آیا خبر پیوستن اسرائیل به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس عملیات روانی‌است؟

بازی جدید ائتلاف شکست‌خورده

انتشار خبر احتمال پیوستن رژیم صهیونیستی به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس، واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. ایران همواره از طرح ائتلاف آمریکایی انتقاد کرده و آن را با هدف بی‌ثبات‌سازی منطقه توصیف کرده است، اما در ارتباط با پیوستن رژیم صهیونیستی به این ائتلاف، انتقادهای ایران با هشدار همراه شده است. سه‌شنبه گذشته بود که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این رژیم می‌خواهد به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس ملحق شود.
کد خبر: ۱۲۲۲۳۹۴

از چندی قبل که ماجرای حمله مشکوک به چند نفتکش در خلیج‌فارس اتفاق افتاد و آمریکایی‌ها بدون هیچ‌گونه سندی مدعی شدند ایران عامل این حملات بوده است، مشخص بود که این اتهامات با هدف اجرای سناریویی جدید مطرح می‌شود. مدتی پس از این اتهامات، آمریکایی‌ها اعلام کردند، می‌خواهند ائتلافی برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج‌فارس و دریای عمان ایجاد کنند و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت، ما از بیش از ۶۰ کشور خواسته‌ایم در حفظ امنیت و بازدارندگی در تنگه هرمز همکاری کنند.
اما به‌جز انگلیس (آن‌هم پس از تغییر و تحولات اخیر در این کشور) کشور دیگری برای حضور در این ائتلاف تمایلی از خود نشان نداده است. آمریکا در حالی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد که حتی نزدیک‌ترین کشورها به آمریکا، علاقه‌ای ندارند هزینه ماجراجویی‌های این کشور در عرصه بین‌المللی بالاخص ایران را بپردازند؛به همین دلیل نیز بود که تلاش ایالات متحده از همان ابتدا با ناکامی روبه‌رو شد و وقتی برای نخستین‌بار، این درخواست آمریکا از سوی پمپئو در دیدار با همتای استرالیایی‌اش مطرح شد، وزیر خارجه استرالیا گفت، کشورش تصمیمی در این‌خصوص نگرفته است.
به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا، ناتو، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کره‌جنوبی و ژاپن از جمله سازمان‌ها و کشورهایی هستند که تاکنون شرکت در این ائتلاف دریایی را رد کرده‌اند و معتقدند که هرگونه ائتلاف و عملیات نظامی در خلیج‌فارس احتمال آغاز بالقوه درگیری با ایران را افزایش خواهد داد. در این چارچوب، آنها علاقه‌مندند موضوعات با ایران را از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو پیش ببرند.
تلاش آمریکا برای توجیه ائتلاف
البته آمریکایی‌ها تلاش دارند با ادعاهای جدید و طرح اتهامات علیه ایران، ضرورت تشکیل ائتلاف در خلیج‌فارس را برای سایر کشورها توجیه‌پذیر کنند. در همین راستا می‌توان به دستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز اشاره کرد.
به گزارش بلومبرگ، ارتش آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای دریایی ایران احتمالا «اقدامات تهاجمی» خود علیه کشتی‌های تجاری آمریکا و متحدانش را افزایش خواهد داد.
به گزارش تسنیم، فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در بیانیه‌ای ادعا کرد که نیروهای ایرانی احتمالا تلاش می‌کنند کشتی‌های خارجی را به آب های سرزمینی خود بکشانند تا بهانه لازم را برای رویارویی با آنها به دست بیاورند. در این بیانیه آمده است: برخی کشتی‌های عبوری (از تنگه هرمز) بروز اختلال در سیستم جی‌پی‌اس، دستکاری در ارتباطات دوطرفه، و ایجاد پارازیت در سایر ارتباطات کشتی‌ها را خبر داده‌اند.
وزارت حمل و نقل آمریکا گفته در صورتی که نیروهای ایرانی تلاش کنند وارد کشتی‌های حامل پرچم آمریکا شوند، خدمه باید با شناسایی کشتی مداخله‌کننده «اطمینان یابند که این نیروها بر اساس حقوق بین‌الملل عمل می‌کنند» و «بلافاصله موضوع را به ناوگان پنجم نیروهای دریایی آمریکا اطلاع دهند.»
رژیم صهیونیستی به ائتلاف دریایی آمریکا می‌پیوندد
در چنین شرایطی روز سه‌شنبه گذشته، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نشستی پشت درهای بسته با کمیته دفاعی و امور خارجی کنست اعلام کرد که این رژیم می‌خواهد به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج‌فارس ملحق شود.
به گزارش ایسنا به نقل از تایمز اسرائیل، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد این تصمیم را پس از بازدیدش از ابوظبی اتخاذ کرده است. وی در این دیدار، درباره به اصطلاح «تهدید ایران» با یک مقام اماراتی ارشد که به نامش اشاره‌ای نشده، گفت‌وگویی داشته است.
هنوز مشخص نشده که آیا رژیم صهیونیستی به ائتلاف دریایی آمریکا ناو ارسال خواهد کرد یا خیر.
واکنش ایران
خبر احتمال پیوستن رژیم صهیونیستی به ائتلاف آمریکا، واکنش شدید ایران را به همراه داشت.
سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احتمال حضور رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس را تهدیدی آشکار علیه ایران دانست و گفت: مقابله با تهدید حضور صهیونیست‌ها در خلیج‌فارس حق ایران است.
موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش‌زاست و هرگونه حضور رژیم اشغالگر قدس در این ائتلاف که وجود نامشروعش در خاورمیانه اساس ناامنی و بی‌ثباتی است را تهدیدی آشکار علیه امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران‌آفرین و بی‌ثبات‌ساز در منطقه خلیج‌فارس تلقی می‌کند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی کشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی کشور، تردیدی ندارد و مسؤولیت تمام عواقب این اقدام خطرناک به‌عهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با محکومیت اقدامات ضد ایرانی دولت بحرین در برگزاری نشست‌های مشکوک، این گونه نشست‌ها را اقدامی در جهت برهم زدن ثبات و امنیت منطقه دانست.
گفت‌وگوی تلفنی وزیر دفاع با همتایان منطقه‌ای
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران هم در گفت‌وگوی تلفنی با وزرای دفاع کویت، قطر و عمان با تاکید براین که امنیت منطقه تنها توسط کشورهای منطقه قابل تأمین است و حضور نیروهای بیگانه نتیجه‌ای جز ناامنی و بی‌ثباتی به دنبال نخواهد داشت، گفت: ائتلاف نظامی که آمریکا به بهانه تأمین امنیت کشتیرانی ـ که به‌دنبال تشکیل آن است ـ تنها موجب افزایش بیشتر ناامنی در منطقه خواهد شد.
امیر سرتیپ امیر‌حاتمی گفت: ما خود را متعهد به امنیت منطقه و به‌ویژه خلیج‌فارس می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران از هیچ‌گونه اقدامی جهت حفظ امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان فروگذار نکرده و امنیت منطقه فصل مشترک ایران و سایر همسایگان در خلیج‌فارس است و لذا معتقدیم امنیت ‌باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود و کشورهای منطقه باید در این زمینه وارد گفت‌وگوهای سازنده شوند.
وزیر دفاع با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر ادعا و اظهار تمایل مقامات صهیونیستی برای پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا در منطقه اظهار کرد: چنین اقدام احتمالی بسیار تحریک‌کننده بوده و برای منطقه می‌تواند عواقب فاجعه‌باری به دنبال بیاورد.

پیوستن رژیم صهیونیستی به ائتلاف آمریکا بعید است

حسن هانی‌زاده
کارشناس مسائل بین‌الملل
در حال حاضر بحرین به نیابت از برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، آمریکا و انگلیس تلاش می‌کند به نوعی پای رژیم صهیونیستی را به خلیج‌فارس در جهت تقابل با جمهوری اسلامی ایران باز کند.
اقدامات اخیر بحرین در چارچوب ایجاد ناامنی در خلیج‌فارس و کشاندن پای قدرت‌های خارجی به این منطقه استراتژیک قابل تجزیه و تحلیل است. کنفرانسی که اخیرا در منامه پیرامون معامله قرن شکل گرفت و با شکست مواجه شد و اکنون هم قرار است کنفرانس امنیتی خلیج‌فارس در بحرین تشکیل شود که رژیم صهیونیستی هم دعوت خواهد شد. در همین راستا به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در جهت ایجاد تقابل فیزیکی بین ایران و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد. در صورت تشکیل ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج‌فارس و پیوستن رژیم صهیونیستی به آن ناامنی‌ها در خلیج‌فارس تشدید خواهد شد، به همین دلیل قدرت‌های بزرگ به‌خوبی می‌دانند که در صورت ورود رژیم صهیونیستی به این منطقه، افکار عمومی جهان اسلام در کنار ایران خواهد بود و این به ضرر قدرت‌های استکباری است. به همین دلیل به نظر می‌رسد در صورت تشکیل چنین ائتلافی آمریکا و سایر قدرت‌ها در لحظه آخر مانع پیوستن رژیم صهیونیستی به آن خواهند شد و آن جایی در این ائتلاف نخواهد داشت. آمریکا در هیچ ائتلافی از جمله ائتلاف علیه عراق و افغانستان به رژیم صهیونیستی اجازه مشارکت نداده چراکه می‌داند هر گاه آن وارد ائتلافی شده، افکار عمومی جهان به‌خصوص جهان اسلام و عرب علیه اش شکل گرفته است.
البته در این میان بحرین از فضای موجود استفاده کرده و رسما سفارت رژیم صهیونیستی را در بحرین ایجاد کرده و به‌تدریج در امارات و عربستان هم روابط سیاسی بین این کشورها و
رژیم اشغالگر به‌وجود خواهد آمد اما در نهایت به نظر می‌رسد مشارکت رژیم صهیونیستی در ائتلاف نظامی آمریکا بعید باشد و اگر هم چنین اتفاقی صورت گیرد قطعا ایران ابزارهایی برای آسیب رساندن به رژیم صهیونیستی و کشورهای همسو با آن خواهد داشت.

بازی سیاسی رژیم صهیونیستی
اسماعیل کوثری/ جانشین فرمانده قرارگاه ثارا...
حمایت رژیم صهیونیستی از ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج‌فارس عجیب به نظر نمی‌رسد و انتظاری غیر از این نیز وجود نداشت.
آمریکا از زمانی که پیشنهاد تشکیل چنین ائتلافی را مطرح کرد با عدم استقبال سایر کشورها مواجه شد. به همین دلیل دست به دامن رژیم صهیونیستی شده است، چراکه متوجه شده به تنهایی نمی‌تواند اقدام خاصی در راستای این ائتلاف انجام دهد، و البته رژیم صهیونیستی نیز با مشاهده عدم شرکت کشورهای دیگر برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده است.
آمریکا نتوانست در این ائتلاف کشورها را با خود همسو کند و در نهایت به چند کشوری که کاملا تحت سلطه‌اش قرار دارند متوسل شده است.
البته شکل‌گیری چنین ائتلافی موجب واکنش‌هایی از سوی کشورهای منطقه خواهد شد. رژیم صهیونیستی حتی برای حفظ موجودیت خود نیز با مشکلات بسیاری مواجه بوده در حال سقوط است. این ضعف غلو نیست، بلکه عین واقعیت است.
بنابراین در درجه اول رژیم صهیونیستی باید خود را حفظ کند تا این‌که به فکر پیوستن به ائتلاف باشد. با توجه به این موارد می‌توان گفت موضوع احتمال پیوستن
رژیم صهیونیستی به ائتلاف نظامی آمریکا صرفا بازی سیاسی است چرا که این رژیم چنین توانایی و توانمندی‌ای ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها