چه خودروهایی برای سفر مناسب است؟

راهنمای انتخاب عروس جاده‌ها!

سفر هوایی و سفر ریلی همیشه طرفداران خاص خود را داشته، اما شاید بتوان گفت پرطرفدارترین شکل سفر در ایران سفر با خودروی شخصی است. ترافیک همیشگی جاده چالوس و ترافیک گاه به گاه بقیه محورها در ایام تعطیل گواه این مدعاست. باز هم اگر گواه بخواهید، شما را به خاطرات کودکی‌تان ارجاع می‌دهیم؛ خاطراتی که در بین بیشتر افراد مشترک است. یک پیکان خسته با صندوق عقب پر از لوازم سفر و چمدان و رختخواب و... که بعضا کار با صندوق عقب به پایان نمی‌رسید و به باربند می‌کشید. در این گزارش می‌خواهیم بررسی کنیم که با توجه به افزایش کم‌سابقه قیمت خودرو و با توجه به بودجه‌ای که کنار گذاشته‌اید، کدام خودرو‌ها برای سفر مناسب‌تر هستند. (قیمت‌ها حدودی و بر اساس نرخ بازار آزاد نوشته شده است)
کد خبر: ۱۲۰۹۲۱۴

اگر افزایش قیمت‌ها تاثیری رویتان نگذاشته است
تندر۹۰: ال۹۰ چند سالی است که جای خود را در بین خانواده‌های ایرانی باز کرده است. این خودرو با حجم صندوق عقب ۵۱۰ لیتر می‌تواند نیاز یک خانواده را به خوبی برطرف کند و از لحاظ راحتی و جادار بودن اتاق هم مناسب به نظر می‌رسد.
حجم موتور: ۱۶۰۰/ مصرف سوخت خارج شهر: 6/5
قیمت: ۱۳۵ میلیون
پژو ۲۰۶: همچنان انتخاب اول جوانان است و در سال‌های دهه 80 و قبل از وفور خودرو‌های خارجی ارزان‌قیمت در ایران یکه‌تازی می‌کرد. ۲۰۶ به خاطر وزن نسبتا پایین و شتاب بالایش طرفداران زیادی دارد و اگر نوع صندوق‌دار آن را بخرید، طبیعتا برای مسافرت مناسب‌تر است.
حجم موتور: ۱۳۶۰/مصرف سوخت خارج شهر: ۵
قیمت: باتوجه به تیپ و صندوق‌، ۹۸ تا ۱۲۲ میلیون
دنا: خودروی دنا از محصولات ایران‌خودرو است که از سال ۹۳ با رویکرد جایگزینی خودروهایی مانند پژو پارس و سمند سورن به بازار آمد. کیسه هوا و کروز کنترل از ویژگی‌های این خودروی سدان ایرانی است و با توجه به جادار بودن اتاق می‌تواند انتخاب خوبی برای خانواده‌ها باشد.
حجم موتور: ۱۶۴۶/ مصرف سوخت خارج شهر: 9/5
قیمت: ۱۲۵ میلیون تومان
ساندرو: از خودروهای پرطرفدار رنو است که در دو سه سال اخیر در ایران پرطرفدار شده است. ساندرو با وجود این‌که یک خودروی هاچ‌بک و اسپورت است، ظرفیت بار نسبتاً مناسبی دارد و می‌توان روی آن به عنوان خودروی سفر برای یک خانواده حساب کرد، اما طبیعتاً به اندازه خودروهایی مانند تندر۹۰ جادار نیست. بر خلاف تندر که به سیرت زیبا اکتفا کرده بود، این یکی محصول رنو صورت زیبایی هم دارد.
حجم موتور: ۱۵۹۸/مصرف سوخت خارج شهر: 8/5
قیمت: ۱۴۳ میلیون

اگر افزایش قیمت‌ها تأثیر کمی رویتان گذاشته است
سمند: بیشتر از ده سال است که با خودروی ملی آشنا هستیم و در این مدت انواع و اقسام مدل‌هایش به بازار آمده است. سمند سال یا همان EF7 حداکثر سرعت بالایی دارد و با وجود سنگین بودن، از شتاب قابل قبولی برخوردار است. شاید یکی از ضعف‌های آن صندوق نسبتاً کوچکش باشد که با داشتن حجم ۳۵۰ لیتر از رقبا عقب می‌ماند. اما از لحاظ راحتی و جادار بودن اتاق خیالتان راحت باشد.
حجم موتور: ۱۶۴۵/مصرف سوخت خارج شهر: 8/5
قیمت: ۹۱ میلیون
رانا: این خودرو که پس از سمند و تیبا سومین خودروی ملی به شمار می‌رود، روی پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوق‌دار طراحی شده و شباهت زیادی به آن دارد. حالا به قیمت فعلی‌اش نگاه نکنید، ولی قرار بوده از خودروهای با قیمت متوسط باشد و البته همین حالا هم در مقایسه با ۲۰۶ صندوق‌دار قیمت مناسبی دارد. رانا با وزن کم و شتاب قابل قبولی که دارد، گزینه خوبی برای سفر است.
حجم موتور: ۱۵۸۷
مصرف سوخت خارج شهر: 4/5
قیمت: ۸۸ میلیون تومان
پژو پارس: خودروی نسبتاً قدیمی‌ای که تغییریافته پژو ۴۰۵ بوده و برای طراحی ظاهر آن از پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ الهام گرفته باشند، قاعدتاً ماشین عادی‌ای نیست. پژو پارس یا همان پرشیای خودمان به صندوق عقب وسیعش شهره است و قبل از ظهور تندر و صندوق مستطیلی‌اش، لقب دریا را در اختیار داشت. مناسب بودن پژو پارس برای سفر نیازی به توصیه ندارد و به هر جاده‌ای که سر بزنید، خودتان متوجه می‌شوید.
حجم موتور: ۱۵۸۷/مصرف سوخت خارج شهر: 8/6
قیمت: ۱۰۳ میلیون
پژو ۴۰۵: از خوب‌های کلاسیک است که اواخر دهه۷۰ خود را به خانواده‌های متوسط به بالای ایرانی تحمیل کرد و هنوز هم به عنوان یک انتخاب سنتی جایگاه خودش را دارد. پژو ۴۰۵ نسبتاً جادار است و شتاب نسبتاً خوبی هم دارد، اما ممکن است مصرف سوخت نسبتاً بالایش کمی دلسردتان کند. البته باک ۷۰ لیتری این خودرو می‌تواند خیالتان را راحت کند که بی‌بنزین نمی‌مانید.
حجم موتور: ۱۷۶۱/مصرف سوخت خارج شهر: 8/6
قیمت: ۸۴ میلیون

اگر افزایش قیمت‌ها خیلی رویتان تأثیر گذاشته است
پراید: قاعدتاً معرفی نمی‌خواهد و یک ماشین جمع و جور و ارزان است که نخستین خودروی بیشتر خانواده‌های متوسط ایرانی محسوب می‌شود. پراید با توجه به وزن کم ۹۰۰ کیلویی‌اش شتاب خیلی خوبی دارد و با وجود انتقاداتی که به ایمنی پایین آن وارد است، برای یک سفر چهارنفره گزینه بدی نیست.
حجم موتور: ۱۳۲۳/مصرف سوخت خارج شهر: 3/5
قیمت: ۵۰ میلیون
تیبا: خودروی ملی شرکت سایپا در سال ۸۷ رونمایی شد و بسیاری از خانواده‌های ایرانی آن را جایگزین پراید کردند. تیبا کمی جادارتر از پراید است و همین می‌تواند دلیل خوبی برای انتخاب آن به عنوان خودروی مناسب سفر باشد.
حجم موتور: ۱۵۰۳/مصرف سوخت خارج شهر: 6/5
قیمت: ۵۵ میلیون
ساینا: یکی دیگر از خودروهای سایپا که پلتفرم آن مطابق با تیباست، اما طراحی بدنه‌اش به‌روزرسانی شده و ظاهر زیباتری دارد. ساینا دو کیسه هوا هم دارد که برای یک سفر امن ضروری به نظر می‌رسد. این خودروی سایپا در مقایسه با پراید و تیبا طول و عرض و ارتفاع بیشتری دارد و در نتیجه جادارتر است.
حجم موتور: ۱۵۰۳/مصرف سوخت خارج شهر: 7/5
قیمت: ۶۳ میلیون

اگر معتقدید تحریم کیلو چند؟
ممکن است شما تا به حال آفرود را تجربه نکرده باشید، اما مطمئناً اینستاگرام را تجربه کرده‌اید و آنجا آفرود یکی از موضوعات لایک‌خور است. آفرود نوعی مسابقه اتومبیلرانی است که در مسیرهای ناهموار برگزار می‌شود. حالا این‌که چرا انسان عاقل باید مسیر هموار را رها کند و به مسیر ناهموار برود مشخص نیست، اما ظاهراً خیلی‌ها با ماشین‌های شاسی‌بلند به آفرود می‌روند و لذت زیادی از این تفریح لاکچری می‌برند. تویوتا لندکروز، نیسان رونیز، نیسان پاترول، سوزوکی گرند ویتارا و لندروور از رایج‌ترین خودروهای آفرود در ایران هستند که برای خرید این خودروها باید چندصد میلیون هزینه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها