فارس: رئیس کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: ایران باید سالی 10 داور برتر به آسیا معرفی کند.
کد خبر: ۱۲۲۷۸۷

فاروق بوزو ، رئیس کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا در جمع خبرنگاران گفت: هرگز نگفتم داوری در ایران مشکل دارد چون اصلا9 قضاوتهای نیم فصل اول را ندیدهام. این مسئله وظیفه من هم نیست. این حرف را نزدهام و شایعه رسانههای شما است که البته غیرطبیعی هم نیست.
بوزو در خصوص اینکه چرا AFC عدالت را در انتخاب داوران رعایت نمیکند و مسعود مرادی در جام جهانی 2006 آلمان حضور نداشت، گفت: عدالت و اتصاف در انتخابات داوران همیشه رعایت شده است. زمانیکه فیفا 5 داور برتر آسیا را درخواست کرد، نام مسعود مرادی را هم اعلام کردیم اما در آستانه جام جهانی سهمیه آسیا کاهش پیدا کرد و فقط دو داور را میتوانستیم به فیفا معرفی کنیم که به همین دلیل نام مرادی حذف شد.
وی تاکید کرد: هدف اصلی ما رعایت عدالت در AFC است و میخواهیم همچنان بهترین داوران را انتخاب کنیم. سال گذشته داوران ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا و در تورنمنتهای مهم قضاوت کردند اما در دیدارهای پایانی شایستهترینها انتخاب شدند.
بوزو عنوان کرد: شما برای بازی پرسپولیس و استقلال از داوران خارجی استفاده میکنید. بعد میپرسید چرا مرادی را به جام جهانی نبردهایم؛ البته در تمام دنیا برای برهی دیدارهای حساس از کشورهای دیگر داورانی را انتخاب میکنند؛ اما باید از داورانتان بیشتر حمایت کنید؛ البته داوری در ایران پیشرفت خوبی داشته است.
رئیس کمیته داوران AFC درباره آنکه چرا داوران آسیایی در مرحله دوم جام جهانی 2006 نتوانستند قضاوت کنند، گفت: انتخاب در جام جهانی برعهده فیفا است و نه AFC.
کمیته داوران فیفا باید عدالت را بیشتر رعایت کند؛ درست مثل جام جهانی 1998 و 2002 که داوران آسیایی در مراحل پایانی هم قضاوت کردند. به عقیده من داور ژاپنی و سنگاپوری میتوانستند در جام جهانی 2006 هم در مراحل بالاتر سوت بزنند؛ مخصوصا9 داور ژاپنی که قضاوتهای بسیار خوبی را انجام داد.
بوزو تاکید کرد: نمی خواهم وارد مسائل حاشیهای و پشت پرده فیفا شوم و از آن ایراد بگیرم؛ اما از مسئولان فیفا انتظار دارم در تورنمنتهای بزرگ به داوران آسیایی اعتماد کنند؛ مثل جامجهانی 1994 که محمد فنایی از ایران در فینال حضور داشت.
فارق بوزو در پاسخ به این سؤال که قضاوت داوران آسیایی با اروپایی تفاوت دارد؛، اظهار داشت: تفاوتی وجود ندارد و حتی در بعضی مواقع، آسیاییها بهتر از اروپاییها قضاوت میکنند. در جام جهانی 98 و 2002 شایستگیهای خود را ثابت کردند.
وی درمورد استفاده داوران از سیستمهای الکترونیکی متذکر شد: این تجهیزات در جام جهانی آلمان تاثیر خوبی نداشت و اختلالاتی پدید آورد. گاهی اوقات داوران وسط با تاخیر سوت میزدند. مخالف تکنولوژی نیستم اما برای استفاده از این تجهیزات به زمان نیاز داریم.
رئیس کمیته داوران آسیا درخصوص اینکه ایرانیها دوست ندارند داوران عرب بازیهای تیم ملی ایران را قضاوت کند، گفت: کنفدراسیون آسیا بهترین داوران را برای یک مسابقه انتخاب میکنند؛ بنابراین مسائل جغرافیایی تاثیر چندانی در انتخاب داوران ندارد. اگرچه انتقادها همیشه وجود دارد.
بوزو ادامه داد: بنا بر تجاربی که دارم، فقط ایرانیها نیستند که دوست ندارند داوران عرب بازیهای را قضاوت کنند؛ عربها هم دوست ندارند ایرانیها بازیهای آنها را قضاوت کنند. بنابراین اگر بخواهیم به این حرفها گوش بدهیم، نمیتوانیم دیداری را برگزار کنیم. این نگاههای مغرضانه حقیقت ندارد.
رئیس کمیته داوران کنفدراسیون آسیا تاکید کرد: ایرانیها مطمئن باشند اگر داور عربی قضاوت بدی انجام بدهند، تنبیه میشوند چون بعد از هر مسابقه قضاوتها را ارزیابی میکنیم. باید اعتماد بین ملتهای مختلف آسیا ایجاد شود و ذهنیتهای غلط را پاک کنیم.
فارق بوزو در خصوص اینکه کشورهایی مثل سنگاپور و مالزی که فوتبال حرفهای ندارند، داورانشان حرفهای هستند، گفت: هر کشوری مسائل مخصوص خودش را دارد. بنابر شواهد تاریخی، قضاوت در ایران کار بسیار پیچیدهای است و در رسانهها، مربیان و داوران با هم فاصله دارند. هر تیمی که میبازد، مربیانش به داور حمله میکنند و از او انتقاد میکنند و هیچگاه به مسائل فنی توجهی نمیکنند.
وی تاکید کرد: فوتبال ایران باید حداقل سالی 10 دارو برتر را به آسیا معرفی کند. فوتبال در ایران بسیار محبوب است و این بهترین فرصت برای داوران است که به سطح اول داوری برسند. البته باید تلاش بیشتری بگذرانند تا به سطح استاندارد برسند. داوران در پایان هر هفته باید عملکردشان را مورد ارزیابی قرار بدهند و برای بهتر شدن نکات جدید بیاموزند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها