گزارش جام‌جم از مسابقه آشپزی شبکه یک که بینندگان و طرفداران بسیاری دارد

لذت آشپزی با «دستپخت»

یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین گونه‌های برنامه‌سازی در تلویزیون، تولید و ساخت برنامه‌های آشپزی است. به همین دلیل است که اغلب برنامه‌های تلویزیونی، بخشی را به این موضوع اختصاص می‌دهند. حالا اگر هیجان یک مسابقه تلویزیونی را هم به آن اضافه کنیم، قطعا جذابیت آن برای مخاطب چند برابر می‌شود. از این رو شبکه یک از مهر سال 1394 اقدام به تولید و پخش مسابقه‌ای با عنوان «دستپخت» کرده است. مسابقه‌ای که در طول این سال‌ها تنها مسابقه آشپزی حرفه‌ای در تلویزیون محسوب می‌شود و توانسته سال‌ها بدون حضور چهره‌های معروف دیده شده و مورد توجه قرار بگیرد و عنوان پربیننده‌ترین برنامه شبکه یک را از آن خود کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی و با اجرای سید وحید حسینی روی آنتن می‌رود و در هر فصل سعی کرده تا با تغییراتی در دکور، فضا و کارشناسان این تنوع را برای مخاطبان خود ایجاد کرده و برنامه را به استانداردهای جهانی نزدیک کند. گرچه در این میان گاهی هم به دلایلی ناخودآگاه وارد حاشیه‌ای شد، اما همچنان جزو برنامه‌های پرطرفدار این شبکه است. ضمن این‌که تلاش کرده تا از نمادها و فرهنگ ایرانی در برنامه بهره گرفته و آموزش و معرفی غذاهای سنتی و اصیل ایرانی را هم مدنظر داشته باشد. این برنامه در فصل جدید به دلیل رویکرد کارآفرینی که مدنظر قرار داده، مورد تقدیر هم قرار گرفت. در ادامه گفت‌وگویی با سید وحید حسینی کارگردان، تهیه‌کننده و مجری برنامه دستپخت که سال‌هاست در این برنامه تلاش کرده برنامه را به استانداردهای جهانی نزدیک کند، داشتیم.
کد خبر: ۱۲۲۴۵۳۲

از شروع ماجرا بگویید، اولین قسمت برنامه کی روی آنتن رفت و در حال حاضر فصل چندم در حال پخش است؟
همزمان با ولادت امام رضا (ع) در سال 1394 نخستین قسمت از برنامه روی آنتن شبکه یک رفت و در حال حاضر هم فصل پنجم آن روی آنتن است که چیزی نزدیک به 400 قسمت از این برنامه پخش شده است. البته پخش این فصل و رقابت شرکت‌کننده‌ها تا اول محرم به پایان می‌رسد و پخش فصل ششم بعد از ماه صفر آغاز خواهد شد.
چطور شد که به فکر ساخت مسابقه آشپزی در تلویزیون افتادید؟
می‌توان گفت که تمام شبکه‌های تلویزیونی دنیا مسابقات آشپزی حرفه‌ای برگزار می‌کنند. به همین دلیل ما هم به این فکر افتادیم که برای رسانه ملی مسابقه آشپزی حرفه‌ای برگزار کنیم. از همین رو سال 94 و 95 و 96 مسابقه دستپخت با آشپزهای حرفه‌ای برگزار شد. افرادی در رستوران‌ها و هتل‌ها سرآشپز بودند. اما در ادامه به این فکر افتادیم با هزینه‌ای که تلویزیون می‌کند، صرفا بحث سرگرمی را در برنامه مدنظر قرار ندهیم. به همین علت سال 97 به دنبال این موضوع بودیم که همزمان هم آموزش دهیم و هم مسابقه را برگزار کنیم. سال گذشته 72 نفر از افرادی را که علاقه‌مند به شرکت در مسابقه بودند، انتخاب و برایشان دوره‌های آموزشی برگزار کردیم و همزمان رقابت‌ها را هم جلو بردیم.
این افراد هیچ شناختی از آشپزی نداشتند؟
تا حدودی آشپزی بلد بودند یا در رستوران‌ها کار می‌کردند، اما سال 98 فقط از دخترها و پسرهای 19 تا 25 سال که هیچ تخصصی در آشپزی نداشتند استفاده کردیم؛ البته برایشان دوره آموزشی برگزار کردیم و از صفر تا صد آشپزی را به صورت کاملا رایگان و توسط اساتید حرفه‌ای آموزش دادیم و آنها را تبدیل به یک آشپز کردیم. این خیلی نکته مهمی است که اساتید هنرشان را به رایگان در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند و می‌توانم بگویم تقریبا هزینه هر کدام از آنها چیزی حدود صد میلیون تومان است. از اجاره محل گرفته تا مواد اولیه همه را تلویزیون سرمایه‌گذاری می‌کند.
به نوعی با رویکرد کارآفرینی فصل جدید را ساختید.
بله، امیدواریم که روزی بتوانند صنعت آشپزی را هم ارتقا بدهند. به همین دلیل میانگین سنی‌ای که برای شرکت‌کننده‌ها انتخاب کردیم 19 تا 25 سال بود تا حرکتی در تولید ملی کرده باشیم. بنابراین سرمایه‌گذاری را روی افرادی انجام دادیم که بتوانند وارد بازار کار شوند؛ چون اغلب یا رشته دانشگاهی‌شان را دوست ندارند و یا پشت کنکور مانده‌اند و آمده‌اند تا کار یاد بگیرند و وارد بازار کار شوند.
در هر فصل داورها و کارشناس‌های متفاوتی را دعوت به همکاری کردید. این اقدام به دلیل تنوع در محتوای برنامه بود یا از ابتدا مدنظرتان بود که هر فصل با داوران جدیدی برگزار شود؟
افرادی که به عنوان داور و کارشناس در دستپخت با ما همکاری می‌کنند، همگی افرادی هستند که دوره‌های بین‌المللی گذرانده‌اند. همه یا در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند یا در تهران اساتید دانشگاه‌ها هستند. اتفاقا عده‌ای از آنها از دوره‌های اول این برنامه با ما همراه بودند.
اما در دوره قبل، از یکی از کارشناسان خارجی دعوت به همکاری کرده بودید؟
کارشناس فرانسوی ما تخصصش آشپزی نبود و به همین دلیل بعد از یک سال ایشان را از برنامه حذف کردیم. چون می‌خواستیم رویکرد برنامه را تخصصی‌تر کنیم، سعی کردیم از متخصصان این حرفه دعوت کنیم.
معمولا در دوره‌های قبل هم غذاهای فرنگی مد نظرتان بود و هم غذاهای ایرانی. اما گویا در فصل جدید نگاه ویژه‌تری به فرهنگ و غذای ایرانی دارید.
ما در همه فصل‌های «دستپخت» سعی کردیم تا غذاهای فراموش‌شده را احیا کنیم. غذاهای سنتی ایرانی که در سفره‌های ما کمرنگ شده است. ما معتقدیم اگر یک غذای سنتی در یک شهر احیا شود، به عنوان مثال میرزاقاسمی که وقتی به شمال سفر می‌کنیم، قطعا در رستوران‌ها سراغ آن را می‌گیریم و همین موضوع باعث رونق اقتصادی برای آن منطقه می‌شود. ما می‌خواهیم این اتفاق برای همه غذاهای شهرهای ایران بیفتد و باعث رونق اقتصادی مناطق مختلف شویم. از طرفی گردشگر اولین چیزی که برایش در یک منطقه مهم است، غذاست. به همین علت روی آن کار می‌کنیم. به تعبیری می‌توانم بگویم که اهداف برنامه دستپخت صرفا برنامه‌سازی نیست و برای تولید ملی کار می‌کند و اهداف بیشتری دارد.
بیشتر شرکت‌کننده‌ها تهرانی هستند یا بچه‌های شهرستان هم برای شرکت در برنامه ابراز تمایل کرده‌اند؟
از شهرستان هم متقاضی داریم اما به نسبت تهران کمتر است. چون مشکل اقامت در تهران را برای چند ماه دارند و به همین علت بیشتر، بچه‌های تهران ابراز تمایل می‌کنند.
با توجه به مشکل اقامت که شهرستانی‌ها در تهران دارند، به این فکر نیفتادید که برای ساخت این برنامه به شهر‌های دیگر هم سفر کنید؟
قرار است از سال آینده جشنواره‌ای با برنامه دستپخت راه بیندازیم که برای سه سال برنامه‌ریزی کردیم که به استان‌های مختلف سر بزنیم و با حضور داوران و شرکت‌کننده‌های همان استان و با توجه به غذاهای سنتی همان منطقه مسابقه را برگزار کنیم. البته در کنار غذا به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و لباس و فرهنگ آن منطقه هم خواهیم پرداخت.
چطور شد که اجرای برنامه را هم خودتان برعهده گرفتید؟
در ابتدا دوست داشتم برنامه بدون مجری باشد. معمولا در برنامه‌های دیگر با بازیگر سروکار داریم. اما من در این برنامه با آدم‌های عادی سروکار داشتم. آدم‌هایی که باید بازیگردانی می‌کردم تا خودشان را رها کنند و مقابل دوربین خوب باشند و احساسات‌شان را بیان کنند. به همین دلیل این فرآیند یک ماه به طول می‌انجامید و من در این مدت با آنها زندگی می‌کردم تا آنها چیزی را که من می‌خواستم مقابل دوربین ارائه کنند. بنابراین یک نفر به عنوان مجری وارد برنامه می‌شد که هیچ شناختی از آنها نداشت و بچه‌ها هم خیلی با او راحت نبودند و نمی‌توانستند ارتباط برقرار کنند. بنابراین مجری را حذف کردم و خودم هم در پشت صحنه با بچه‌ها در ارتباط بودم. اما به هر حال هم باید حضور می‌داشتم و برنامه باید آغاز و پایان داشته باشد و به همین دلیل وارد اجرا شدم.
شاید یکی از راه‌های جذب مخاطب حضور چهره‌های معروف در یک برنامه تلویزیونی است. با این حال شما برای جذاب‌تر شدن و جذب مخاطبان بیشتر چرا از حضور چهره‌های معروف دعوت به همکاری نکردید؟
به هر حال در هر مناسبتی در اغلب برنامه‌ها برای جذب مخاطب از حضور ورزشکاران و هنرمندان و به طور کلی از چهره‌های آشنا استفاده می‌کنند. اما من دلم می‌خواست ثابت کنم که با آدم‌های عادی هم می‌شود برنامه خوب ساخت. اگر دقت کرده باشید معمولا در اغلب برنامه‌ها و در شروع با حضور چهره‌های آشنا با مخاطب این ارتباط را می‌گیرند. اما من به‌واسطه آدم‌های عادی توانستم مخاطب را با برنامه همراه کنم. آدم‌هایی که مخاطب هیچ شناختی از آنها ندارد اما برنامه را دنبال می‌کند. البته این کار ما را سخت‌تر کرده ولی باعث افتخار ماست.
با این حساب بازخورد خوبی تاکنون از مخاطب گرفته‌اید که تولید برنامه به فصل‌های بعد هم رسید؟
خوشبختانه در این چهار سالی که در برنامه بودیم، جوایز بسیاری را توانستیم دریافت کنیم و جزو برنامه‌های پربیننده شبکه یک باشیم.
همین موضوع هم باعث شد که ساعت برنامه تغییر کند و جدول پخش خوبی بگیرد؟
بله البته بعد از ماه صفر و در فصل جدید زمان برنامه به ساعت 8 برمی‌گردد.

نیما اخلاق نجات: فصل جدید دستپخت خروجی قابل قبولی خواهد داشت

نیما اخلاق نجات یکی از داوران برنامه دستپخت است که در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص همکاری‌اش با این گروه بیان کرد: من از سال سوم دستپخت با این گروه همکاری می‌کنم و شرکت‌کننده‌ها در سال‌های اخیر افرادی بودند که سن پایین‌تری داشتند و به همین دلیل ما به آنها آموزش دادیم تا برای رقابت آماده شوند.
وی افزود: چون قطعا مطلع هستید که بچه‌ها در این فصل زیر نظر کارشناسان در دوره‌های آموزشی شرکت کردند و برای رقابت با گروه‌های دیگر آماده شدند. من هم جزو داورانی بودم که با این دوستان کار کردم.
اخلاق نجات درباره خروجی این فصل از برنامه گفت: فکر می‌کنم از این تعدادی که شرکت کردند حتی اگر سه‌،چهار نفرشان هم در این رشته وارد شوند و خیلی جدی این حرفه را ادامه دهند، ما کارمان را درست انجام داده‌ایم. در حقیقت به زعم من بیش از نیمی از این بچه‌ها توانایی فعالیت در این حرفه را دارند و در کار خود موفق خواهند بود.

«دستپخت» جزو برندهای شبکه یک است

فضل‌ا... شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص برنامه دستپخت و تغییر در زمان پخش آن بیان کرد: به دلیل این‌که در تابستان روزها طولانی‌تر هستند و از طرفی برنامه هم با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبه‌رو شده بود، زمان پخش برنامه را تغییر دادیم و چهار روز در هفته هم روی آنتن رفت که البته بعد از ماه صفر و در فصل جدید زمان برنامه تغییر خواهد کرد و دو روز در هفته پخش خواهد شد.
وی درباره ویژگی‌های این برنامه به‌خصوص در فصل جدید هم توضیح داد: ما در فصل‌های گذشته این برنامه از آشپزهای حرفه‌ای و به تعبیر بهتر از سرآشپزها در مسابقه دعوت می‌کردیم، اما در فصل جدید با پیشنهادی که تهیه‌کننده داد تصمیم گرفتیم از جوان‌ها در برنامه استفاده کنیم و به آنها هم آشپزی یاد بدهیم و آنها را در یک رقابت قرار بدهیم.
شریعت‌پناهی در پاسخ به این که تا به امروز خروجی برنامه رضایت بخش بوده یا نه گفت: بله به هر حال نیروی جوان نیروی پرتحرک و شاداب و با نشاطی است و به نظر من توانسته از این نظر مخاطبان جوان‌تر را نیز به برنامه جذب کند. ضمن این‌که نمی‌خواستیم برنامه به تکرار بیفتد و این تنوع را به‌واسطه جوان‌ها ایجاد کردیم. البته در فصل‌های بعد هم تغییراتی در برنامه ایجاد خواهد شد.
وی در پاسخ به این که در کنار دستپخت، تولید برنامه‌های آشپزی را در دستور کار شبکه دارند، عنوان کرد: مد نظر مدیر شبکه است که فعلا این برنامه ادامه پیدا کند و به گونه‌ای ادامه‌دار شود که تغییرات در آن اتفاق بیفتد و به لحاظ ساختار و اجرایی تکرار نشود. به عنوان مثال در فصل جدید مسابقه به صورت گروهی در حال انجام است و از این رو برای به روز بودن مدام گروه در تلاش است. چون این برنامه جزو برندهای شبکه یک محسوب می‌شود و امیدواریم تداوم داشته باشد.

زینب علیپورطهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها