سلامت و ایمنی غذا

سلامت آب در بطری‌های پلاستیکی

بطری‌های پلاستیکی آب موجود در بازار اعم از آب معدنی یا آب آشامیدنی معمولا از جنس مشتقات نفتی به‌نام پلی اتیلن ترفتالات بوده که برای نگهداری آب در دماهای خنک بی‌خطر است؛ مشروط بر آن‌که حداکثر زمان نگهداری یک‌ساله بطری‌های دارای پلمب رعایت شود.
کد خبر: ۱۲۰۴۲۵۴

اما چهار عامل سلامت آب داخل بطری پلاستیکی را به خطر می‌اندازد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. این عوامل موجب مهاجرت نوعی پلی‌کربنات خطرناک به نام بیسفنول A از جدار داخلی بطری پلاستیکی به درون آب می‌شود. مقادیر ناچیز بیسفنول A بی خطر است، اما مقادیر زیاد آن اثر استروژنیک داشته و موجب اختلال در غدد درون‌ریز می‌شود. همچنین ممکن است سبب ناباروری، چاقی، بلوغ زودرس کودکان، سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان شود.
1 ـ دمای بالا: حرارت بالا عامل ورود ترکیبات شیمیایی خطرناک از جدار درونی بطری پلاستیکی به داخل آب است. نگهداری آب بطری شده در دمای یخچال هیچ خطری ندارد؛ اما اگر دما از 25 درجه سانتی‌گراد بیشتر شود احتمال این خطر وجود دارد. بنابراین در فصول گرم سال، بطری‌های آب در فروشگاه‌ها نباید خارج از یخچال یا در دمای گرم محیط به‌ویژه در طول روز قرار گیرند. نگهداری بطری پلاستیکی آب در معرض نور آفتاب، احتمال خطر را تشدید می‌کند.
2 ـ انجماد: انجماد آب در بطری‌های پلاستیکی به‌تدریج موجب فرسودگی جدار داخلی پلاستیک شده و احتمال خطر ورود مواد شیمیایی خطرناک به داخل آب را در پی دارد. لذا در حد امکان باید از انجماد آب در بطری‌های پلاستیکی پرهیز کرد.
3ـ فرسودگی بطری: عده‌ای در منازل خود از بطری پلاستیکی به عنوان تنگ آب استفاده می‌کنند و آب لوله‌کشی را در آن نگهداری می‌کنند. این کار شاید در دفعات محدود و اندک اشکال جدی ایجاد نکند؛ اما باید دانست که اگر به مدت طولانی مثلا بیش از یک ماه ادامه پیدا کند، ممکن است جدار داخلی بطری پلاستیکی بر اثر شست‌وشوی مکرر دچار فرسودگی یا خراش شده و احتمال خطر ورود مواد شیمیایی به داخل آب وجود دارد.
4 ـ اسید: نگهداری غذاهای اسیدی نظیر آبغوره، آبلیمو، سرکه یا حتی رب‌ گوجه‌فرنگی در بطری‌های پلاستیکی خطرناک است و باید از ظروف شیشه‌ای استفاده کرد.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها