گلخونه

مریم گلی

این روزها وقتی می‌گوییم مریم گلی، بیشتر به ذهن‌مان می‌رسد یک شناسه (ID) در ایمیل، اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی باشد. در واقع فضای مجازی پُر است از این نام‌های گلی دار! الی‌گلی، مریم گلی، زهراگلی، بانوگلی و... اما خیلی خیلی قبل از این که پای این گلی خانم‌‌ها به صفحه‌های مجازی کشیده شود در خانه مادربزرگ‌های ما که زندگی به معنی واقعی‌اش در آن جریان داشت مریم گلی با آن شاخه و برگ‌های زیبایش گوشه تاقچه و باغچه خودنمایی و عطر آن همه را مدهوش می‌کرد.
کد خبر: ۱۲۲۳۸۹۴

مریم گلی، یک گیاه بسیار معروف است که گل سلوی هم به آن می‌گویند چون از جنس Salvia و خانواده Lamiaceae (نعناییان) است.
این گیاه کاملا تابستانی است که گرم‌ترین روزهای سال بهترین زمان رشد آن تلقی می‌شود. از این گیاه برای کاشت در حاشیه‌ها و کنار راهروها با هدف زیباسازی و ایجاد فضای سبز بسیار استفاده می‌شود.
در این گیاه برگ‌ها تقریبا پهن و البته نوک تیز هستند و گل‌های قرمز آن هم در انتهای دم گل به صورت خوشه‌ای قرار می‌گیرند.
اما برویم سراغ نیازها و شرایط نگهداری مریم گلی:
گل‌دهی: مریم گلی از اواسط بهار گل‌دهی را آغاز می‌کند و در تابستان به اوج گل‌دهی می‌رسد.
خاک: خیلی خاک مرغوب و خاصی نمی‌خواهد و خاک معمولی باغچه با قدری کمپوست برایش کافی است.
نور و دما: این گیاه به گرما و نور تابستان نه تنها مقاوم است بلکه تقریبا وابسته به آن است و باید در فصول سرما و شش ماهه دوم سال حواس‌مان باشد در آفتاب کامل قرار گیرد.
خاصیت دارویی: مریم گلی به‌عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شود، چون برگ‌های آن شدیدا آنتی‌اکسیدان دارد و می‌تواند علائم و مشکلات پیری را کاهش دهد و به همین دلیل از عصاره مریم گلی در درمان آلزایمر هم بهره می‌برند.
برگ‌های مریم گلی هم در حوزه دندانپزشکی مصرف دارد و می‌توان محلول دهانشویه‌ای تهیه کرد که در درمان بیماری‌های دهان و دندان مفید است.
همچنین گروهی از اطبای سنتی از این برگ‌ها در درمان مشکلات قاعدگی بانوان هم استفاده می‌کنند. به‌طور سنتی گیاه مریم گلی را مرتبط با افزایش عمر و مفید برای تقویت حافظه سالمندان می‌دانند. از طرفی تمام اجزای مریم گلی به‌خصوص گل‌آذین آن دارای ترکیبات معطر است و این روزها در صنعت به عنوان مواد معطر، چاشنی، اسانس‌ها و تهیه مواد آرایشی و دارویی استفاده می‌شود.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها