با مینی‌رایانه‌های رزبری‌پای که آشنا هستید: کیت‌های کوچکی که بیشتر جنبه آموزشی دارند و به شما این امکان را می‌دهند تا در کوچک‌ترین ابعاد ممکن یک رایانه برای خود درست کنید.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۸۴

حالا چند سالی است این طرح آموزشی برای ساخت کیت‌های پیچیده و رایانه‌های ساده به یک ابزار بسیار پرطرفدار تبدیل شده و حتی بعضی از تلویزیون‌های هوشمند از رزبری‌پای در داخل خود استفاده می‌کنند. اگر به خاطر داشته باشید در همین صفحه پیش از این درباره این رایانه‌های کوچک نوشتیم، اما چیزی که مرا مجاب کرده تا بار دیگر سراغ رزبری‌پای بیاییم، نسخه جدید این رایانه کوچک است. کیتی که به نظر می‌رسد دیگر قرار نیست تنها نقش یک اسباب‌بازی را داشته باشد و حتی می‌تواند به‌عنوان یک رایانه خانگی ایفای نقش کند.

نسل چهارم از راه رسید

رزبری پای جدید که چهارمین نسل رزبری‌پای به حساب می‌آید با ساختار سخت‌افزاری جدید خود می‌تواند یک تهدید برای کیس‌های رایانه خانگی باشد که مانند رزبری‌پای‌های قبلی قیمتی ناچیز دارد و قرار است تنها با ۳۵ دلار عرضه شود.
این کیت جدید از یک پردازنده چهار هسته‌ای 5/1 گیگاهرتزی استفاده می‌کند که دقیقا مشابه کیس‌های خانگی و رایانه‌های دسکتاپ است. مقدار رم به کار رفته در مدل پایه این دستگاه یک گیگابایت است، اما نکته جالب این است که رزبری‌پای4 می‌تواند تا چهار گیگابایت هم رم داشته باشد. این مقدار جدا از رم جانبی است که خودتان می‌توانید به این دستگاه اضافه کنید. با چنین مشخصاتی به‌راحتی می‌توانید یک سیستم‌عامل ویندوز یا اوبونتو را اجرا کرده، نرم‌افزارهایی مانند پک آفیس مایکروسافت را نصب کنید و از مرورگری مانند کرومیوم با ‌تب‌های بسیار زیاد استفاده کنید. بدون این‌که احساس کنید از یک رایانه بسیار کوچک قدرت می‌گیرید.
علاوه بر اینها رزبری‌پای ۴، دو پورت میکرو HDMI با پشتیبانی از خروجی 4K در اختیارتان قرار داده و در کنار این وای‌فای، بلوتوث 5/0 و دو پورت USB 3.0 به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه موجود است و دیگر نیازی به ماژول‌های جدا برای این کار ندارید.

فضای اضافه، تا دلتان بخواهد

همان‌طور که گفته شد، رزبری‌پای ۴ از پورت USB 3.0 پشتیبانی می‌کند. شاید در نگاه اول این یک خبر ساده باشد، اما درواقع این پورت به شما این امکان را می‌دهد تا حافظه خارجی استفاده کنید. نسل‌های قبلی رزبری‌پای برای فضای ذخیره‌سازی از درگاه میکرو اس‌دی استفاده می‌کردند، یعنی شما باید از یک کارت حافظه میکرواس‌دی به‌عنوان‌هارد دستگاه استفاده می‌کردید، اما حالا یک‌هارد اکسترنال به‌راحتی می‌تواند نقش حافظه دستگاه شما را بازی کند. در رزبری‌پای۴ شما از دو پورت میکرو اچ‌دی‌ام‌آی هم بهره می‌برید که این امکان را می‌دهد تا دو مانیتور را به صورت همزمان یا اکستند به دستگاه وصل کنید. با توجه به این‌که جی‌پی‌یو آنبرد به کار رفته در این دستگاه توان چندان بالایی ندارد و قرار است از پس کارهای ساده بربیاید، اما قابلیت دو صفحه نمایش، رزبری‌پای جدید را هیجان‌انگیزتر از قبل می‌کند.

سیستم‌عاملی با دردسرهای کمتر

سال‌هاست تولیدکنندگان رزبری‌پای در کنار این سخت‌افزار یک سیستم‌عامل اختصاصی با نام Raspbian عرضه کرده‌اند. سیستم‌عاملی که بیشتر برای انجام تنظیمات اولیه به کار می‌رود و چندان به درد کار دیگری نمی‌خورد، اما حالا این سیستم‌عامل هم یک ارتقای قابل قبول پیدا کرده است و این امکان را به کاربرانش می‌دهد تا سیستم‌عامل‌های دیگر را به‌صورت مجازی در آن اجرا کنید. اگر قبلا با رزبری‌پای کار کرده باشید حتما با دردسرهای هنگام راه‌اندازی یک سیستم‌عامل آشنا هستید. اما این قابلیت Raspbian می‌تواند مشکل را تا حدود زیادی برطرف کند. رزبری‌پای ۴ در حال حاضر از بیشتر توزیع‌های لینوکس پشتیبانی می‌کند و همچنین ویندوز 10 و ۷ نیز روی این دستگاه قابل اجرا است. اگر از شیفتگان سیستم‌عامل اپل هستید هم باید این خبر را به شما بدهیم که در ویدئوهای منتشر شده از این محصول، یک نسخه هک شده مک اواس یا همان مکینتاش نیز روی رزبری‌پای ۴ اجرا شده که البته به نظر ناپایدار می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها