جام جم گزارش مي دهد؛

قصه تلخ خانه «باغ آلبالو»

تئاتری‌ها هم سینمایی می‌شوند

علی رفیعی یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های تاریخ تئاتر ایران است که با کوله‌باری از تجربه‌های درخشان تئاتری در فرانسه، در دهه 50 به ایران آمد و اتفاقات درخشانی را در تئاتر کشور رقم زد.
کد خبر: ۱۲۲۱۵۶۱

تسلط او در طراحی صحنه و لباس، جلوه زیبایی در آثاری یافت که کارگردانی کرد و این به‌جز بازی‌های همدلی‌برانگیز و تماشایی بازیگران کارهایش بود که با هدایت او به ثمر می‌نشستند. یکی از ماندگارترین نمایش‌های رفیعی، خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزا‌تقی‌خان فراهانی در سال 55 و در مجموعه تئاترشهر و با بازی‌های مهدی هاشمی و گلاب آدینه است که قدیمی‌های تئاتر، هنوز از آن به نیکی یاد می‌کنند. یکی از درخشان‌ترین جلوه‌های بصری این نمایش، طراحی صندلی پادشاهی ناصرالدین‌شاه جوان بود که بسیار عظیم و بسیار فراتر از ابعاد واقعی ساخته شد تا شاه خام و ریزنقش در آن خوار و کوچک به نظر برسد.
رفیعی تاکنون دو بار فیلم ساخته که هر دو تا حدودی دارای همین ویژگی‌های مثبت آثار تئاتری اوست؛ با این حال فیلم اول او ماهی‌ها عاشق می‌شوند را فیلم بهتری از اثر دومش آقایوسف می‌دانند و معتقدند انسجام فیلمنامه و پیوستگی و جلوه‌گری بصری، در آن اثر اول به شکل کامل‌تری وجود دارد. درمجموع می‌توان گفت رفیعی با ساخت این دو فیلم، نمره قبولی در کارگردانی سینما می‌گیرد، هر چند باز این آثار فاصله زیادی با کارنامه درخشان تئاتری او دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها