درمان التهاب مزمن پروستات

یکی از بیماری‌های مرموز و غیرقابل پیش‌بینی در اورولوژی، التهاب مزمن پروستات است که حتی به‌‌رغم درمان کامل، علائم آزاردهنده بیمار به طور کامل برطرف نمی‌شود و با مزمن شدن، کیفیت زندگی و روحیه فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۲۵۱۵۸

شایع‌ترین نوع التهاب مزمن پروستات، عفونت مزمن باکتریایی است؛ ولی در برخی موارد، بیماری التهابی غیرعفونی نیز مطرح است.
علت اولیه ورود میکروب به پروستات و بروز این بیماری قبل از 40 سالگی، معمولا عفونت‌های منتقله از راه جنسی است؛ اما بعد از 40 سالگی، عفونت‌های ادراری، عامل اصلی این اختلال است.
علائم این بیماری، بعد از گذران عفونت اولیه، بیشتر به صورت زیر است:
سوزش ادرار، تکرر ادرار، احساس عدم تخلیه کامل ادرار و احساس ادرار باقیمانده در مثانه، نیاز به زور زدن برای تخلیه ادرار، تاخیر در شروع ادرار، احساس درد مزمن و کهنه در ناحیه لگن و مقعد و زیر بیضه‌ها و زیر شکم و درد حین انزال است. البته الزامی برای وجود همه این علائم به صورت همزمان نیست. در موارد مزمن درگیری همزمان سیستم گوارش مثل دل‌درد و احساس نفخ یا اسهال و یبوست و همچنین افسردگی و بدن‌درد نیز ممکن است پدید آید. تشخیص اصلی این بیماری، براساس شرح حال بالینی بیمار، علائم و معاینه است. البته انجام سونوگرافی با مثانه پر وخالی و آزمایش ادرار نیز الزامی است. بعد از تشخیص بیماری، درمان دارویی به تنهایی کافی نیست و معمولا علائم عودکننده و مقاوم است.
از سایر درمان‌ها و توصیه‌های کمک‌کننده در این بیماری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
مصرف فراوان روزانه آب در حدی که رنگ ادرار روشن باشد.
کاهش استرس روحی -روانی و کاهش وزن و افزایش تحرک روزانه، نشستن روزانه ده دقیقه در لگن آب گرم
روابط جنسی منظم و تخلیه جنسی هفته‌ای یک تا دو بار
اجتناب از مصرف الکل، سیگار و قلیان، غذاهای پرادویه و فلفل و سیر و ترشی و همچنین اجتناب از بروز یبوست
راه‌های جلوگیری از بروز این اختلال:
با توجه به این‌که عفونت‌های منتقله از راه جنسی، اصلی‌ترین عامل این بیماری قبل از 40 سالگی است، اجتناب از روابط جنسی نامشروع و همچنین استفاده از کاندوم در روابط، می‌تواند اصلی ترین راه پیشگیری از بروز این بیماری باشد.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها