در زمان بارداری علاوه بر تغییرات هورمونی که در بدن مادران ایجاد می‌شود، حمل وزن جنین در ناحیه رحم و افزایش طول در عضلات شکم و کف لگن از یک سو و اعمال فشار مضاعف بر عضلات پشتی ستون فقرات برای صاف نگه داشتن آن از سوی دیگر می‌تواند عوارض متعددی را برای مادر پس از زایمان به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۱۷۲۲۰

از آنجا وضعیت جسمانی مناسب و تناسب اندام از اولویت‌های هر فرد و به‌ویژه زنان است، افتادگی شکم و افزایش قوس پشتی هم از تغییرات ظاهری است که می‌تواند برای مادران پس از زایمان آزاردهنده باشد. تغییرات مادر در این دوره زمانی تنها جسمانی نبوده و به لحاظ روحی و ذهنی هم متحول خواهد شد. از این رو قبل از بارداری، هنگام بارداری و بعد از زایمان، مشاوره فیزیوتراپی، آموزش تمرینات حفظ آمادگی جسمانی و انجام منظم آنها می‌تواند از بروز مشکلات جدی ستون فقرات، استخوان و مفاصل جلوگیری کرده و باعث حفظ ظاهر مادر و تناسب اندام می‌شود.
همچنین این برنامه‌های تمرین‌درمانی می‌تواند آمادگی ذهنی و روانی مادر را نیز حفظ کرده و از بروز اختلالات خلق و افسردگی پس از زایمان پیشگیری کند. معمولا بعد از زایمان شش تا هشت هفته زمان نیاز است تا با یک برنامه‌ریزی مناسب تغذیه، تمرین و فیزیوتراپی، وزن، تناسب اندام و سلامت عضلات و مفاصل به دوران قبل از بارداری برگردد. کم کردن حجم غذا در این دوران و افزودن وعده‌های میوه و سبزی تازه هنگام شیردهی یکی از اصول تناسب اندام و حفظ سلامتی مادر و کودک است. پیاده‌روی چهار هفته پس از زایمان شروع می‌شود و پنج بار در هفته و هر بار 15 دقیقه می‌تواند شروع خوبی برای این تمرین مهم باشد. چند روز بعد از آغاز پیاده‌روی، اضافه کردن تمرینات کششی برای تمام عضلات از اجزای مهم این برنامه ریکاوری است. از جمله این ورزش‌ها چرخش آرام تنه است به شکلی که احساس آرامش کرده و بعد از انجام آنها سرزندگی و انرژی مضاعف را در وجودتان حس کنید. انجام تمرینات ایزومتریک عضلات کف لگن مثل مانع شدن از خروج ادرار و حفظ این وضعیت به مدت شش ثانیه یا بالاکشیدن اسفنکتر مقعد و جلوی خروج مدفوع را گرفتن به مدت شش ثانیه و انجام این تمرین‌ها سه تا پنج بار در روز و هر بار ده تا 20 مرتبه از توصیه‌های مهم بعد از زایمان در پیشگیری و درمان بی‌اختیاری است. به مرور پل ‌زدن، دوچرخه ‌زدن در حالت خوابیده و شناکردن هم به برنامه مادران اضافه خواهد شد. مشاوره با فیزیوتراپیست‌ها و آموزش هفتگی ورزش‌ها و برنامه درمانی، مادر را در رسیدن به وضعیت آرمانی در کمترین زمان ممکن یاری خواهد کرد.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها