خانه طراحان انقلاب اسلامی در دیوارنگاره تازه میدان ولی عصر(عج) به عید غدیر پرداخته است

عهد ابدی

پیامبر (ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذیقعده سال دهم هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبر (ص) بود به حجه‌الوداع مشهور شد. وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر (ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، روز ۱۸‌ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، در این مکان جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا (ص) امر کرد تا علی (ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۹۲

بنابر روایات، رسول خدا (ص) در غدیر خم مردم را گرد آورد و دست علی (ع) را بلند کرد تا همگان او را ببینند و فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟» مردم پاسخ دادند: «آری،‌ ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا(ص) سه‌بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هرکسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.» سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»
حالا این روز مبارک هر ساله در تقویم شیعیان جهان عید غدیر نام دارد و گرامی داشته می‌شود. شاعران، نویسندگان و هنرمندان بسیاری پیرامون این عید به خلق اثر می‌پردازند، کارشناسان مذهبی از واقعه غدیر حرف می‌زنند و مردم هم به خانه سادات می‌روند و به جشن و مبارکی این روز با آنها دیدار کرده و عیدی می‌گیرند. در مرحله بعدی همه این اتفاق‌ها حالا هنر شهری هم سهم بزرگی در آنچه در جامعه می‌گذرد، بر عهده گرفته و آنچه را که در جامعه و میان مردم می‌گذرد، به نمایش می‌گذارد.
تجدید بیعت
دیوارنگاره بزرگ میدان ولی عصر(عج) مدت طولانی است که بدل شده به فضایی برای بیان همین اتفاقات. این دیوارنگاره که از سوی خانه طراحان انقلاب اسلامی اجرا می‌شود، این بار رفته سراغ عید غدیر. در این دیوارنگاره نمایی از آسمان است، گنبد طلایی نجف،مقبره حضرت علی (ع) و دست‌هایی که به نشانه بیعت بالا رفته‌اند. در آسمان هم میان ابرها دو دست دیده می‌شوند، دست حضرت علی و پیامبر که ا و را به عنوان وصی و جانشین خود معرفی می‌کند.
در میان دست‌هایی که بالا رفته‌اند، می‌توان دید که همه از اقشار مختلف، نظامی، روحانی، زن و مرد، پیر و جوان همگی ایستاده و به نشانه بیعت دست بالا برده‌اند. بیعتی دوباره؛ بیعتی که گویی هر ساله در روز غدیر دوباره تجدید می‌شود و شیعیان هر دوره‌ای در زمان حیات خود عهد ابدی‌شان را برای همراهی با علی (ع) تکرار می‌کنند و می‌گویند که «تا ابد بر این عهد» هستند.
پویش موفق توییتری
در کنار طرح‌های خانه طراحان انقلاب، هشتگ‌های #عید_بیعت و #فقط_به_عشق_علی هم نوشته شده که هم‌اکنون در رتبه دوم‌ و چهارم ترند‌های توییتر‌ فارسی قرار گرفته‌ است. کاربران اغلب طرح‌های ارائه‌شده ازسوی خانه طراحان را با این هشتگ‌ها منتشر کرده یا سراغ جمله و حرفی از سخنان گوهربار امیر مؤمنان رفته و توییتر فارسی را غدیری کرده‌اند. روندی که احتمالا امشب و در آستانه عید غدیر پرشتاب‌تر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها