قضیه تحریم کاربران ایرانی توسط گودریدز آن‌طور نیست که این روزها گفته می‌شود

گودریدز علیه ایرانی‌ها؟!

چند روزی است که غیرفعال کردن حساب کاربری کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی گودریدز نقل محافل شده است. این‌که یک شبکه اجتماعی ویژه کتاب و کتابخوانی که در سراسر جهان هم بیش از 20 میلیون کاربر دارد، تصمیم گرفته در خود را روی کاربران ایرانی ببندد و آنها را از فعالیت‌شان محروم کند. همین هم شد که ما رفتیم پی این مساله که ببینیم این خبر در واقعیت چقدر شبیه آن چیزی است که شایعه شده است. اجمالا همین را بگوییم که این قضیه هم درست است هم درست نیست. یعنی حداقلش آن‌که قضیه به آن شکلی نیست که همه فکر می کنند. همین اول موضوع را روشن کنیم. قضیه به تحریم‌ها و شرکت آمازون باز‌می‌گردد، همان برند معروف و بزرگ آمریکایی که همیشه جایی در میان برندهای برتر دنیا دارد. جناب آمازون از چند سال قبل رفت زیر پر و بال گودریدز را گرفت و با خرید این برند جوان فرهنگی، آن را به عنوان بخشی از مجموعه خود معرفی کرد. اینها هم به این معناست که مالک اصلی گودریدز، آمازون است. برای همین هم هست که شما می‌توانید با حساب کاربری آمازون هم وارد این شبکه اجتماعی شوید. هرچند خرید و فروش از آمازون برای کاربران ایرانی فراهم نیست.
کد خبر: ۱۲۱۲۶۲۸

این آمازونِ پاسخ‌نگو
قبل از ورود به جزئیات، این را همین‌جا بگوییم که گودریدز تا لحظه تنظیم این گزارش که ساعت 14 و 10 دقیقه سه‌شنبه 28 خرداد باشد هنوز هیچ خبر و بیانیه رسمی در مورد اعمال محدودیت برای کاربران ایرانی منتشر نکرده است. ما با دنبال کردن بعضی شواهد و قرائنی که درباره این کار وجود داشت و با بررسی متن ایمیلی که از طرف گودریدز برای یکی از کاربران فرستاده شده و حساب کاربری‌اش غیرفعال شده به فرضیه‌ای رسیدیم که احتمال می‌دهیم به واقعیت نزدیک باشد. البته برای مسؤولان اصلی آمازون هم ایمیل زده و اصل قضیه را جویا شده‌ایم ولی هنوز پاسخی به ایمیل ما نداده‎‌اند. روی همین حساب هم حاصل کندوکاوهایمان را در این گزارش با شما به اشتراک می‌گذاریم. ورود به شبکه گودریدز با استفاده از حساب کاربری آمازون به این معناست که حساب کاربری آمازون و حساب کاربری گودریدز می‌توانند به هم لینک شوند. همان‌گونه که همین امکان برای کاربران گوگل و گودریدز فراهم است. شما می‌توانید با حساب کاربری گودریدز در آمازون حضور داشته و احتمالا خرید و فروش و خدمات آمازون استفاده کنید. ظاهرا مشکل دقیقا از همین‌جا آغاز می‌شود. آمازون به دلیل آن‌که تحت قوانین و مقررات وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کند از ارائه خدمات به کاربران ایرانی خودداری می‌کند. دلیل این کار هم همان تحریم‌ها و محدودیت‌های همیشگی است که آمریکایی‌ها علیه ایرانی‌ها اعمال کرده و می‌کنند.
لینک نکنید؛ خطرناک است!
حالا کاربری پیدا شده و حساب کاربری گودریدز و آمازونش را به هم لینک کرده. کاری که امکان حضور او را در آمازون فراهم می‌کند و این سوراخ شاید جایی باشد برای دور زدن تحریم‌ها و اینجاست که ایمیل غیرفعال کردن حساب کاربری برای کاربر مورد نظر ارسال می‌شود. گودریدز در ایمیلی که برای یکی از کاربران غیرفعال شده فرستاده، آورده است: «ما حساب کاربری شما را از طرف آمازون غیرفعال کردیم.» گودریدز در ادامه به خط ‌مشی‌های آمازون درباره فعالیت با کشورها و جوامعی که نامشان در لیست تحریم‌ها وجود دارد اشاره کرده و در نهایت هم متذکر می‌شود که «متوجه شدیم نام شما در لیست کشورهایی وجود دارد که از ارائه خدمات به آنها معذوریم.»
این شواهد و قرائن در کنار هم یعنی این‌که اگر حساب آمازون دارید و علاوه بر خریدهای باحساب و کتاب یا بی‌حساب و کتاب، اهل مطالعه هم هستید و در گودریدز هم اکانت دارید و این دو حساب کاربری‌تان به هم لینک شده‌اند باید انتظارش را بکشید که هر آن ایمیل بلاک‌شد‌گی در گودریدز برای شما هم ارسال شود. اگر هم مانند ما و خیلی دیگر از فرهنگ‌دوستان و فرهیختگان از آمازون بهره‌‍‌ای نبرده‌اید و صرفا در گودریدز بالا و پایین می‌روید و با دیگر اعضای کتابخوار و کتابخوان حشر و نشر دارید، به احتمال زیاد اتفاقی برایتان نخواهد افتاد.
کتابخوارهای بی‌حاشیه
گودریدز برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام یا پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و امثالهم که رویدادها را درون خودشان خلق کرده و هر روز حاشیه جدیدی تولید می‌کنند، یک شبکه اجتماعی کم‌حاشیه است. تعداد زیادی کتابخوان و کتابخوار که دور هم جمع شده و کتاب‌هایی که خوانده‌اند را به اشتراک گذشته و درباره آنها حرف می‌زنند. شاید یکی از دلیل کم‌حاشیه بودن این شبکه هم همین باشد که اصولا جماعتی که در گودریدز بالا و پایین می‌روند، جماعتی هستند که چندان دل به مطالب خز و خیل دیگر شبکه‌های اجتماعی نبسته‌اند و شبکه اجتماعی به‌ما‌هو شبکه اجتماعی برایشان اصالت ندارد. مضاف بر این‌که اصولا کسانی که دل به کتاب داده‌اند و با کتاب سر و کله می‌زنند و حشر و نشر دارند کمتر اهل هیجان‌های زودگذر و سطحی هستند. همه اینها در کنار هم باعث می‌شود گودریدز یک‌فضای آرام و بدون حاشیه باشد. گودریدز اما در ایران فیلتر است. حواشی و اتفاقاتی که سال 88 رخ داد، دامن این شبکه اجتماعی را هم گرفت و از آن زمان تا الان فیلتر شده و امکان دسترسی به آن فراهم نیست. با این حال با استفاده از بعضی از پروتکل‌های جدید وب می‌توان بدون استفاده از فیلترشکن هم به آن دسترسی پیدا کرد.
گودریدز در اندروید
به جز بحث تحریم کاربران ایرانی در گودریدز یک مسیر دیگر برای چک این مقوله، اطلاع پیدا‌کردن از نحوه تعامل این نشان تجاری با فروشگاه‌های اندرویدی ایرانی مانند کافه‌بازار است. اپ‌گودریدز هرچند چندان محبوب نیست اما در فروشگاه کافه‌بازار در دسترس بوده و امکان نصب آن فراهم است و حدود ده هزار ایرانی هم این اپ را روی دستگاه‌های اندرویدی‌شان، نصب کرده‌اند. با این حساب موضوع تحریم ایرانی‌ها توسط گودریدز تقریبا مشابه همین فرآیندی است که در گزارش ذکر کردیم.

محمد صادق علیزاده

هنر و ادبیات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها