در نمایشگاه ایفای امسال چه خبر بود؟

داغ داغ از فناوری

نمایشگاه IFA یا Internationale Funkausstellung که در برلین برگزار می‌شود، بزرگترین نمایشگاه فناوری اروپاست.
کد خبر: ۱۲۲۸۱۹۶
داغ داغ از فناوری

نمایشگاه IFA یا Internationale Funkausstellung که در برلین برگزار می‌شود، با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال، بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اروپاست.

همین عنوان کافی است تا هر سال این نمایشگاه ویترینی باشد برای نمایش گجت‌های کوچک و بزرگی که قرار است در ۱۲ ماه بعد دنیا را عوض کنند! در این نمایشگاه همه هستند: از ایسر گرفته تا ZTE و تقریبا هر شرکتی که تصورش را بکنید (به جز اپل)! اما بازیگران ایفای امسال بیش از آن‌که دنبال عوض کردن دنیا باشند، می‌خواهند فناوری موجودشان را بهبود دهند. پس بیایید ببینیم شرکت های مختلف در ایفا ۲۰۱۹ چه فناوری‌های شاخصی را برای فناوری‌دوستان به ارمغان آورده بودند.

ایسر؛ بازی در دو سوی طیف

بگذارید به ترتیب حروف الفبا از ایسر شروع کنیم! ایسر همیشه ایفا را بستری جدی برای معرفی محصولاتش در نظر می‌گیرد که البته امسال تمرکزش بیشتر حول بهبود و پیشرفت دستگاه‌های موجودش بود.

سری لپ‌تاپ‌های سوییفت (Swift) اولترابوک‌های باریک و سبک این شرکت هستند که ایسر اعلام کرد امسال با چیپ‌های گرافیکی مجزای انویدیا هم عرضه می‌شوند. این خبری خوش برای آنهایی بود که دنبال اولترابوک قوی و در عین حال مقرون به صرفه هستند.


نظرتان در مورد لپ‌تاپی با پردازنده Core i9، کارت گرافیک انویدیا Quadro RTX و صفحه 4K چیست؟
یا لپ‌تاپی با همین کارت گرافیک و یک صفحه لمسی به جای تاچ‌پد؟ اینها دو لپ‌تاپ سری ProArt StudioBook ایسوس به نام‌های One و Pro X هستند که در ایفای امسال معرفی شدند

لپ‌تاپ مخصوص بازی پریدتور تریتون (Predator Triton) ایسر هم امسال یک پیشرفت خاص و چشمگیر دارد: صفحه‌نمایش ۳۰۰ هرتزی. البته رزولوشن آن در حد فول اچ‌دی باقی خواهد ماند، زیرا قوی‌ترین کارت گرافیک‌ها هم کار سختی برای رزولوشن‌های بالاتر در این حد از فرکانس خواهند داشت. اما اینها در مقابل هیولای عجیب و غریبی که امسال ایسر معرفی کرد، چیزی نبودند.

یک صندلی بازی‌خورانه به نام پریدتور ثرونوس (Predator Thronos) با برچسب قیمتی ۱۴ هزار دلار! نه اشتباه نخواندید، ایسر یک صندلی درست کرده است به قیمت یک ماشین. تازه نمایشگر جلوی آن با خودتان است!

ایسوس؛ قدرتمند و قدرتمندتر

ایسوس با ارائه چند نوع دستگاه متنوع از گیمینگ تا حرفه‌ای ایفای شلوغی داشت. این شرکت، هم روی ارتقای دستگاه‌های موجود تمرکز داشت و هم معرفی محصولات جدیدتر و قوی‌تر.

در زمینه بازی، این شرکت هم مانند ایسر، سری لپ‌تاپ‌های خاص بازی و باریکش یعنی ROG زفیروس را با سخت‌افزار قوی‌تر (پردازنده نسل ۹ اینتل به همراه چیپ گرافیک RTX انویدیا) و همچنین صفحات با نرخ رفرش ۳۰۰ هرتز ارتقا داده است.

ایسوس یک لپ‌تاپ جدید هم در این سری با نام ROG Zephyrus M معرفی کرد که به دلیل داشتن صفحه 1080p و تأییدیه پنتون، لپ‌تاپی ایده‌آل هم برای طراحان و هم گیمرهاست.

اما اگر فکر می‌کنید اینها قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های ایسوس هستند، سخت در اشتباهید! نظرتان در مورد لپ‌تاپی با پردازنده Core i9، کارت گرافیک انویدیا Quadro RTX و صفحه 4K چیست؟ یا لپ‌تاپی با همین کارت گرافیک و یک صفحه لمسی به جای تاچ‌پد؟ اینها دو لپ‌تاپ سری ProArt StudioBook ایسوس به نام‌های One و Pro X هستند که در ایفای امسال معرفی شدند. ایسوس البته هنوز قیمتشان را اعلام نکرده تا علاقه‌مندان فعلا در فاز وصف‌العیش بمانند!

ایسوس در زمینه پوشیدنی‌ها هم یک معرفی مهم داشت؛ ساعت هوشمند VivoWatch SP که با داشتن جی‌پی‌اس وECG (الکتروکاردیوگرام) مثل نسخه ۴ ساعت اپل، بررسی کامل سلامت کاربران را هدفگذاری کرده است.

ضد آب بودن تا عمق ۵۰ متری، سنـــــسور ضربان قلب، قابلیتی به نام Pulse OX برای سنجش میزان اکسیژن خون و حتی امکان محاسبه فشار خون (حالا باید دید چگونه) این ساعت را به یک مرکز سنجش سلامتی روی مچ تبدیل کرده است.

فسیل و گارمین؛ زنگ ورزش!

فسیل، شرکت مشهور ساخت ساعت از نمایشگاه ایفا برای نشان دادن کاتالوگی از ساعت‌های گوناگون و متنوع استفاده کرد که البته روی هیچ‌کدام نام فسیل نخورده بود! از نخستین ساعت هوشمند ورزشی پوما تا ساعت‌های هوشمند از طراحان بنامی مثل دیزل و امپوریو آرمانی. به نظر می‌رسد شرکت‌ها کم کم دارند «هوشمند» و «شیک» را در این زمینه به هم نزدیک می‌کنند!

مانند فسیل، گارمین هم ساعت‌های هوشمندش با تمرکز بر ورزش را در ایفا به نمایش گذاشت، اما محصولات معرفی‌شده توسط گارمین خیلی بیشتر از فسیل سر و صدا داشت! نخستین محصول، گارمین ونو (Venu) است که با امکانات سطح بالا و صفحه AMOLED به‌عنوان رقیبی جدی برای ساعت اپل مطرح شده که ویژگی‌های فراوانی برای فعالیت‌ها و اعمال ورزشی دارد.

در کنار این، گارمین دو ساعت ویوواکتیو 4 (Vivoactive) و 4S را هم ارائه کرد که از جنبه‌های مختلف نسبت به نسخه ۳ ارتقا یافته‌اند. این دو ساعت با امکانات پایین‌تر نسبت به ونو، گزینه‌های ارزان‌تر برای کاربرانی هستند که نیازی به فهرست بلندبالای ویژگی‌های ونو ندارند.

هوآوی؛ محتاط و محدود

با این‌که نخستین ارائه نمایشگاه امسال با هوآوی بود، اما این شرکت برخلاف انتظارات صرفا با چند ارائه محدود در ایفا ظاهر شد. نه خبری از لپ‌تاپ‌ها بود، نه ساعت‌ها و نه حتی گوشی‌ها!

بزرگ‌ترین معرفی هوآوی در ایفا چیپ پردازشی Kirin 990 بود که قرار است در گوشی Mate 30 که در اواخر این ماه به بازار می‌آید، به کار گرفته شود. در این چیپ، مودم نسل پنجم (5G) تعبیه شده و هوآوی گفته قوی‌ترین چیپ هوش مصنوعی خواهد بود! حالا باید صبر کرد و کارکردش را در میت ۳۰ دید.

بقیه ارائه هواوی صرفا به عرضه چند رنگ جدید برای گوشی سطح بالایش، یعنی مدل P30 Pro و معرفی فری‌بادز ۳ (FreeBuds3)، هدفون‌های بی‌سیم به سبک ایرپاد اپل گذشت. هیچ صحبت یا اشاره‌ای هم به تحریم‌های آمریکا و آینده این شرکت با اندروید نشد.

اینتل؛ حس رقابت

اینتل حسابی برای ایفای ۲۰۱۹ مایه گذاشته بود که باید هم این کار را می‌کرد، زیرا این شرکت خطر نزدیک شدن رقیب کهنه‌کارش AMD را در سال اخیر بیش از پیش حس کرده است.

ارائه اصلی و بنیادین اینتل در نمایشگاه، چشم‌اندازش برای آینده لپ‌تاپ‌ها بود که با پروژه‌ای با عنوان پروژه آتنا (Project Athena) آن را به بازدیدکنندگان معرفی کرد. اینتل با این چشم‌انداز، نوید لپ‌تاپ‌هایی با کارایی بهتر، عمر باتری بیشتر، بوت بلافاصه (instant boot) و کلمه مد این روزها، یعنی هوشمند را داده است.

اینتل در این زمینه از چند مدل لپ‌تاپ جدید از شرکت های قدرتمندی مثل دل، اچ‌پی و لنوو به‌عنوان نمونه‌های پروژه آتنا بهره برد. اینتل در کنار این، نسل دهم پردازنده‌های سری Coreخود را هم معرفی کرد که در لپ‌تاپ‌هایی از شرکت‌های ایسر، ایسوس، لنوو، ام‌اس‌آی و ریزر به نمایش درآمد.

ال‌جی؛ نمایش دیواری!

با سرمایه‌گذاری فراوانی که ال‌جی روی تلویزیون‌های OLED نسل جدید و پروژکتورهایش کرده است،‌ جای تعجب نداشت که این دو، کانون ارائه این شرکت در ایفای ۲۰۱۹ باشند.

دو پروژکتور 4K سری CineBeam توسط این شرکت در نمایشگاه معرفی شد که بلافاصله هم در بازارهای اروپا به فروش خواهد رسید. از آن جذاب‌تر، پروژکتور جدید فوق کوتاه‌تابش (short throw) ال‌جی به نام CineBeam Laser HU85L است که می‌تواند جایگزینی عالی برای یک تلویزیون هیولا روی دیوار باشد! این پروژکتور، توانایی نمایش تصویری ۹۰ اینچی را از فاصله تنها ۵ سانتی‌متری دیوار و تصویر ۱۲۰ اینچی را از فاصله ۱۸ سانتی‌متری دارد! به این فناوری فوق‌العاده، تصویر 4K و پشتیبانی از HDR را اضافه کنید تا متوجه شوید چرا ال‌جی آینده را از آن پروژکتورها می‌داند!

این شرکت اعجاب‌آورترین تلویزیون امسال را هم به نمایش گذاشته بود: تلویزیون لوله‌شونده سری R که از داخل محفظه‌اش به بالا باز می‌شود و دوباره در آن جمع می‌شود! البته ال‌جی هنوز چیزی از زمان عرضه به بازار یا قیمت آن نگفته است.

اما تلویزیون و پروژکتور تنها محصولات ال‌جی در ایفا نبود و این شرکت گوشی دوصفحه‌ای جدیدش به نام LG G8X ThinQ را هم به نمایشگاه آورده بود. این گوشی مسیری متفاوت از امثال هواوی و سامسونگ را در پیش گرفته و به جای صفحه خم‌شونده از یک قاب و کاور خاص بهره می‌گیرد که در داخلش صفحه دارد!

لنوو؛ ارزان و جدید

لنوو، شرکت پشت لپ‌تاپ‌های یوگا و گوشی‌های موتورولا، نمایشگاه ایفای شلوغی نداشت، اما در عین حال از چند محصول جدید رونمایی کرد. لپ‌تاپ‌های ارتقایافته سری ThinkPad و IdeaPad با پردازنده‌های نسل ۱۰ اینتل و همچنین پروژه آتنا و کروم‌بوک‌های جدید و ارزان‌قیمت، اصلی‌ترین لپ‌تاپ‌های معرفی‌شده این شرکت بودند.

لنوو همچنین دو تبلت جدید Tab M7 و Tab M8 را هم در این نمایشگاه معرفی کرد که ماه اکتبر به بازار می‌آید. تبلت کوچک‌تر، یعنی M7 از ۹۰ دلار قیمت‌گذاری شده و M8 هم در دو مدل ۱۱۰ و ۱۶۰ دلاری. با این قیمت‌ها، لنوو دنبال کسب سهم بیشتری از بازار تبلت‌های ارزان‌قیمت است.

در ایفای امسال همچنین موتورولا گوشی مورد انتظار بسیاری، Motorola One Zoom را با چهار دوربین در پشت و مشخصات خوب معرفی کرد که قرار است همین ماه با قیمت ۴۵۰ دلاری به بازار عرضه شود. به نظر می‌آید یکی از بهترین گزینه‌های امسال برای یک گوشی مقرون به صرفه همین مدل موتورولا باشد.

ریزر؛ بازی باریک

سازنده محبوب بازی‌خورها با دو لپ‌تاپ جدید به ایفای ۲۰۱۹ آمده بود. نخستین آنها، استیلث ۱۳ (Stealth 13) است که عنوان «اولین اولترابوک گیمینگ» را یدک می‌کشد و مشخصات قدرتمندی را در یک لپ‌تاپ باریک و سبک جمع کرده است. این لپ‌تاپ از پردازنده نسل ۱۰ اینتل به همراه کارت گرافیک
GTX 1650 Max-Q انویدیا قدرت می‌گیرد و ۱۶ گیگ رم دارد. همه اینها در یک بدنه با قطر 1/5 سانت و وزن تنها 1/3 کیلوگرم!

برادر بزرگ‌تر این لپ‌تاپ هم بلید ۱۵ (Blade 15) است که از نظر سخت‌افزاری قوی‌تر است، اما با توجه به ابعاد بزرگ‌ترش، قیمت به صرفه‌تری (۱۶۰۰ دلار) نسبت به استیلث ۱۳ دارد که قرار است با قیمت
۱۵۰۰ دلار به بازار عرضه شود.

سامسونگ؛ فولد و دوستان


برای غول این روزهای گوشــــــی‌های هوشمند،‌ ایفا معمولا جایگاهی برای ارائه جدیدترین تلفن‌های هوشمندش بود، ولی امسال ماجرا کمی متفاوت بود و این شرکت پیش از نمایشگاه گوشی‌های نوت ۱۰، گلکسی تب جدید S6 و همچنین واچ اکتیو ۲ را معرفی کرده بود.

نوکیا یک محصول نوستالژیک را به نمایشگاه آورده بود که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد: گوشی تاشوی 2720 Flip که با سیستم‌عامل KaiOS سرویس‌های گوگل از جمله دستیار دیجیتالی آن را هم در خود دارد! واقعا فکر می‌کردید زمانی برسد که با دستیار دیجیتالی روی گوشی تاشوی خود صحبت کنید؟

با این حال، این امر سبب نشد این شرکت چیزی از گوشی‌های هوشمند برای عرضه در نمایشگاه، نیاورده باشد! خبری که خیلی در ایفا سر و صدا به پا کرد، ارائه دوباره گلکسی فولد جنجالی سامسونگ بود که پس از تصحیح ایرادات و کمی تغییرات مختصر در بدنه‌اش، بالاخره در همین ماه در کره جنوبی و سپس در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا به بازار عرضه خواهد شد.

گوشی دیگری که در نمایشگاه امسال بسیار مورد توجه قرار گرفت، A90 5G بود که نخستین گوشی نسل پنجم با قیمت نسبتا مناسب (۸۰۰ دلار) به شمار می‌آید. سامسونگ در زمینه تلویزیون هم محصولات متنوعی را در ایفا به نمایش گذاشته بود که تلویزیون ۵۵ اینچی 8K با فناوری QLED بیش از دیگر محصولات توجه‌ها را به خود جلب کرد، زیرا کوچک‌ترین تلویزیون 8K تا به امروز به حساب می‌آید!

نوکیا؛ لنزها و نوستالژی‌ها

امسال برای شرکت HMD Global که صاحب امتیاز شرکت نوکیاست، نمایشگاه خاصی بود. از این نظر که آنها برای نخستین بار بود که به ایفا می‌آمدند و البته بازدیدکنندگان را ناامید نکردند.

اصلی‌ترین ارائه این شرکت، دو گوشی نوکیا 6.2 و 7.2 بود که با دوربین‌های سه‌گانه و لنز زایس ۴۸ مگاپیکسلی (برای اولین بار در یک گوشی نوکیا) دنبال آن هستند که در رقابت با غول‌هایی چون سامسونگ، هواوی و اپل، کاربران را به خرید جذب کنند.

اما نوکیا یک محصول نوستالژیک را به نمایشگاه آورده بود که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد: گوشی تاشوی 2720 Flip که با سیستم‌عامل KaiOS سرویس‌های گوگل از جمله دستیار دیجیتالی آن را هم در خود دارد! واقعا فکر می‌کردید زمانی برسد که با دستیار دیجیتالی روی گوشی تاشو صحبت کنید؟

محمود صادقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها