینه شده است.
وی با ادعای اینکه در دنیایی که دیگران به دنبال تسلط هستند آمریکا باید قوی باشد اظهار امیدواری کرد مجبور نشود از قدرت نظامی آمریکا استفاده کند. البته این زمینه‌چینی او برای این نکته همیشگی بود که سایر کشورها باید برای دفاع از خود، هزینه بپردازند؛ همان موضوعی که در مورد عربستان با تعبیر شیر دوشیدن، بر سر زبان‌ها افتاده است.
ترامپ در سخنرانی دیروز خود با بیان اینکه مشغول احیای قدرت عظیم ارتش آمریکا هستیم، گفت: «در حال تحکیم اتحادها هستیم و از همه شرکا توقع داریم هزینه‌های دفاعی را که تا الان همیشه بر عهده آمریکا بوده است،‌ بپردازند.»

حاشیه‌های سخنرانی ترامپ
یکی از نکات قابل توجه سخنرانی ترامپ این بود که اشاره‌ای به مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی و معامله قرن نداشت. تنها بخش از صحبت‌های ترامپ درباره اسرائیل همان بخشی بود که با محور ایران به آن پرداخت و یک جمله اضافه داشت مبنی بر اینکه اسرائیل و همسایگانش باید روابط خوبی داشته باشند. از دیگر نکات قابل توجه در خصوص سخنرانی ترامپ این بود که «ویلبر راس» وزیر بازرگانی ۸۱ ساله آمریکا هنگام سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل خوابش برد.
در تصاویر شبکه‌های تلویزیونی می‌توان دید هنگام سخنرانی ترامپ درباره روابط تجاری آمریکا با چین که مستقیم به حیطه وظایف وزیر بازرگانی آمریکا مرتبط است و همچنین موضع گیری واشنگتن علیه ایران، ویلبر راس خوابش برده است. در این تصاویر می‌توان دید در حالی‌که مایک پمپئو، وزیر خارجه و مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا ظاهرا با دقت به سخنان ترامپ گوش می‌دهند، چشمان ویلبر راس به مدت ۱۵ دقیقه بسته است؛ او فقط یک بار چشمانش را باز می‌کند و آن زمان نیز خواب آلوده به نظر می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها