فیلم سینمایی ایرانی «لیلا» محصول سال 1375 به کارگردانی داریوش مهرجویی، سه‌شنبه‌شب این هفته ساعت 21 در بخش مرور آثار سینمایی محمود کلاری، مدیر زبردست فیلمبرداری سینمای ایران روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۱۲۰۹۳۲۷

خلاصه داستان: لیلا (با بازی لیلا حاتمی) و رضا (علی مصفا) در یک مراسم شله‌زردپزان همدیگر را می‌بینند و چندی بعد با هم ازدواج می‌کنند. آن دو بعد از مدتی متوجه می‌شوند لیلا نمی‌تواند فرزندی به دنیا بیاورد. آنها درمان‌های متعدد و آزمایش‌های گوناگونی را دنبال می‌کنند، اما همه بدون نتیجه می‌ماند. در این میان هر چند برای رضا بچه‌دار نشدن لیلا اهمیتی ندارد، اما مادرش (با بازی زنده‌یاد جمیله شیخی) با وجود این احساس رضایت و خوشبختی رضا از زندگی بدون فرزند، لیلا را تحت فشارهای شدید قرار می‌دهد و از او می‌خواهد اجازه دهد برای رضا همسری بگیرند تا فرزندی برای او بیاورد و سپس همسر دوم رضا از زندگی آنها خارج شود. فشارهای مادر رضا بالاخره کارگر می‌افتد و لیلا، رضا را راضی به این ازدواج می‌کند.
چرا این فیلم را ببینیم؟ لیلا که سال 1375 ساخته شد، از جمله آثار ماندگار سینمای ایران و حاصل یک همکاری درخشان میان عوامل اصلی ساخت آن است. این فیلم را به گونه‌ای می‌توان ادامه سه‌گانه و تکمیل‌کننده فیلم‌های سارا و پری در کارنامه کاری داریوش مهرجویی دانست که در این فیلم هم شخصیت زن قصه، نقش اصلی و محوری را به‌عهده دارد و داستان بر پایه درونیات و احوال فردی او پیش می‌رود. ضمن این‌که این فیلم هم چون سارا و پری، فیلمنامه‌ای اقتباسی داشته است و مهرجویی آن را بر اساس داستانی از مهناز انصاریان مقابل دوربین برد.
از دیگر نکات قابل توجه در فیلم این‌که لیلا حاتمی و علی مصفا که در این فیلم نقش زوجی عاشق را بازی می‌کنند، هنگام بازی در لیلا هنوز با هم آشنا نشده و ازدواج نکرده بودند. چند سال پیش لیلا حاتمی در گفت‌وگویی با ماهنامه سینمایی فیلم، در پاسخ به این سؤال که چقدر از ارتباط عاشقانه فیلم واقعی بوده و آیا حس علاقه‌مندی این زوج در طول همین کار شکل گرفت، گفت: اتفاقا دوست دارم به این سؤال جواب بدهم. آن حس‌ها همه‌اش واقعی است. قبل از شروع فیلمبرداری حس‌هایمان به هم شروع شده بود. اصلا آقای مهرجویی اول ما را به هم علاقه‌مند کرد و بعد فیلمش را ساخت.
توران مهرزاد، امیر پایور، شقایق فراهانی و محمدرضا شریفی‌نیا از دیگر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها