گفت‌وگو با دکترکریم امیری، دامپزشک

حیوانات شهری ناقل بیماری‌اند یا نه؟

آیا حیوانات شهری ناقل بیماری هستند؟
کد خبر: ۱۲۲۰۱۳۵

در داخل شهر ما نباید حیوان شهری داشته باشیم، اما ما در زندگی شهری امروزی با برخی از شهروندان هنجارشکن روبه‌رو هستیم که به نگهداری از برخی حیوانات در خانه می‌پردازد. این حیوانات باید شناسنامه داشته باشند و صاحب‌شان مشخص باشد، مشکل جدی برای سلامت ما ایجاد نمی‌کنند. معمولا در شهرها گربه‌ها، موش‌ها و کلاغ‌ها صاحب خاص ندارند و اینها خطرناک هستند.
آیا همستر باعث انتقال بیماری می‌شود؟
خیر، بیماری را منتقل نمی‌کند. دندان تیزی دارد و کودکان را گاز می‌گیرد، کسی که واکسن کزاز نزده، ممکن است دچار کزاز شود. توصیه می‌شود بهداشت این حیوان را رعایت کنید. برای آوردن آن به خانه با سازمان دامپزشکی هماهنگ با‌شید.
در مورد گربه‌های داخل شهر چه اقدامی لازم است؟
معضل ما در جمعیت گربه‌ها، بیماری هاری است. ‌هاری در سگ‌ها را با واکسیناسیون کنترل می‌کنیم، اما روباه‌ها به شهر می‌آیند و بر سر غذا با گربه‌ها رقابت می‌کنند. روباه‌ها هاری دارند و رفتارهای غیرطبیعی. وقتی روباه، گربه را گاز می‌گیرد، خطر انتقال هاری را در پی دارد.
آیا موی گربه برای انسان ضرر دارد؟
هرجا گوشت، پوست، مو و خون کنار هم باشد، می‌تواند آلودگی ایجاد کند. حیواناتی که به خانه می‌آوریم تعریف دارد. دامپزشکی نسبت به حیوانات خانگی تعریف متعارفی دارد: آوردن مار، سنجاب و سمندر به خانه یعنی آوردن حیوانات غیرمتعارف به خانه کار درستی نیست، زیرا ما واکسن برایشان نداریم. تغذیه و بیماری‌های منتقله آنها و ساختار بدنی‌شان را نمی‌شناسیم.
آیا خطری جدی در ارتباط با نگهداری سگ یا گربه در خانه وجود دارد؟
حیوانی که به‌صورت بهداشتی نگهداری می‌شود، می‌تواند بی‌خطر باشد. گربه‌های ولگرد بسیار خطرناکند. این گربه‌ها می‌توانند موجب انتقال توکسو پلاسموز شوند که در خانم‌های باردار می‌تواند به سقط جنین منجر شود. به‌طور کلی بهتر است از تماس با بزاق، ادرار و مدفوع حیوانات پرهیز کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها