فراگیر شدن پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند سبب کاهش خطاهای پزشکی شود

شکایت 17هزار بیمار از پزشکان

طبق آمار جدیدی که از شکایات پزشکان منتشر شده است، از 93 میلیون بار مراجعه‏ای که مردم در سال گذشته - سال 97 - به مطب پزشکان داشته‏اند، درمجموع 17 هزار پرونده شکایت پزشکی تشکیل شده است. هرچند که بعضی از تخصص‎ها مانند متخصصان زنان و زایمان بیشترین شکایت را دارند، اما پزشک‏نماها و متخصصانی که عمل‎های غیرمجاز مانند برخی از عمل‎های زیبایی را انجام می‎دهند نیز در این دسته قرار می‎گیرند. اینها هم به جامعه سلامت کشور، خدشه وارد می‏کنند و هم این‌که جان مردم دردمند را هدف قرار داده‌اند. در نشست روز گذشته سازمان نظام‌پزشکی کشور، علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور با اشاره به تعداد پرونده‏ها به ما گفت: «تعداد شکایات بالا نیست؛ بخشی از این شکایات، در قالب پرونده‏های اجتماعی و فرهنگی طبقه‌بندی می‎شود.»
کد خبر: ۱۲۰۴۹۱۱

علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی کشور دیروز با بیان این که 40 درصد از پرونده‎های قضایی منجر به محکومیت می‏شود، گفت:‌ «3 درصد از این شکایات، در حوزه تبلیغات قرار دارند. به جز اینها سالانه 150 نفر از افراد غیرپزشک نیز محکوم می‏شوند.» محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام‌پزشکی کشور نیز با اشاره به طرح پرونده‏های الکترونیکی و تأثیر آن بر کاهش تخلف‏های پزشکی به ما افزود: «پرونده‏های الکترونیکی که امروز در بابلسر، اردبیل، چناران مشهد، گلستان و اصفهان به صورت آزمایشی در حال انجام است، به بهبود نظام سلامت کشور و درنتیجه کاهش خطای پزشکی منجر می‌شود.» او بیان کرد:‌ «با وجود پرونده الکترونیکی، اطلاعات قبل و بعد بیمار ذخیره خواهد شد. این باعث می‎شود تا کیفیت خدمات‎رسانی بالاتر برود.» کاهش در تداخل دارویی و کاهش عوارض دارویی برای بیمار از مهم‌ترین اتفاقات دیگر پرونده‎های الکترونیکی است. جهانگیری ادامه داد: «با هوشمندسازی سامانه، پزشکان براساس گایدلاین‌ها تجویز خواهند کرد و این کمک شایانی به پزشکان خواهد داشت. همچنین محمدرضا ظفرقندی در پاسخ به سوال جام‏جم درباره سیاست برخورد با ویزیت گروهی پزشکان گفت:‌ «در نظام‌پزشکی کشور، ما اصلی داریم به نام اخلاق گروهی که برای عملی کردن این مهم تلاش می‎کنیم. نتیجه این تلاش، راهنمای اخلاق پزشکی است که در شورای عالی نظام‌پزشکی کشور تنظیم شده است.» او با اشاره به اقداماتی که تا به حال انجام گرفته است، افزود: «امروز راهنمای اخلاق پزشکی به عنوان یک کتاب درسی در دانشگاه‏ها به دانشجویان پزشکی تدریس می‏شود.» رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور همچنین ادامه داد: «ویزیت گروهی خلاف اخلاق حرفه‏ای است و در شأن بیماران هم نیست. در حال حاضر ما شاهد مواردی از این جنس تخلف بوده‏ایم. اگر این تخلف محرز شود، قطعا با پزشکان خاطی برخورد خواهیم کرد.»
داستان تکراری تعرفه ها
برخلاف سال‎های قبل که بحث افزایش تعرفه‏ها از خرداد و شهریور شروع می‎شد، امسال در اواخر فروردین‏‌ بود که تعرفه‏های پزشکی افزایش پیدا کرد. بحث روز گذشته نشست سازمان نظام‌پزشکی هم با همین اتفاق شروع شد. رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور در این باره گفت:‌ امسال برخلاف سال‏های گذشته، تعیین تعرفه‏های نظام سلامت توسط دولت انجام شد. ظفرقندی عنوان کرد که در تعیین تعرفه‏ها، مباحث اقتصادی دیده نمی‏شود و همین است که ایجاد آسیب می‏کند. او ادامه داد:‌ هزینه‎های واقعی باید از طرف متخصصین سلامت تعیین شوند. به گفته رئیس سازمان نظام‌پزشکی، تعیین تعرفه‏ها برچند مبنا انجام می‏گیرد:‌ تعیین تعرفه واقعی یا همان هزینه تمام شده خدمات و در نظر گرفتن حداقل‌ها برای گذر از شرایط سخت امروز و حفظ حداقل کیفیت از این مبناها هستند. ظفرقندی همچنین تأکید تورم در حوزه سلامت 5/1 برابر از دیگر بخش‎های دولتی است.
او با اشاره به این که افزایش تعرفه‏های پزشکی بخشی از نیاز نظام اقتصاد سلامت است، عنوان کرد:‌ در صورتی که نگاه علمی به این مهم شود، بسیاری از مشکلات نظام سلامت کشور مرتفع خواهد شد.

لیلا شوقی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها