جام‌جم در گفت‌وگوی اختصاصی با مسؤولان تیم‌های رباتیک ایرانی اعزامی به مسابقات فیراکاپ 2019، از حال‌وهوای حاکم بر این رقابت‌ها گزارش می‌دهد

ربات‌های ایرانی در آوردگاه جهانی

تیم‌های رباتیک جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در مسابقات جهانی رباتیک فیرا 2019 عازم کشور کره جنوبی شده‌اند، امروز پنجشنبه و در فینال رقابت‌ها به مسابقه با تیم‌های رقیب می‌پردازند. مسابقات جهانی رباتیک فیرا که امسال، برای بیست و چهارمین سال متوالی، به همت فدراسیون جهانی رباتیک فیرا، در شهر چانگوان کشور کره جنوبی در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی در حال برگزاری است از یکشنبه 20 مرداد 98 آغاز شده و مراسم اختتامیه آن شنبه 26 مرداد برگزار خواهد شد. در همین لحظه که مشغول خواندن گزارش هستید، 11 لیگ دانشجویی در زیرشاخه‌های اصلی و 8 لیگ دانش‌آموزی در فیراکاپ 2019 در حال برگزاری است. تیم‌های رباتیک دانش‌آموزان در سنین زیر 19 سال و زیر 14 سال در لیگ‌های مختلف شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۹۳۵۰

دکتر سروش صادق‌نژاد، رئیس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا درباره تیم‌های ایرانی شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات فیراکاپ 2019 به جام‌جم گفت: «ایران در بخش دانش‌آموزی با 27 تیم و در بخش دانشجویی با 11 تیم از دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، یزد، اصفهان، فنی و حرفه‌ای و همچنین مدارس سلام، دانش، علامه طباطبایی، خاتم، علامه‌حلی، موسسه فرهنگی و آموزشی آرمان و ابداع گران و همچنین چند موسسه علمی و پژوهشی دیگر، برای حضور در این رقابت‌ها شرکت کرده است.»
مهندس آریا صبوری، عضو کمیته علمی فیرا و نویسنده ستون «دنیای ربات‌ها» در صفحه دانش روزنامه جام‌جم که عازم مسابقات فیراکاپ کره‌جنوبی شده است در مصاحبه اختصاصی به جام‌جم گفت: «خوشبختانه تیم‌های ایرانی‌ها در تمام لیگ‌ها حضور فعال دارند. امسال بیش از 1800 شرکت‌کننده از 18کشور در مسابقات شرکت کرده‌اند. از ایران 130‌دانش‌آموز و دانشجو در این مسابقات حضور دارند. تیم‌های کشورهای آمریکا، روسیه، چین، کره‌جنوبی، فیلیپین، مالزی، اندونزی، ایران، تایوان و ترکیه از رقبای قدرتمند حاضر در مسابقات امسال هستند.»
رقابت ربات‌ها به زبان ساده
مهندس صبوری که مدیریت لیگ نوآوری و کسب‌وکار در رباتیک را نیز بر عهده دارد در ادامه در خصوص بخش‌های مختلف مسابقات فیراکاپ 2019 افزود: «مسابقات امسال در چهار رده اصلی برگزار می‌شود. در رده ربات‌های پرنده، ربات‌هایی که عمدتا به شکل پهپادها هستند به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در بخش ربات‌های ورزشی ماجرا جالب‌تر است. در این بخش ربات‌هایی که عمدتا انسان‌نما هستند به مسابقه با یکدیگر در رشته‌های ورزشی گوناگون مانند فوتبال، تیراندازی، دو و میدانی، دوی امدادی، وزنه‌برداری، بالارفتن از طناب، بالارفتن از پله‌ها، انجام حرکات رزمی و ... می‌پردازند. این بخش جذابی است و برگزاری مسابقات در این حوزه باعث می‌شود قابلیت‌های کنترلی ربات‌ها در حوزه هوش مصنوعی توسعه یابد. بعدها می‌توان مقیاس ساخت این ربات‌ها را توسعه داد و در بخش‌های مختلف اجتماع برای حل مشکلات از آنها بهره گرفت.»
مهندس صبوری درباره رده بعدی مسابقات که به «چالش‌های فیرا» موسوم است افزود: «مسابقات در این رده به نیازهای روز می‌پردازد و مسائلی مثل توسعه خودروهای خودران را مورد اشاره قرار داده است؛ حوزه‌ای که امروزه از جذاب‌ترین و آینده‌دارترین بخش‌های خودروسازی در جهان است و تیم‌های ایرانی نیز کارهای جالبی در این حوزه کرده‌اند.»
مدیر لیگ نوآوری و کسب‌وکار در رباتیک به رده نوآوری و تجاری‌سازی در مسابقات امسال فیراکاپ اشاره و درباره اهمیت برگزاری این بخش خاطرنشان کرد: «برگزاری بخش نوآوری و تجاری‌سازی کمک می‌کند دانش‌آموزان و دانشجویان به جنبه‌های تجاری و نوشتن طرح‌های کسب‌وکار بیشتر دقت کنند و مسائل واقعی تجاری جهان اطراف مورد بررسی قرار گرفته و ربات‌های مربوط به شکل ربات‌های اولیه در رقابت شرکت می‌کنند. اینجا شرکت‌های تجاری مطرحی از کره جنوبی و دیگر کشورها در این بخش از مسابقات حاضرند و موجب می‌شود ابتکار دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی در این بخش در یک عرصه بین‌المللی دیده شود و شانس پیداکردن سرمایه‌گذارهای خارجی را پیدا کنند.»
عضو کمیته علمی فیرا با اشاره به رده ماموریت‌های غیرممکن در فیراکاپ 2019 بیان کرد: «در این بخش بدون این‌که شرکت‌کننده‌ها از قبل مسائل را بدانند، با استفاده از قطعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، در چند روز باید رباتی را در قرنطینه بسازند و مسائل ارائه‌شده را بتوانند حل کنند. در مسابقات امسال طی شش روز پژوهشگران به رقابت می‌پردازند و در روزهای پایانی مدرسه بین‌المللی آموزش رباتیک برگزار می‌شود. همچنین کنفرانس رباتیکی که با سخنرانی‌های کوتاه و سریع با حضور چهره‌های برجسته بین‌المللی برگزار می‌شود و این فرصتی برای تیم‌های ایرانی برای اطلاع از مسائل جهانی و تبادل تجربیات با استادان و محققان برجسته این حوزه خواهد بود.»
اعطای میزبانی فیراکاپ 2020 به ایران و اهمیت آن
مهندس صبوری همچنین با اشاره به خبر خوب اعطای میزبانی این مسابقات در سال آینده به ایران و برگزاری مسابقات تهران 2020 تصریح کرد: «تا به امروز مسابقات بین‌المللی رباتیک زیادی در ایران برگزار شده، در حالی که تا به حال میزبانی مسابقات جام‌جهانی رباتیک به ایران نرسیده بود. اما خوشبختانه با تلاش پژوهشگران رباتیک کشورمان از دانشگاه‌های گوناگون و انجمن‌های مختلف مثل کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا و انجمن رباتیک ایران و انجمن‌های رباتیک و مکاترونیک گوناگون، میزبانی مسابقات سال آینده به ایران رسید و از حالا باید منتظر حضور بیش از 25 کشور در مسابقات فیراکاپ 2020 در ایران باشیم.» وی در پایان یادآور شد در فدراسیون جهانی فیرا حدود 30 کشور عضو هستند. این مهم‌ترین رویداد سالانه تیم‌های رباتیک جهان است و موفقیت تیم‌های ایرانی که امسال در مسابقات کره جنوبی شرکت‌کرده‌اند برای وجهه ما به‌عنوان میزبان مسابقات سال آینده در ایران بسیار مهم است.
در ادامه دکتر صادق‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا افزود: «برگزاری این رقابت‌ها در ایران و همچنین حضور گروه‌های موفق ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ساز تبادل اطلاعات بین تیم‌ها، حضور تیم‌های موفق در کنار یکدیگر و شکل‌گیری فعالیت‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر کشورها باشد.» دکتر صادق‌نژاد درباره دستاورد حضور تیم‌های رباتیک ایران در مسابقات بین‌المللی رباتیک همچون فیراکاپ یادآور شد: «این علم روز دنیاست که بسیاری از صنایع مختلف را دربر می‌گیرد و علاوه بر کمک به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد خودکفایی در بسیاری از صنایع، به نخبگان ایرانی برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا کمک خواهد کرد که زمینه‌ساز ایجاد نگرشی جدید در فعالیت‌های علمی و پژوهشی، توسعه هرچه بهتر و مطلوب‌تر شرکت‌های نوپا در این حوزه و توسعه دانشگاه‌های نسل سوم کشور خواهد شد.»
رئیس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا تصریح کرد: «با برگزاری منظم مسابقات بین‌المللی رباتیک امیرکبیر (فیراکاپ آزاد ایران) که امسال نیز در اوایل اسفند 97 برگزار شد، کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران فیرا سعی دارد تا با همکاری مجامع بین‌المللی بتواند در توسعه این دانش در کشور و افزایش مهارت علاقه‌مندان به این حوزه گام بردارد.»
وی در پایان افزود: «نگاه ویژه کشورهای منطقه به این علم و همچنین راه‌اندازی وزارتخانه هوش مصنوعی در برخی از کشورهای همسایه از اهمیت این حوزه در صنعت و توسعه کشورها خبر می‌دهد و سیاستگذاران را ملزم می‌کند تا برنامه‌ریزی، جهت‌دهی و سرمایه‌گذاری درستی در این بخش انجام دهند.»

آخرین نتایج از مسابقات چانگوان کره‌جنوبی

تا لحظه تنظیم این گزارش در اولین سری از اعلام نتایج مسابقات فیراکاپ 2019 دانش‌آموزان ایرانی در برابر رقیبانی از چین، مالزی، تایوان، کره‌جنوبی، فیلیپین و برزیل خوش درخشیدند. نتایج کسب‌شده از این قرار است:
کسب مقام اول در لیگ ماموریت غیرممکن بخش نرم‌افزار در رده سنی زیر 19 سال توسط تیم پارسیس در مسابقات جهانی رباتیک فیرا 2019، کره‌جنوبی
کسب مقام دوم در لیگ ماموریت غیرممکن بخش نرم‌افزار در رده سنی زیر 19 سال توسط تیم ربات علامه طباطبایی از مدرسه علامه طباطبایی واحد آبشناسان در مسابقات جهانی رباتیک فیرا2019، کره جنوبی
کسب مقام اول لیگ ماموریت غیرممکن بخش سخت افزار در رده سنی زیر 19 سال توسط تیم آرمان از موسسه فرهنگی آموزشی آرمان مشهد در مسابقات جهانی رباتیک فیرا 2019 کره‌جنوبی
کسب مقام اول لیگ چالش ربات‌های سرعتی در رده سنی زیر19 سال توسط تیم ربات سلام دیباجی از مدرسه سلام دیباجی در مسابقات جهانی رباتیک فیرا 2019 کره‌جنوبی
مقام‌های اول و دوم لیگ امداد و مدیریت در دو رده سنی زیر19سال و زیر 14 سال به مدرسه دانش از ایران رسید.

کاظم کوکرم

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها