گزارش جام‌جم از برنامه صبحگاهی شبکه سه

جای حالا خورشید را نگرفته‌ایم!

مهم نیست در کجای این گستره جغرافیایی چشم از خواب باز کنیم. به هر حال هر کجا که باشیم، صبح همان صبح است و در همه جای این کره خاکی طلوع خورشید و بیدار شدن از خواب شبانه، نوید شروع روزی تازه را می‌دهد. روزی که با فعالیت‌ها و مشغولیت‌ها و هیجان‌های خودش همراه است. بر این اساس، برنامه‌های صبحگاهی تقریبا در همه جای دنیا از قوانین و ضوابطی مشخص تبعیت می‌کنند. برنامه‌هایی که می‌دانند مخاطبان‌شان در این ساعت همه درگیر جنب‌وجوش و رفت‌وآمد هستند. عده‌ای شاغل هستند و برای رفتن به سر کارشان حاضر می‌شوند؛ عده دیگر دانش‌آموز هستند و آنها هم تدارک خروج از منزل را می‌بینند و آنهایی هم که خانه‌دار هستند، به فکر تهیه ناهار اهل خانه و انجام دیگر امور منزل‌اند. مجموع همین عوامل است که برنامه‌های ویژه صبحگاهی که در بازه‌های زمانی 6-5 صبح تا ساعت 10- 9 پخش می‌شود را ناگزیر به نوعی مجله خبری و ساخته‌شده از بخش‌های گوناگون فشرده و کوتاه تبدیل می‌کند. سازندگان این برنامه‌ها این نکته را خوب می‌دانند که در این ساعت از صبح که برنامه‌شان پخش می‌شود، مخاطبان خیلی مجالی برای نشستن پای تلویزیون و دنبال کردن بحث‌های کارشناسی و تخصصی طولانی ندارند و عموما تلویزیون در صبح‌ها برایشان یک رسانه «پس‌زمینه‌ای» است؛ یعنی تلویزیون را روشن می‌کنند و در اثنای انجام دیگر امور، گوش‌شان را به آن می‌سپارند و ‌گاه نگاهی هم می‌اندازند. این روزها شبکه سه سیما در نبود حالا خورشید -برنامه صبحگاهی پرطرفدارش که چند سالی بود روی آنتن می‌رفت- برنامه‌ای تازه را برای پخش صبحگاهی تدارک دیده است. این برنامه که به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری و با اجرای حسین کلهر روی آنتن می‌رود، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و در همین مدت کوتاه پخش، نظر مخاطبان را به خودش جلب کرده است. جام‌جم از این برنامه گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۰۶۵۶۰

بخشی از یک سه‌گانه
مدتی پیش و تقریبا در روزهای پایانی ماه اسفند بود که پخش آخرین فصل از برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن این شبکه به پایان رسید و عوامل تولید این برنامه بعد از مدتی روی آنتن بودن، تصمیم گرفتند که قدری از پخش فاصله گرفته و نیرویی تازه کنند. با پایان این برنامه، باکس صبحگاهی این شبکه که حالا خالی مانده بود، در غیاب حالا خورشید به برنامه‌ای تازه با نام «سلام صبح بخیر» رسید و این شائبه ایجاد شد که این برنامه قرار است جایگزین همیشگی حالا خورشید روی امواج آنتن شبکه سه باشد.
ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده این برنامه که اخیرا با برنامه «وقتشه» در شبکه نسیم مهمان مخاطبان بوده است، در خصوص ساخته شدن سلام صبح بخیر و این‌که این برنامه قرار نیست جایگزینی برای حالا خورشید باشد، در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: واقعیت این است که تلویزیون هیچ‌گاه دست به رقابت معکوس با خودش نمی‌زند و این‌طور نیست که ما جایگزینی برای حالا خورشید شده باشیم. ایده برنامه سلام صبح بخیر در قالب یک مجله سه‌گانه طراحی شد و قرار بود ابتدا بخش شبانگاهی آن را با نام «سلام شب بخیر» از ساعت 18 تا 20 روانه آنتن کنیم؛ اما در آن مقطع نتوانستیم به پخش برسیم. سپس از ابتدای سال 98 و با توجه به این‌که عوامل برنامه حالا خورشید به مرخصی رفته بودند، تصمیم بر این شد که فعلا بخش صبحگاهی‌مان را روانه آنتن کنیم.
صفری اضافه می‌کند: این برنامه کارکرد خودش را دارد، کما این‌که روی آنتن هم مشخص است و می‌توانیم ببینیم که بخش‌های مختلف برنامه بر اساس فکری طراحی شده‌اند. الان بخش میز ورزش ما به مرجعی برای اخبار چند برنامه ورزشی دیگر تبدیل شده است و نشان می‌دهد که طراحی درست و مستقلی داشته است.
این تهیه‌کننده با اشاره به این‌که برنامه در بخش صبحگاهی‌اش قرار است تا چه زمانی روی آنتن باشد، خاطرنشان می‌کند: صحبت ما با شبکه تا اوایل تیر ماه است و احتمالا در آن مقطع برای سرنوشت برنامه تصمیم‌گیری خواهد شد. تا زمانی که حالا خورشید مراحل پیش‌تولیدش را انجام داده و به پخش برسد، ما در باکس صبحگاهی می‌مانیم و پس از آن به بخش عصرگاهی منتقل خواهیم شد.
بخش‌های تازه در راه است
او همچنین درخصوص انتخاب حسین کلهر به عنوان مجری این برنامه تلویزیونی می‌گوید: حسین کلهر هم برآمده و محصول همان گروه محتوایی ماست و او به مدت هشت سال برای رسیدن به این جایگاه تلاش کرده است. او پیش از این در برنامه‌هایی چون وقتشه، آب و آتش، آفساید و ... آزموده شد و پس از آشنایی با ابعاد و چارچوب‌های آنتن، اجرای این برنامه را بر عهده گرفت. کلهر یک اتفاق جدید است و در همین مدت کوتاه توانسته با مخاطبانش ارتباط بگیرد.
صفری به تشریح بخش‌های مختلف این برنامه هم پرداخته و می‌گوید: برنامه ما همان ترکیب و ساختار ثابت برنامه‌های صبحگاهی را دارد؛ ضمن این‌که ماموریت‌های دیگری هم برایش در نظر گرفته شده و خلاقیت‌هایی به آن وارد کرده‌ایم. بخش‌های مختلفی برای برنامه در نظر گرفته‌ایم که در قالب میزهای مختلف، روی برنامه اصلی سوار می‌شود و به زودی شاهد شروع این بخش‌ها خواهیم بود. افرادی چون نجمه جودکی و عبدا... روا بخش‌های این میزها را عهده‌دار خواهند
بود.

شوخی‌هایمان دل نمی‌شکند

حسین کلهر را پیش از هر چیز به عنوان یک طنزپرداز می‌شناسیم؛ کسی که هم سابقه نگارش متون طنز و هم اجرای استندآپ کمدی را در کارنامه دارد و با این حال اجرای این برنامه تلویزیونی صبحگاهی، برای او اتفاقی تازه است. کلهر با اشاره به ویژگی‌های اجرایش در سلام صبح بخیر به جام‌جم می‌گوید: من اصولا جدی بودن را بلد نیستم و در این برنامه هم از من خواسته شد که خودم باشم. البته مواردی هست که در آن می‌توان طنز را به کار گرفت. برخی اخبار تلخ هستند و اگر اول صبح به صورت جدی گفته شوند، روحیه مردم خراب می‌شود. برای مثال هفته پیش بررسی کردیم با توجه به حقوق کنونی کارگران، هزار سال طول می‌کشد تا بتوانند خانه بخرند. در نتیجه این خبر را در قالبی طنز بیان کردیم تا تلخی‌اش گرفته شود. در مواردی هم اخباری هستند که به ذاته جذاب هستند و ما هم در قالب کمدی، جذاب بودنشان را دوچندان می‌کنیم. به طور کلی باید این‌طور گفت که طنز برای انتقال مفاهیم و کمدی برای سرگرمی است.
کلهر اضافه می‌کند: البته مواردی هم هست که داشتن نگاه کمدی یا طنز نسبت به آنها باعث می‌شود حق مطلبشان ادا نشده یا به شأن مردم توهین شود؛ در این شرایط اصلا به سراغ طنز نمی‌رویم و لحنمان کاملا جدی است.
این مجری به محدودیت‌های طنز در تلویزیون هم اشاره کرده و تصریح می‌کند: ممکن است خیلی‌ها فکر کنند دست ما برای شوخی کردن در تلویزیون زیادی بسته است؛ اما واقعیت این است که ما به جز اصل نظام و دین، در دیگر موارد محدودیتی برای شوخی نمی‌بینیم. حفظ احترام و شأن مردم هم زیرمجموعه همان اصل نظام است یا این‌که شوخی‌های جنسی نمی‌کنیم، به این خاطر است که می‌خواهیم به شأن مردم احترام بگذاریم.
او می‌افزاید: به عنوان کسی که مدت‌هاست در تلویزیون طنز می‌نویسم و حتی با کتاب طنز خندوانه همکاری داشتم، باید بگویم محدودیت‌ها در هر رسانه‌ای بالاخره وجود دارد. مثلا در رسانه‌های آلمان اگر اسم هیتلر را بیاوری، به شدت با تو برخورد می‌شود. ضمن این‌که اول صبح مخاطبان مختلفی از رده‌های سنی گوناگون با برنامه همراه می‌شوند؛ پس باید هم رعایت سنشان را بکنیم و هم حواسمان باشد که خنداندن عده‌ای، به معنای آزردن بقیه نباشد. در نتیجه تنها محدودیتمان این است که می‌خواهیم هیچ دلی را نشکنیم.
او در اشاره به برخوردهایش با مهمان‌های مختلف برنامه هم می‌گوید: مخاطبان تلویزیون ما آگاه هستند و از همان لحظه اول گفت‌وگو می‌فهمند که من احترام مهمانم را دارم یا نه. به همین خاطر اگر من به کسی قلبا احترام نگذارم، حتی اگر کلام محترمانه داشته باشم هم مخاطب متوجه سردی‌ام خواهد شد.

یک آنتن پرکشش

ابوالفضل صفری تا مدتی پیش از این با تهیه‌کنندگی برنامه وقتشه با اجرای کامران تفتی مهمان خانه‌ها بوده است.
برنامه‌ای که اگر چه قالب و ساختار چندان تازه‌ای نداشت، اما برای مخاطبان خوشایند بود و مدیران هم آن را پسندیدند. حالا این‌طور به نظر می‌رسد که سلام صبح بخیر هم توانسته از همین ابتدای کارش موفق باشد و مخاطبانی را به خود جلب کند.
صفری با اشاره به شباهت‌ها و تفاوت‌های میان این دو برنامه توضیح می‌دهد: نقطه قوت این دو برنامه‌ای که اشاره کردید، تیم محتوایی‌شان است. مجموعه‌ای از افراد متخصص در زمینه‌های مختلف،‌ در کنار هم قرار گرفته‌اند و وظیفه شناخت ذائقه مخاطب را هم همین افراد بر عهده دارند. برنامه وقتشه مباحث سنگین و موضوع آموزشی و محتوامحوری داشت که باید به شکلی ساده‌سازی شده به مخاطب عرضه می‌شد.
با این حال خدا را شکر، هم مخاطبان آن را پذیرفتند و به آن اعتماد کردند و هم به مذاق مدیران خوش آمد. در حال حاضر دکتر احسانی (مدیر شبکه نسیم) سفارش ساخت سری جدید آن را به ما داده‌اند.
از طرفی دیگر در برنامه سلام صبح بخیر، ما با یک قالب تازه مواجه هستیم و خودمان هم فکرش را نمی‌کردیم که برنامه از همین شروع آن و تنها با گذشت چند قسمت موفق باشد. الان خیلی از آنهایی که تلویزیون را دنبال می‌کنند، از وجود این برنامه اطلاع دارند و عده زیادی هم دنبالش می‌کنند. البته این خاصیت آنتن شبکه سه سیما هم هست که مخاطبان را به خوبی به خود جذب می‌کند.

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها