ارتش سوریه پس از ده روز به موفقیت‌های جدید در ادلب دست یافت

پایان تروریست ها در ادلب

ارتش سوریه روز شنبه پس از ده روز عملیات برنامه‌ریزی شده برای گلوله‌باران مواضع مختلف تروریست‌ها در استان ادلب در شمال غرب این کشور، وارد بخش‌های جنوب شرقی این استان شد. این عملیات که با تاکید و حمایت روسیه انجام شد و با مخالفت ترکیه و برخی کشورهای عضو شورای امنیت مواجه بود در حال موفقیت کامل است. بسیاری از کارشناسان موفقیت ارتش سوریه در عملیات ادلب را ناقوس مرگ تروریسم در این کشور می‌دانند و می‌گویند در صورت نابودی تروریست‌های ادلب منطقه غرب آسیا برای مدتی می‌تواند نفس راحتی بکشد.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۰۹

ارتش سوریه از یک‌سال پیش در انتظار چنین روزهایی برای ورود به دروازه‌های استان ادلب بود که تقریبا از ابتدای بحران سوریه و از سال 1390 شاهد ناآرامی، حمله به مراکز دولتی و قتل و جنایت فجیع علیه نیروهای نظامی و امنیتی و تکه‌تکه کردن آنان از سوی تروریست‌ها بوده است.
نیروهای نظامی سوریه در هفته گذشته برخی مناطق راهبردی در استان‌های همجوار ادلب مانند کفر بنوده، قلعه المضیق، تل هواش، الکراکات و الشیخ ادریس را آزاد کرده بودند و روز جمعه نیز موفق شدند روستای العریمه، میدان غزال، الجمازیه، باب الطاقه و المستریحه را در شمال غرب استان حماه در جنوب ادلب آزاد کنند.
طی یک ماه گذشته تروریست‌های مستقر در ادلب ضمن سازماندهی جدید و نقل و انتقال برخی تسلیحات خود به خطوط نزدیک با ارتش سوریه بارها با استفاده از پهپادهای شناسایی یا تهاجمی، موشک و خمپاره اهدافی را در اطراف ادلب مانند لاذقیه، پایگاه روسیه در حمیمیم، روستاهای حماه و حلب و منازل مردم مورد هدف قرار دادند که در جریان آن شماری از غیرنظامیان کشته یا مجروح شده بودند.
این اقدام تروریست‌ها البته بی‌پاسخ نماند و نیروهای روسی مستقر در سوریه با شناسایی مواضعی که از آن تروریست‌ها اقدام به شلیک موشک به پایگاه مزبور کرده بودند، آنها را سرکوب کردند و حتی ارتش سوریه نیز با اطلاعاتی که روس‌ها در اختیار آنان قرار داده بودند، مواضع تروریست‌ها را در مناطقی مانند قلعه مضیق گلوله‌باران کردند.
در اثنای این حملات نیز در هفته‌های اخیر بارها نیروی هوایی روسیه و واحدهای زرهی ارتش سوریه مواضع و انبارهای مهمات تروریست‌ها را در مناطق مختلف ادلب بمباران کردند و در جریان آن ضرباتی به آنان وارد آمده بود.
موج مخالفت‌ها
دولت ترکیه یکی از طرف‌هایی بود که از همان ابتدا با انجام عملیات در ادلب مخالفت داشت و طی یک سال گذشته بیشترین فشار را به بهانه‌هایی مانند ایجاد موج جدید آوارگان در ادلب و ورود آنان به این کشور، کشته شدن شهروندان در جریان حمله به ادلب و نظایر آن وارد آورد و حتی در مواقعی توانست تا حدودی روسیه را نیز با خود همراه کند. به همین دلیل روس‌ها ابتدا به خاطر همراهی با ترکیه چندان تمایلی برای ورود به صحنه ادلب و اقدامات نظامی همراه با ارتش سوریه مانند گذشته نداشتند، ولی به‌دنبال برخی تحرکات تروریست‌ها مانند شلیک موشک به پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم، به پرواز در آوردن پهپادهای شناسایی علیه این پایگاه و برخی اقدامات نظامی و اجرایی نشدن توافق سوچی صلاح را بر آن دیدند تا بار دیگر به صورت محدود به کمک ارتش سوریه بیایند.
از سوی دیگر با پیشروی ارتش سوریه در ادلب، کشورهای غربی و عربی سعی کردند تا با صدور قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل، دمشق را وادار به توقف عملیات و تروریست‌ها را از شکست احتمالی نجات دهند.
تلاشی که البته با مخالفت مسکو به ثمر نرسید و این کشورها تنها به صدور بیانیه‌ای غیرالزام آور کفایت کردند. در این بیانیه 11 عضو از 15 عضو شورای امنیت اعلام کردند: «همه طرف‌های درگیر در سوریه باید به اصول کمک‌های بشردوستانه و نیز آتش‌بس امضا شده در سال گذشته پایبند باشند.»
در ادامه این مخالفت‌ها خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر لزوم پایان عملیات ارتش سوریه در ادلب گفت: ما انتظار داریم روسیه اقدامی مؤثر برای جلوگیری از این اقدامات انجام دهد.
وزیر دفاع ترکیه در ادامه خواستار بازگشت نیروهای ارتش سوریه به مرزهای تعیین شده در توافق آستانه شد.
مخالفت‌های ترکیه در حالی صورت می‌گرفت که این کشور در اجرای تعهدات خود در توافق سپتامبر 2018 برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی در ادلب و اجرایی کردن آتش‌بس در این مناطق کاملا ناکام بود و در خلأ بوجود آمده گروه ترویستی تحریر الشام یا جبهه النصره سابق توانستند بر بیشتر بخش‌های این استان سیطره یابند.
همین موجب وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی، معیشتی و بهداشتی ساکنان ادلب شد و حتی تروریست‌ها درادامه حملات جدیدی را علیه نیروهای سوریه در شمال حما آغاز کردند.
شهر ادلب این اواخر به لانه بقایای گروه‌های تروریستی تبدیل شده بود. گروه موسوم به هیات تحریر الشام از سال 2017 توانست بخش‌های بزرگی از استان ادلب را تحت کنترل خود درآورد.
حزب الترکستانی الاسلامی از گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده نیز در این شهر فعال بود. از دیگر گروه‌ها در ادلب می‌توان به جیش البادیه و الملاحم اشاره کرد. داعش نیز بر روستاها و شهرک‌هایی میان حماه و ادلب مسلط بود.
علاوه براین گروه‌های دیگری چون احرار الشام، جنبش موسوم به نورالدین زنگی، جیش الاحرار، فیلق الشام، جیش العزه (بخشی از ارتش آزاد سوریه) و برخی گروه‌های کوچک‌تر نیز در ادلب حضور داشتند .
یکسره کردن کار
تحلیلگران می‌گویند با توجه به آمادگی ارتش سوریه در روزهای اخیر برای ورود به ادلب و تمام شدن همه حجت‌ها در ارتباط با تروریست‌ها در روزهای آینده ارتش سوریه با ادامه پیشروی‌های خود دستاوردهای دیگری در زمینه مبارزه با تروریسم کسب خواهد کرد و حتی می‌توان گفت با تمام شدن عملیات ادلب برای همیشه سرنوشت تروریست‌های مستقر در این استان یکسره خواهد شد. تروریست‌های مستقر در ادلب نیز که برخی رقم آنان را 146 هزار نفر ذکر می‌کنند و تقریبا همگی از افراد جنایتکار و خونریز در مناطق دیگر سوریه هستند اکنون دو راه بیشتر ندارند یا این که تسلیم شده و سلاح‌ها را بر زمین بگذارند یا این که در درگیری با ارتش سوریه که این روزها با پشتوانه‌های مختلف وارد میدان شده، به عمر 9 ساله خود خاتمه دهند. البته باید یادآور شد که تسلیم آنان نیز در نهایت به خاطر سوابق و پرونده‌های جنایت آنان به مرگ بعدی ختم خواهد شد.

بغدادی در افغانستان

به نوشته روزنامه انگلیسی سان، برخی کارشناسان امنیتی از روی ویدئو تازه منتشر شده رهبر گروه تروریستی داعش اعلام کردند که وی در یک منطقه دوردست در افغانستان پنهان شده است. به گزارش فارس، به نظر می‌رسد بعد از شکست داعش، بغدادی از عراق و سوریه فرار کرده و در مکان جدیدی پنهان شده باشد. کارشناسان می‌گویند: بالشت‌ها و فرشی که بغدادی روی آن نشسته بود شبیه نمونه‌هایی است که در افغانستان به کار برده می‌شود. پیشتر هاشم الهاشمی، کارشناس مسائل تروریستی عراق مدعی شده بود بغدادی هنوز در سوریه و عراق
مستقر است.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها