ایسنا: رئیس اداره پیشگیری و درمان سوئ مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت ، از نظارت بر توزیع و مصرف متادون برای جلوگیری از سوئ استفاده احتمالی خبر داد و گفت:
کد خبر: ۱۲۲۰۰۱
متادون ماده مخدری است که چنانچه درست مصرف نشود، امکان سوئاستفاده از آن وجود دارد و اهداف درمانی را مخدوش می کند.
صابری زفرقندی با اشاره به وجود غیر قانونی متادون در بازار بر نظارت مراکزی که این داروها را استفاده می کنند، تاکید و اعلام کرد: تمام مراکز مکلف به رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی از سوی وزارت بهداشت هستند.
وی رویکرد اصلی و عمده وزارت بهداشت را تقویت برنامه های کاهش آسیب به منظور به حداقل رساندن عوارض ناشی ازاعتیاد اعلام و اظهار امیدواری کرد، با راه اندازی مراکز DICکه غالبا در مناطق پر خطر راه اندازی می شود و نیز دایرکردن واحدهای درمان جایگزین ، بتوان تعداد قابل توجهی از معتادان پرخطر را تحت پوشش برنامه های کاهش آسیب درآورد و به این ترتیب مرحله دوم طرح جمع آوری که شامل ایجاد اردوگاه هاست را عملیاتی کرد.
به گفته صابری زفرقندی ، مرحله نخست طرح جمع آوری معتادان خیابانی شامل ایجاد مراکزی است که خدمات ابتدایی DICو مراکز درمان معتادان و واحدهای درمان نگهدارنده با داروی متادون است که در دستورکار امسال وزارت بهداشت قرار دارد.
وی با اشاره به وجود یک میلیون و 200هزار معتاد در کشور گفت: تعدادی نیز بدون وابستگی ، مصرف مواد دارند که باید کوشید عوارض وجود این قبیل افراد در جامعه را به حداقل رساند.
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوئ مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت با اشاره به تجربه غیرموثر اجرای روشهای تحکم آمیز و اقدامات اردوگاهی در دنیا در کاهش اعتیاد گفت: متاسفانه به رغم این روشها، اهداف کلان تصمیم گیران و سیاستگذاران برآورده نشد و تجمیع این افراد در یک مکان ، کانون بالقوه خطرناکی برای شیوع بیماری های خطرناکی نظیر ایدز، هپاتیت و سایر بیماری های قابل انتقال عفونی خواهد بود.
صابری زفرقندی ، تزریقات مشترک ، روابط جنسی محافظت نشده و نامطمئن و خارج از عرف و در نتیجه گسترش بیماری های خطرناک را ماحصل وجود معتادان پرخطر در سطح جامعه برشمرد و یادآور شد: ایدز به عنوان یکی از عوارض اعتیاد می تواند به عنوان یک بحران در جامعه مطرح و چنانچه معتاد به هر علتی از جمله ترس ، از مراجعه به مراکز درمانی امتناع ورزد و به محلهای نامناسب و بیغوله ها پناه ببرد، امکان گسترش آن و تهدید سلامت جامعه همواره وجود خواهد داشت.
وی با یادآوری مجدد این که راه اندازی مراکز DICدر محل تجمع و پاتوق معتادان و ارائه آموزش و خدمات اولیه به منظور کاهش رفتار پرخطر از سیاست های کاهش آسیب است ، خاطرنشان کرد: استفاده از متادون به عنوان درمان جایگزین ، یکی از اقدامات کاهش آسیب در کنار سایر فعالیت ها باید باشد.
رئیس اداره پیشگیری و درمان سوئ مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت با اشاره به اثر بخشی 90درصدی درمان نگهدارنده متادون ، گفت: درصدی از معتادان افزون بر مصرف متادون امکان مصرف مواد و تزریق را خواهند داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها