جدال السیسی با پسران مبارک

علا و جمال مبارک، پسران دیکتاتور پیشین مصر تا زمان سرنگونی حسنی مبارک در سال 2011 نه‌تنها در امور اقتصادی بلکه در حوزه فوتبال و ورزش نیز حضور زیادی داشتند و همواره مهمان افتخاری مسابقات ملی فوتبال بودند. اما پس از سقوط حسنی مبارک این وضعیت تغییر کرد و جمال و علا به چهار سال زندان محکوم شدند.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۷۰

با این حال، علا مبارک پس از آزادی از زندان باردیگر به‌تدریج فعال شد و از پایان سال 2017 ضمن حضور دوباره در میان مردم، اقدام به راه‌اندازی یک حساب توییتری کرد و در عرض مدتی کوتاه بیش از 400 هزار دنبال‌کننده پیدا کرد. اما فعالیت‌ها و عکس‌های علا با طرفداران، از نظر رژیم قاهره امری بود که خاطرات گذشته را زنده می‌کرد و رژیم عقیده دارد که وی از خط قرمزها هم عبور کرده است.
چیزی نگذشت که حضور علا در استادیوم‌های ورزشی ممنوع شد و یکی از طرفدارانش به نام کریم حسین به اتهام عضویت در اخوان‌المسلمین به زندان افتاد. این فرد با راه‌اندازی صفحه طرفداران علا مبارک در فیسبوک توانسته بود بیش از سه میلیون مصری را به عضویت این صفحه درآورد.
در همین حال دیوان عالی کشور مصر نیز علا‌مبارک را با اتهام حمایت از اخوان‌المسلمین به دادگاه فراخواند. علت این احضار اما در واقع توییتی بود که علا در انتقاد از «نبیله مکرم» وزیر امور پناهجویان نوشته بود. مکرم طی سفری به کانادا گفته بود هر مصری که در خارج از کشور از رژیم انتقاد کند مستحق مرگ است. علا مبارک ضمن اعتراض به این سخنان خواستار پاسخگویی وزیر مربوطه شده و این عمل او را مصداق بی‌مسؤولیتی خوانده بود. البته خانم مکرم چند روز بعد ادعا کرد که سخنان وی وارونه انعکاس داده شده و او هرگز کسی را تهدید نکرده است. اما در همان روز «سمیر صبری» یا همان دادستانی که به حمایت از السیسی شهرت دارد، علیه علا مبارک اعلام جرم و او را به نشر اکاذیب و حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد. صبری به عنوان مدرک، مطالبی را که نشریات نزدیک به اخوان‌المسلمین در خارج از کشور علیه مکرم منتشر کرده بودند، ارائه داد.
به موازات همه این اقدامات، رسانه‌های دولتی یا موافق دولت نیز بیکار ننشستند و به اصطلاح پویشی سنگین علیه علا مبارک به راه انداختند. در این میان روزنامه الیوم الصبا بیش از دیگر نشریه‌ها فعال بود و طی مطلبی ادعا کرد: فرستادگان اخوان‌المسلمین در ترکیه سوگند وفاداری علا مبارک به این گروه را ابلاغ کرده‌اند».
بی‌تردید علا مبارک فردی فاسد بود. بر اساس مدارک موجود وی در دوران حکومت پدرش میلیون‌ها دلار را از کشور خارج و در بانک‌های یکی از جزایر مستعمره بریتانیا پس‌انداز کرده، اما این اتهام که وی به همان گروهی که در دوران پدرش به‌شدت تحت سرکوب بود گرایش پیدا کرده است، بسیار نامحتمل به نظر می‌رسد.
به عبارت بهتر پویش هدایت شده از سوی دادگستری و رسانه‌های دولتی علیه علا مبارک بیش از هر چیز ناشی و بیانگر عصبیت رژیم قاهره است. این نگرانی وجود دارد که مردم حسرت دوران مبارک را بخورند زیرا به باور مخالفان، در دوران رژیم مبارک که مانند رژیم فعلی حاکمیتی نظامی بود، وضعیت مردم مصر و شکاف میان فقرا و اغنیا به مراتب بهتر از امروز بوده است. مخالفان بر این باورند که حداقل در دوران مبارک صحرای سینا در کنترل کامل ارتش این کشور بود اما امروزه امورات این منطقه در واقع در اختیار گروه‌های جهادی و تروریستی مانند داعش قرار دارد.
براساس آماری که به‌تازگی از سوی نهادهای رسمی انتشار یافته است، 5/32 درصد از مردم مصر زیر خط فقر قرار دارند و با درآمدی کمتر از 30/1 یورو در روز زندگی می‌کنند. این در حالی است که در سال 2000 یعنی در دوران رژیم مبارک 7/16 درصد و تا همین چهار سال پیش 8/27 درصد از مردم زیر خط فقر قرار داشتند.
بی‌تردید رژیم مصر برای گمراه کردن اذهان عمومی از چنین واقعیت‌های تلخی، تلاش دارد افرادی مانند علا مبارک را با طرح اتهامات سنگین به کانون توجه عمومی بدل کند.

محمد علی فیروزآبادی

مترجم

منبع: اشپیگل آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها