شهر زیر سایه شهرآورد استقلال - پرسپولیس

جنــگ 90

استقلال و پرسپولیس به تقابل 90 رسیدند. گرچه اجرای قانون 90 به ‌10 سکوها می‌توانست جذابیت بازی نودم دو تیم را دوچندان کند، اما دو نیمه شدن ورزشگاه آزادی هم چیزی از حساسیت این بازی بزرگ کم نمی‌کند؛ دربی همیشه دربی است، حتی اگر یک تیم برای صدرنشینی بجنگد و تیم دیگر دنبال فرار از بحران و کسب نخستین برد باشد.
کد خبر: ۱۲۲۹۵۱۸

هیجان شهرآورد 90 از همان هفته سوم بالا گرفت که دیاباته را در جریان بازی نفت مسجد سلیمان و استقلال با برانکارد از زمین بیرون بردند. افسوس هواداران استقلال از اخراج فرشید اسماعیلی هم به‌دلیل ده نفره شدن تیمشان نبود. آنها نگران بازی با پرسپولیس بودند. بعد از همان بازی، فیلم ناله‌های مهدی قائدی در حالی که از درد مچ پا به خودش می‌پیچید، حسابی پخش شد تا فردای آن روز خیلی‌ها تیتر بزنند بازی پر تلفات. برای پرسپولیسی‌ها هم خبر مصدومیت شجاع خلیل‌زاده در پایان بازی با صنعت نفت نگران‌کننده بود. بعد هم گفته شد سیدجلال حسینی به‌دلیل آسیب‌دیدگی به دربی نمی‌رسد. حالا در فاصله چند ساعت تا بازی بزرگ پایتخت، فرشید اسماعیلی، شیخ دیاباته و سیدجلال حسینی قطعا به دربی نمی‌رسند، اما شجاع و قائدی ظاهرا مشکلی برای همراهی تیم هایشان ندارند. فارغ از ترکیب دو تیم، این بازی ماجراهای جذاب و پرتنش کم ندارد. خیلی‌ها فشار روی نیمکت استقلال را زیاد می‌دانند و می‌گویند شکست آبی‌ها، می‌تواند به منزله پایان حضور استراماچونی باشد. خود استرا هم در نشست خبری دیروز، به این فشارهای رسانه‌ای واکنش نشان داد و حتی این جمله را به زبان آورد که در پایان این بازی اگر احساس شود مشکل ناکامی‌های تیم من هستم، به تصمیم مدیران باشگاه احترام می‌گذارم!
استقلال اگر دربی را ببازد به رده پانزدهم جدول سقوط می‌کند و این درحالی است که پرسپولیس با برد در این بازی به یکی از رده‌های اول یا دوم صعود خواهد کرد؛ البته این دربی نیمه دیگری هم دارد. این‌که استقلال برنده آن باشد. کالدرون هنوز نتوانسته جای پای خود را در تیم جدید سفت کند و شکست در مقابل رقیب سنتی، در این شرایط به منزله آغاز روزهای بحرانی در تیم سرخ خواهد بود. پرسپولیس که خیلی زود و در هفته دوم، طعم شکست را در مصاف با تراکتور چشید، اگر قرار باشد در مصاف با یکی دیگر از تیم‌های مدعی بازنده باشد، باید با روزهای آرام تا مدتی خداحافظی کند.
حال باید دید امشب عروسی در کوچه کدام تیم خواهد بود؟ فارغ از شرایط جدول، بردن دربی، بردن همه چیز است.


ترین‌های دربی

بازی‌های رسمی
۸۳ بازی
23 برد استقلال
37 بازی مساوی
23 برد پرسپولیس

نخستین بازی
۱۶ فروردین ۱۳۴۷ این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

نخستین گلزن
احمد منشی‌زاده، استقلال

نخستین داور
عبدالرضا موزون

آخرین گلزن
احمد نوراللهی پرسپولیس

هت‌تریک‌ها
همایون بهزادی دربی سیزدهم
ایمون زاید دربی هفتادوپنجم

سریع‌ترین گل
علی سامره
ثانیه 48

دیرترین گل
جری بنگستون پرسپولیس
دقیقه ۶+۹۰

بیشترین اخراجی
همایون بهزادی، در دربی ۲۷ دی ۱۳۴۹ و ۲۵ خرداد ۱۳۵۲ با دریافت 2 کارت قرمز مستقیم

جوان‌ترین گلزن
حسن روشن

مسن‌ترین گلزن
کریم باقری

بیشترین برد متوالی
استقلال با 4 پیروزی

بیشترین سرمربیگری
علی پروین و منصور پورحیدری

بیشترین کاپیتانی
علی جباری، استقلال
همایون بهزادی پرسپولیس

استراماچونی: ترسی از پرسپولیس نداریم

برای استراماچونی دربی بزرگ پایتخت خیلی زود و قبل از این‌که او با استقلال طعم اولین پیروزی در لیگ را چشیده باشد از راه رسید. با این حال مرد ایتالیایی می‌گوید، این‌که تیمش هنوز پیروز نشده، باعث می‌شود بازیکنانش با 110 درصد توان خود مقابل رقیب سنتی ظاهر شوند. گزیده‌ای از صحبت‌های سرمربی استقلال در نشست خبری بازی با پرسپولیس در زیر آمده است:
ما می‌دانیم که دربی یکی از مهم‌ترین مسابقات در ایران و یکی از مهم‌ترین دربی‌های دنیاست. این را هم می‌دانیم که فقط با دو امتیاز به این مسابقه رسیدیم و این می‌تواند یک انرژی برای تیم ما باشد که با ۱۱۰ درصد از توانمان بازی کنیم. همان‌طور که به بازیکنانم گفتم باید تهاجمی باشیم و نباید عصبانی باشیم و با روحیه‌ای بالا در مسابقه شرکت کنیم.
ما به تیم رقیب احترام می‌گذاریم ولی از آنها نمی‌ترسیم و باید این را در زمین نشان بدهیم.
آقای کالدرون گفته وزارت ورزش می‌خواهد بعد از سه قهرمانی پرسپولیس به فرزند دیگرش توجه کند! من به ایشان خیلی احترام می‌گذارم ولی نمی‌دانم چرا دائما در حال صحبت درباره تیم‌های دیگر به جز تیم خودش است. نمی‌دانم چرا درباره دیاباته صحبت می‌کند. وقتی ما دیاباته را خواستیم کالدرون هنوز سرمربی پرسپولیس نشده بود و دیاباته هم در این دربی اصلا بازی نمی‌کند.
این تازه مسابقه چهارم من است، با تیمی که بیشتر از نصف بازیکنانش را از دست داده و با یک مربی جدید در یک کشور و لیگ جدید. نتیجه دربی هر چیزی می‌خواهد باشد چیزی نیست که من را از کاری که می‌خواهم انجام دهم متوقف کند. نمی‌گذارم این ۹۰دقیقه برنامه‌های ما را نابود کند. البته در انتهای مسابقه اگر کسی فکر کند که مشکل من هستم، به تصمیم باشگاه احترام می‌گذارم.
هنوز فاز حمله ما کامل نیست. این چیزی است که من از انتهای نقل و انتقالات نگرانش هستم. در نبود دیاباته، یک مقدار شخصیت هجومی را از دست داده‌ایم.
از یکسری بازیکنان خواسته‌ام تلاش بیشتری کنند و شجاع‌تر باشند. اگر بتوانیم این‌طور بمانیم، می‌توانیم ساختارمان را تغییر بدهیم.

کالدرون: استقلالی‌ها فقط بهانه می‌گیرند

پرسپولیس در کنار استقلال و چند تیم دیگر با دو گل زده، فعلا ضعیف‌ترین خط حمله لیگ را دارند اما گابریل کالدرون آرژانتینی همچنان از بازی تهاجمی حرف می‌زند و امید دارد در دربی تیمش به همان فرم دلخواه دست پیدا کند. گزیده‌ای از صحبت‌های سرمربی پرسپولیس در نشست خبری بازی با استقلال در زیر آمده است:
این دربی همان‌قدر که در داخل ایران مهم است در سطح جهان هم اهمیت دارد. بازیکنان من خیلی شور و اشتیاق دارند که برنده این جدال حساس باشند.
از وقتی که لیگ شروع شد ما گل‌های کمی زدیم و زمان بیشتری نیاز داریم تا به فوتبالی که من دوست دارم برسیم. برای من بازی هجومی یک مسابقه‌ای است که در آن تعادل وجود دارد.
من همان‌قدر که به استقلال احترام می‌گذارم به همه تیم‌های لیگ احترام می‌گذارم. ولی تیم‌های بزرگ به شما این امکان را می‌دهند که بازتر بازی کنید.
سیدجلال حسینی هم داخل و هم خارج از زمین برای ما یک بازیکن بزرگ است. در هر صورت او همیشه در کنار ما است و همیشه یک الگوی خوب به عنوان کاپیتان بوده است.
ما برای گل زدن نیاز داریم در مرکز زمین بازی‌سازی بهتری داشته باشیم. چون بیشترین مسؤولیت در زمین بر عهده مهاجمان است و این نیازمند یک بازی‌سازی خوب از هافبک‌هاست. این موردی است که باید روی آن کار کنیم و بهتر شویم. وقتی تیم بهتر بازی کند مهاجمان هم احتمال گلزنی‌شان بیشتر می‌شود.
من از روزی که این‌جا بودم مدام شنیدم که گفته‌اند استقلال مشکل دارد. یا این که از داور شکایت کرده‌اند یا گفته‌اند مصدوم داریم. حقیقت این است که استقلال هفت بازیکن جدید و دو بازیکن خارجی گران‌قیمت خریده است، اما من یک بازیکن ارزان خریدم که نهمین گزینه من بود. وقتی که شما چهار فرزند داشته باشید و یکی از آنها سه سال قهرمان شده باشد، سعی می‌کنید که به فرزندان دیگر کمک کنید که آنها هم قهرمان شوند.
در دربی هیچ تیمی از پیش برنده نیست. من سال‌ها در سطح بین‌المللی در فوتبال کار کرده‌ام و می‌دانم برای این بازی هیچ چیز هیجان‌انگیزی وجود ندارد.

احسان حدادی:
نه استقلالی‌ام، نه پرسپولیسی
احسان حدادی یکی از چهره‌های مطرح ورزش ایران است. او در رشته پرتاب دیسک در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. احسان از جمله ورزشکارانی است که در کنار رشته دو و میدانی به فوتبال هم علاقه زیادی دارد. او بازی‌های فوتبال را پیگیری می‌کند. خیلی‌ها می‌گویند او پرسپولیسی است چون دوره‌ای با این باشگاه قرارداد بست. بعضی‌ها هم می‌گویند آن فقط یک قرارداد بود و احسان در واقع استقلالی است.
وقتی در این باره از حدادی سوال می‌کنیم با خنده می‌گوید: «نه استقلالی هستم نه پرسپولیسی. برایم فرقی ندارد که کدام تیم برنده باشد ولی فوتبال زیبا را می‌پسندم. امیدوارم تیمی که زیبا بازی می‌کند برنده شود.» از احسان در این باره می‌پرسیم که چون با قرمزها قرارداد بست، پرسپولیسی نبود. او جواب داد: «نه، آن یک قرارداد حرفه‌ای و کاری بود که من امضا کردم. واقعا طرفدار یکی از آنها نیستم. من طرفدار تیم ملی هستم.»

چهره‌های معروف، طرفدار قرمز و آبی
کی استقلالیه، کی پرسپولیسی؟

رسیدیم به شهرآورد بزرگ پایتخت و حتما این سوال دوباره در ذهن‌تان شکل می‌گیرد که از چهره‌های معروف چه کسی قرمز است و چه کسی آبی؟ این یک واقعیت است که در جامعه ما اکثر آدم‌ها یا استقلالی هستند یا پرسپولیسی. فوتبال این‌قدر جذاب است که مثلا خود والیبالی‌ها سرش کری دارند. سعید معروف کاپیتان تیم ملی که شدیدا استقلالی است، با سیدمحمد موسوی که دوست نزدیکش است، کری‌خوانی دارد. سید پرسپولیسی شدید است، درست مثل میلاد عبادی‌پور یا شهرام محمودی. در تیم ملی بسکتبال هم کری‌خوانی سر استقلال و پرسپولیس وجود دارد.
آنجا دو بازیکن نامی یعنی حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی شدیدا استقلالی هستند و خلاصه اجازه نمی‌دهند چهره‌هایی چون آرمان زنگنه برایشان کری بخواند. در بین خواننده‌ها هم تب قرمز و آبی خیلی بالاست. آنها همیشه کری‌خوانی دارند و فارغ از کری‌خوانی‌های مطبوعاتی‌شان، در خفا هم بدجور برای هم خط و نشان می‌کشند.
در بین بازیگران هم کل‌کل خیلی خیلی زیاد است. هر زمان هم بتوانند هر جایی بتوانند برای هم کری می‌خوانند. قدیم‌ها آنها می‌گفتند اگر یک تیم را انتخاب کنیم هواداران تیم دیگر را از دست می‌دهیم به همین خاطر بهتر است بگوییم طرفدار هیچ‌کدام نیستیم. پنهان کاری آنها اما خیلی ادامه دار نشد. به هر حال یکجوری به گوش خبرنگاران رسید که آنها پرسپولیسی هستند یا استقلالی. الان دیگر کم و بیش مردم در جریان هستند کدام بازیگر میل به کدام رنگ دارد. درباره سیاسیون هم وضعیت همین است. مثلا پیش آمد روز شهرآورد در صحن علنی مجلس برای هم کری‌خوانی کرده‌اند. مقامات بلندپایه ایران هم به یک رنگ خاصی تعصب دارند .شاید الان خیلی خود را درگیر نکنند ولی به هر حال آنها هم در سنین کودکی و پایین طرفدار یک تیم بوده‌اند و این هم کاملا طبیعی است. در این جدول‌ها مرور می‌کنیم نام‌هایی را که طرفدار استقلال یا پرسپولیس هستند.

سیاسیون استقلالی

سیداحمد خمینی، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی، حدادعادل، صادق زیبا کلام، حسن روحانی، علی ایرانپور، اسماعیل کوثری، فاطمه رهبر، حمیدرضا آصفی و محمود صادقی

سیاسیون پرسپولیسی

سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی(دو معاون وزارت خارجه)، علی لاریجانی(رئیس مجلس)، غلامرضا تاجگردون ، بهروز نعمتی، مهرداد بذرپاش و عباس موسوی(سخنگوی وزارت خارجه).

خواننده‌های پرسپولیسی

قاسم افشار، رضا صادقی، محسن یگانه، مازیار فلاحی، فرزاد فرزین، محسن چاوشی، کاوه آفاق، علی لهراسبی، سینا شعبانخانی، محمدرضا مقدم، علیرضا طلیسچی، امیر دارابی، مهدی یغمایی، علی پهلوان و کامران رسول‌زاده.

خواننده‌های استقلالی

احسان خواجه‌امیری، حمید عسکری، امید علومی، رضا یزدانی، بابک جهانبخش، مجتبی کبیری، مانی رهنما، خشایار اعتمادی، سعید عرب، امیرعباس گلاب، سهراب پورناظری، امین رستمی، حامد برادران و شهرام شکوهی.

بازیگران استقلالی

سیامک انصاری، پرستو صالحی، پانته‌آ بهرام، مهناز افشار، مریم سلطانی، شیلا خداداد، شبنم قلی‌خانی، سحر قریشی، کامران تفتی، شراره رخام، نرگس محمدی، مهرناز افلاکیان، بهرام رادان، داریوش ارجمند، بهزاد فراهانی، همایون ارشادی، اکبر عبدی، علیرضا خمسه، دانیال حکیمی، محسن تنابنده، پوریا پورسرخ، نوید محمدزاده، امین تارخ، حمید گودرزی، امیر جعفری، امیر آقایی، برزو ارجمند، سام درخشانی، سعید آقاخانی،نیما شاهرخ‌شاهی، پویا امینی، امیر غفارمنش، رضا داودنژاد و امیر نوری.

بازیگران پرسپولیسی

سعید راد، شهاب حسینی، ایرج نوذری، حمید فرخ‌نژاد، امین حیایی، کامبیز دیرباز، پژمان بازغی، مصطفی زمانی، مهران غفوریان، رضا شفیعی‌جم، سعید پیردوست، سپند امیرسلیمانی، هادی کاظمی، رامین راستاد، حسین مهری، مهدی سلوکی، علی کاظمی، محمد نادری، لادن طباطبایی، الناز شاکردوست، لیلا اوتادی، نیوشا ضیغمی، حدیث فولادوند، تینا آخوندتبار، بهنوش بختیاری، سمانه پاکدل، مهراوه شریفی‌نیا، ملیکا شریفی‌نیا، نفیسه روشن، هانیه غلامی، الهه حصاری و مجید یاسر.

ورزشکاران پرسپولیسی

بسکتبالیست؛ آرمان زنگنه.
والیبالیست: شهرام محمود، سیدمحمد موسوی، فرهاد ظریف و میلاد عبادی‌پور.
دو و میدانی: حسن تفتیان.

ورزشکاران استقلالی

بسکتبالیست؛ صمد نیکخواه و حامد حدادی.
والیبالیست؛ سعید معروف، عادل غلامی و مجتبی میرزاجانپور
دو ومیدانی: احسان حدادی.

دربی سرنوشت
تیم شهر خودروی مشهد پس از سه هفته پیروزی در مقابل فولاد مغلوب شد تا ۹ امتیازی باقی بماند. اما با این حال توقف سپاهان و شکست سایپا باعث شد تیم یحیی گل‌محمدی همچنان صدرنشین باشد.این در حالی است که هنوز یک بازی از هفته چهارم لیگ نوزدهم باقی مانده و احتمال دارد جایگاه نخست دستخوش تغییر و تحول شود. پرسپولیس تیم شش امتیازی لیگ برتر، در صورتی که بتواند دربی را به نفع خود خاتمه دهد، ۹ امتیازی می‌شود و می‌تواند به صدر جدول صعود کند، البته پرسپولیس تفاضل 1+ دارد و پدیده 3+.

سوت در دست موعود
موعود بنیادی‌فر با قرار داشتن در فهرست الیت در ماه‌های اخیر بازی‌های متعدد بین‌المللی را سوت زده است و شرایط خوبی هم داشته است. او در حالی مهیای قضاوت این بازی می‌شود که در فصل جدید کمیته انضباطی برای برخورد با اعتراض به داوری سختگیری‌های زیادی داشته و به نظر می‌رسد این موضوع فضا را برای موعود به جهت قضاوت در این بازی آسان‌تر می‌کند. موعود بنیادی‌فر (زاده ۱۷ شهریور ۱۳۶۴ ـ چهارمحال و بختیاری) است. وی در سال ۱۳۸۱ داوری را شروع کرده و از سال ۱۳۹۰ در لیگ برتر فوتبال ایران قضاوت می‌کند.

دربی در یک دهه اخیر
در دهه گذشته پیش از بازی‌های رفت دربی هیچ‌گاه پیش نیامده که دو تیم هم‌امتیاز و هم رتبه باشند و پنج‌بار پرسپولیس رتبه بهتری نسبت به استقلال داشته و پنج بار هم استقلالی‌ها در جایگاه بالاتری نسبت به رقیب سنتی خود بودند. در ۹ تقابل قبلی در بازی‌های رفت، دو بار استقلال و دو بار پرسپولیس برنده بودند و پنج بار بازی با نتیجه مساوی خاتمه پیدا کرده است. همچنین در ده سال اخیر، استقلالی‌ها در دیدارهای قبل از شهرآورد دو بار با پیروزی پا به میدان گذاشته‌اند، شش‌بار با مساوی و یک بار هم شکست خورده راهی این دیدار شده‌اند. پرسپولیسی‌ها نیز چهار بار پیش از دربی رفت برنده بازی‌های خود بوده‌اند، در چهار دیدار به تساوی رسیده‌اند و دو بار هم شکست خورده‌اند. همچنین در این ده سال، استقلال تنها یک بار به عنوان صدرنشین در بازی رفت به میدان رفته است و این در حالی است که پرسپولیس دو بار سابقه این کار را دارد. بدترین رتبه آبی‌ها در این بازه زمانی و پیش از آغاز دربی رفت، رده چهاردهم بوده و پرسپولیس نیز در فصل ۹۲ - ۹۱ به‌عنوان تیم شانزدهم جدول ۱۸ تیمی لیگ برتر، راهی دربی رفت شد.

رویای علیپور
علیپور که در ابتدای این فصل سودای حضور در فوتبال اروپا را داشت، بعد از این‌که مدیران باشگاه او را از این تصمیم منصرف کردند و کالدرون نیز با اعتماد ویژه نسبت به این مهاجم، خواستار حفظش شد، اکنون امیدوار است بعد از سه هفته دوری از جشن گل، این‌بار در دربی موفق به گلزنی شود. مهاجم پرسپولیس که در اولین دربی خود موفق به گلزنی شده بود تا پرسپولیس آن دیدار را به سود خود خاتمه دهد، یک بار دیگر نیز در دربی با تک گل سه امتیازی خود پرسپولیس را به پیروزی رساند و اکنون در سودای سومین گل خود در دربی است.

ویلموتس هم هست
مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی تیم ملی که اواسط هفته قبل به کشورش بازگشت، قرار بود برای تماشای بازی شاگردان گابریل کالدرون و آندره آ استراماچونی به تهران برگرددکه ظاهرا این اتفاق افتاده است. او هفته پیش بازی تیم‌های گل‌گهر سیرجان و پارس جنوبی جم را که بازیکنی در تیم ملی ندارند با حضور در ورزشگاه امام علی(ع) سیرجان تماشا کرد و انتظار می‌رود ویلموتس برخلاف کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی روی خوشی به بازی استقلال و پرسپولیس نشان بدهد.

افسران نادو در دربی 90
تیم‌های استقلال و پرسپولیس تهران در شرایطی از ساعت ۱۶ امروز به مصاف هم می‌روند که قرار است ماموران مبارزه با دوپینگ نیز در این بازی حضور داشته باشند. براساس اعلام فدراسیون پزشکی ورزشی؛ در دربی ۹۰ افسران ضددوپینگ در ورزشگاه آزادی حاضر خواهند شد و به صورت تصادفی از بازیکنان دو تیم تست دوپینگ می‌گیرند. طبق روال کار نادو نمونه‌هایی که از ورزشکاران گرفته می‌شود به آزمایشگاه کلن آلمان که یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) است، ارسال شده و بعد از حدود ۴۰ روز کاری نتیجه این نمونه‌ها اعلام می‌شود.

بشار با سابقه‌ترین خارجی
بشار رسن سومین سال حضور در پرسپولیس را سپری می‌کند. او در لیگ‌های هفدهم و هجدهم درخشش قابل توجهی با پیراهن سرخ‌ها داشت و در مقابل استقلال نیز چهار بار به میدان رفت تا در کنار الونگ و گادوین منشا، باسابقه‌ترین خارجی تاریخ دربی شود.
البته نکته قابل توجه این است که منشا و الونگ با پیراهن هر دو تیم بازی کرده و چهار بار حضور در دربی را تجربه کردند، اما رسن فقط سابقه بازی در پرسپولیس را دارد و از این حیث رکورد او از ارزش بیشتری نیز برخوردار است. رسن در صورتی که روز یکشنبه مقابل استقلال بازی کند، به تنهایی باسابقه‌ترین خارجی تاریخ دربی می‌شود. او که در فهرست آسیایی سرخ‌ها جای دارد، اگر گلزنی هم کند به نخستین آسیایی گلزن در دربی تبدیل خواهد شد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها