با حذف یارانه 3 دهک ثروتمند جامعه در 8 سال گذشته چه کارهایی می‌شد کرد؟

فرصت 238هزار میلیاردی که از دست رفت

سه دهک پردرآمد جامعه حدود 24 میلیون نفر هستند که با یک حساب ساده می‌توان گفت این سه دهک در هشت سال گذشته حدود 105هزار میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند، اگر یارانه این 24 میلیون نفر در سال جاری حذف شود، هر ماه حدود هزار میلیارد تومان به نفع دولت می‌شود که با این پول می‌توان ده‌ها کار مهم کرد. با وجود این اگر بخواهیم به طور دقیق و بر مبنای تغییر ارزش پول، میزان یارانه‌ای که سه دهک پولدار در هشت سال گذشته دریافت کرده‌اند را به نرخ روز محاسبه کنیم به عدد 238 هزار میلیارد تومان می‌رسیم. یارانه 000/000/000/104/13 تومانی که سه دهک پردرآمد در سال ۱۳۹۰ دریافت کردند، معادل 000/000/000/609/53 تومان (بیش از 53 هزار میلیارد تومان) در سال جاری است. اگر دولت 105 هزار میلیارد تومان یا 238 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالا را در اختیار داشت می‌توانست اقدامات زیادی برای توسعه اقتصادی کشور انجام دهد که در ذیل به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۲۱۹۲۶۱

پرداخت حقوق 2 سال و 6 ماه بازنشستگان
در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری سالانه 40 هزار میلیارد تومان به بازنشستگان حقوق پرداخت می‌کند، به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود با صد هزار میلیارد تومان می‌توان حقوق دو سال و شش ماه از بازنشستگان را پرداخت کرد، این در حالی است که می‌توان با 238 هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت حقوق بازنشستگان به مدت شش سال را فراهم کرد.

اعطای کمک‌هزینه 20 میلیونی به 5 میلیون جوان
طبق اعلام دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت‌احوال حدود 25 درصد از جمعیت کشور (20 میلیون نفر) را جوانان با بازه سنی 15 تا 29 سال تشکیل می‌دهند که می‌شد با 105 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از حذف یارانه پولدارها به بیش از پنج میلیون نفر از زوج‌های جوان در هشت سال گذشته، 20 میلیون تومان کمک‌هزینه ازدواج به طور بلاعوض پرداخت کرد.

اسقاط همه خودروهای فرسوده
انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور میانگین هزینه هر گواهی اسقاط را طبق تورم سال جاری شش تا هفت میلیون تومان اعلام کرده است که با این حساب می‌شد به ازای 105 هزار میلیارد تومان تمامی خودروهای فرسوده کشور را اسقاط کرد. در حال حاضر، درمجموع هشت کلانشهر دو میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودروی سبک (شامل سواری، وانت و تاکسی) و ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی سنگین (شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت و کشنده) فرسوده وجود دارد.

افزایش خط مترو در تهران
طبق اعلام شرکت متروی تهران و حومه تا سال گذشته برای ساخت هر کیلومتر مترو ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه صرف می‌شد؛ اما در حال حاضر برای ساخت هر کیلومتر بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان باید هزینه شود. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم با منابع حاصل از حذف یارانه پولدارها فقط در شهر تهران در هشت سال گذشته می‌شد خطوط متروی تهران را به حد بی‌سابقه‌ای افزایش داد.

افزایش خطوط ریلی در کشور
برای احداث هر کیلومتر خط ریلی به حدود ۱۲۰ تن ریل نیاز است و در حال حاضر، هزینه واردات هر تن ریل تقریبا هزار دلار برآورد می‌شود، بنابراین اگر نرخ دلار در بازار را 12 هزار تومان در نظر بگیریم برای احداث هر کیلومتر خط ریلی بالغ بر 5/1 میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان نزدیک به 70 هزار کیلومتر خط ریلی به خطوط ریلی کشور اضافه کرد، این در حالی است که می‌توان با 238 هزار میلیارد تومان نزدیک به 166 هزار کیلومتر خط ریلی به خطوط ریلی کشور اضافه کرد.

اضافه شدن تخت بیمارستانی
طبق اعلام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران هزینه اضافه کردن هر تخت بیمارستانی ۸۰۰ میلیون تومان است؛ بنابراین با اختصاص 105 هزار میلیارد تومان می‌شد 131 هزار تخت بیمارستانی به سرانه بیمارستان‌های کشور اضافه کرد تا ایران برای سال‌ها از لحاظ توسعه بیمارستانی خودکفا شود!

ساخت 700 ورزشگاه مشابه فولاد آره‌نا
ورزشگاه فولاد آره‌نا تیم فوتبال فولاد خوزستان یکی از بهترین ورزشگاه‌های آسیاست که در نظرسنجی سال 2018 به عنوان ششمین ورزشگاه زیبای جهان لقب گرفت. ساخت این ورزشگاه هزینه‌ای 150 میلیارد تومانی در بر داشته است. با این حال با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان 700 ورزشگاه مثل فولاد آره نا ساخت.

اعطای وام برای کسب‌وکار
راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد یکی از کم‌هزینه‌ترین راهکارها برای اشتغال‌زایی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود اما همه افراد جویای کار توان مالی برای تأمین سرمایه اولیه این مشاغل را ندارند. اگر در هشت سال گذشته یارانه سه دهک پولدار حذف‌شده و منابع آن در جهت راه‌اندازی کسب‌وکارهای خرد اختصاص یافته بود، می‌شد با 105 هزار میلیارد تومان به بیش از دو میلیون افراد جویای شغل، نفری 50 میلیون تومان کمک‌هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار پرداخت کرد. لازم به ذکر است تعداد بیکاران کشور هم‌اکنون حدود سه میلیون نفر است.

ساخت 13 هزار کیلومتر آزادراه در کشور
ساخت هر کیلومتر آزادراه در کشور به‌طور متوسط حدود هشت میلیارد تومان هزینه در بر دارد، بنابراین با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان 13‌هزار کیلومتر آزادراه در کشور ساخت.

ساخت 26 هزار واگن برای توسعه خطوط ریلی
برای ساخت هر واگن قطار در کشور چیزی حدود چهار میلیارد تومان سرمایه نیاز است، بنابراین با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان 26‌هزار واگن برای توسعه خطوط ریلی کشور ساخت.

ساخت 4 میلیون واحد مسکن مهر
105 هزار میلیارد تومان دو برابر کل وام‌هایی است که به مسکن مهر اعطا شده است. به عبارتی با یارانه پولدارها در هشت سال گذشته می‌شد چهار میلیون واحد مسکن مهر دیگر احداث و مشکل مسکن را در کشور ریشه کن کرد، این در حالی است که با 238 هزار میلیارد تومان می‌توان 9 میلیون واحد مسکن مهر در کشور ساخت.

افزایش یارانه کم‌درآمدها

اگر یارانه 3 دهک افراد پولدار حذف شده و پول آن به 3 دهک کم‌درآمد داده می‌شد، به راحتی یارانه نقدی افراد کم‌درآمد به دو برابر افزایش می‌یافت.

برق‌رسانی به مناطق روستایی
هزینه هر کیلومتر برق‌رسانی به مناطق روستایی بالغ بر 40 میلیون تومان است، بنابراین با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان دو میلیون و 625 هزار کیلومتر برق‌رسانی به مناطق روستایی را پوشش داد.

ساخت 105 هزار مدرسه روستایی در کشور
اگر فرض کنیم برای ساخت هر مدرسه روستایی یک میلیارد تومان هزینه لازم باشد، با 105 هزار میلیارد تومان می‌توان 105 هزار مدرسه روستایی در مناطق محروم ساخت!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها