مکث

شهید بهشتی را بیشتر بشناسیم

شهید آیت‌ا... سید محمد حسینی‌بهشتی، شخصیتی بود که بعد از شهادتش، خیلی از نویسندگان و پژوهشگران انقلاب تصمیم به کند و کاو در سیره زندگی و ابعاد مختلف شخصیتش کردند. برای همین بعد از واقعه هفتم تیر، کتاب‌های مختلفی با شیوه‌های نگارش متفاوتی درباره او به چاپ رسیده است. در سالگرد واقعه هفتم تیر بد نیست بعضی از این کتاب‌ها را مرور کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۴۳۳۶

کتاب «فرزندان آفتاب؛ روحانی فرهنگی» در 70 صفحه به معرفی روحانیون در دوران انقلاب و دفاع مقدس پرداخته است که تعدادی از این صفحات به شهید بهشتی تعلق دارد و به اصل و نسب او، فعالیت‌ها و نحوه شهادتش اشاره کرده و او را به طور خلاصه برای خوانندگانش معرفی کرده است. این کتاب توسط امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش و به تلاش مهدی احمدپور جمع‌آوری شده است.
کتاب دیگر درباره شهید بهشتی، «او یک ملت بود» اثر محمدعلی صمدی است که توسط انتشارات یا زهرا چاپ شده است. این کتاب شامل مجموع خاطرات شهید بهشتی از زبان خود در زمان حیات و از زبان همکاران و دوستان و خانواده‌اش در روزهای بعد از شهادت است. در کتاب، خاطرات همراه با تصاویر رنگی چاپ شده است و جذابیت بصری خوبی برای خواننده خودش دارد.
کتاب «زندگی و زمانه آیت‌‌ا... بهشتی»، آثار مصاحبه‌های شهید بهشتی و مذاکرات منتشر نشده شورای انقلاب است که حالا بعد از مدت‌ها توسط جعفر شیرعلی‌نیا جمع‌آوری شده و در قالب کتاب به چاپ رسیده است.
این کتاب راوی سه بخش مهم از زندگی شهید بهشتی است که از تولد تا 30 سال آینده را تعریف می‌کند، به دوره پنج‌ساله مهاجرت به اروپا و زندگی در هامبورگ می‌پردازد و در فصل سوم به روزهای بازگشت به ایران در سال 49 تا پیروزی انقلاب می‌پردازد. این کتاب که توسط موسسه یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) منتشر شده است، اثری است که تا حدودی تاریخ زندگی او را برای علاقه‌مندان تاریخ روشن می‌کند. «هفت مقاله در شناخت اندیشه‌های سیاسی شهید بهشتی» عنوان کتابی است که پایش را فراتر از سیره و زندگی شهید‌بهشتی گذاشته است و در هفت مقاله، به شرح و تعریف و البته تبیین اندیشه‌های او پرداخته است.
این کتاب توسط دکتر سید علیرضا حسینی بهشتی نوشته شده و در نشر نهادگرا و با همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی انتشار یافته ‌است. این‌طور که نویسنده کتاب می‌گوید، به دلیل حضور چندین ساله در بنیاد نشر آثار شهید بهشتی، فرصت آشنایی بیشتر و نزدیک‌تری با آثار به جا مانده از شهید بهشتی داشته است که حالا این اثر، نوشتارهایی است که طی 20 سال اخیر درباره وجوه گوناگون اندیشه‌های شهید بهشتی نوشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها