با خودروهای کلاسیکی آشنا شوید که در خدمت نیروهای پلیس بوده‌اند

11 ماشین پلیس دوست‌داشتنی

خودروها از جمله ابزارهایی هستند که پس از تولیدشان خیلی زود موفق شدند نقش موثری در حفظ امنیت شهرها و جاده‌ها ایفا کنند. تحت پوشش قرار دادن معابر و دسترسی آسان و سریع نیروهای پلیس به مراکز و اهداف مورد نظر سبب شد اداره‌های پلیس هر کشور تصمیم بگیرند از خودروهایی استفاده کنند که با توجه به شرایط خاص محیطی بتوانند همراه با داشتن بالاترین قابلیت‌ها، بهترین خدمت‌رسانی را هنگام نیاز در اختیار نیروها قرار دهند. خودروهای پلیس باید در طول عمر خود هزاران کیلومتر در جاده‌ها و معابر تردد کنند، به همین دلیل نیز باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا بتوانند ماموریت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. در دنیا استاندارد خاصی برای این منظور در نظر گرفته نشده است و هر کشور با توجه به تنوع آب و هوایی و نوع مهندسی شهرسازی و جاده‌های برون شهری خود از محصولاتی بهره می‌برد که مناسب آن محیط باشد. در این میان کم نبودند خودروهای خاص و منحصر به فردی که در یک دوره زمانی وظیفه انجام ماموریت‌های پلیسی را به‌عهده داشتند. در ادامه سعی داریم با تعدادی از آنها بیشتر آشنا شویم. برگرفته از : Motor Junkie
کد خبر: ۱۲۰۴۰۵۰

فولکس‌واگن بیتل Volkswagen Beetle
یکی از محصولات معروف فولکس‌واگن نمونه بیتل بود. این خودرو آنقدر محبوب بود که از زمان ارائه تیپ یک آن در سال 1317/ 1938 تا سال 1381/ 2003 لقب یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ را به خود اختصاص داده و به تیراژ 15میلیون دستگاه در جهان دست پیدا کرد. این خودروی کوچک شهری که به نوعی به خودروی بومی و ارزان‌قیمت آلمان تبدیل شده بود، توانست در اختیار نیروهای پلیس این کشور قرار گرفته و در ماموریت‌های این بخش شرکت کند.
در ایران نیز یکی از خودروهای شهربانی و اداره راهنمایی و رانندگی همین فولکس بیتل بود. در دهه 1330 فولکس بیتل ابتدا به موتورهای 1/1 و 2/1 لیتری مجهز بود اما در ادامه تولید و در دهه 1340 شمسی/ 1960 میلادی موتورهای 3/1 لیتری جایگزین آنها شد.

سیتروئن اس‌ام ژاندارمریCitroen SM
از خودروهایی که سال 1349/ 1970 در فرانسه معرفی شد و در اختیار نیروهای پلیس این کشور قرار گرفت، ستیروئن اس‌ام (SM) ژاندارمری نام داشت. این کوپه زیبا دارای ویژگی‌های جالبی مانند سیستم پنوماتیک تنظیم ارتفاع و همچنین تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو همزمان با گردش فرمان بود. سیتروئن اس‌ام به یک موتور 7/2لیتری V6 ساخت کارخانه مازراتی مجهز بود که چهار سیلندر داشت و به خاطر قدرت و سرعت زیادی که داشت می‌توانست در تمام جاده‌ها و مسیرهای کشور فرانسه به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید این خودرو 170 اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست به‌راحتی با سرعت 225 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

دوج پولارا 440Dodge Polara440
دوج پولارا یکی دیگر از خودروهایی است که توانست موفقیت‌های بسیار خوبی برای پلیس آمریکا به دست آورد. این خودرو که اواخر دهه 1340 شمسی/ 1960 میلادی تولید شد در دو نمونه دو در و چهار در به بازار عرضه شد و به یک موتور V8 با قدرت 375 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. این نمونه از محصولات شرکت دوج آنچنان قوی، سرعتی و مقاوم بود که علاوه بر پلیس تعدادی از ایالت‌های آمریکا، بسیاری از آژانس‌های پلیسی که به طور خصوصی فعالیت می‌کردند از آن برای انجام ماموریت‌های خود استفاده می‌کردند. عمر بالا و قدرت مثال زدنی این خودرو سبب شد همچنان شاهد فعالیتش باشیم.

فورد آر-اس200Ford RS200
شرکت فورد ساخت سری کوپه آراس (RS) را از سال 1347/ 1968 آغاز کرد. این فورد آلمانی دیفرانسیل جلو بود و از یک موتور V4‌ بهره می‌برد. نمونه آراس200 بین سال‌های 1984 و 1985 میلادی ساخته شد و به یک موتور توربوشارژ 1/2 لیتری با قدرت تولید 250 اسب بخار مجهز شده بود. این خودرو می‌توانست قدرت تولید شده را به هر چهار چرخ منتقل کند. ظاهر کوچک و چالاک این خودرو نظر بسیاری را به خود جلب کرد. از دوستداران مسابقات اتومبیلرانی گرفته تا مقامات پلیس انگلستان. جالب است بدانید 200 دستگاه از فورد آر.اس200 با تغییراتی در موتور توانست به قدرت 500 اسب بخار در مسابقات رالی راه پیدا کند.

مرسدس بنز دبلیو 123 Mercedes-Benz W123
طراحی ظاهری فوق‌العاده مرسدس بنز نسبت به مدل‌های قبلی، ساختار قدرتمند و عضلانی، موتورهای بادوام و کم‌استهلاک و وزن به نسبت پایین در این محصول فراموش‌نشدنی مرسدس بنز، آن را به یکی محبوب‌ترین مدل‌های کلاسیک این خودروساز نامدار آلمانی تبدیل کرد و به جایگاه برترین مدل دوران خود رساند.
شروع عرضه مرسدس بنز دبلیو 123 در سال 1355/ 1976 آغازی در دوران طراحی یکی از پرفروش‌ترین رده‌های محصولات مرسدس بنز بود که کاربردهای مختلفی نیز پیدا کرد.
از اواخر دهه 1350 تا 1370 این خودرو در کشورهای گوناگون و از جمله در ایران در اختیار نیروهای پلیس در ماموریت‌های مختلف بود. خودرویی شش سیلندر با چراغ‌های بزرگ که تا سرعت بیشتر از 200 کیلومتر در ساعت را می‌پیمود و قدرت عملیاتی بالایی به نیروهای پلیس می‌بخشید.
مرسدس این خودرو را با پیشرانه‌های مختلفی عرضه کرد که در میان آنها موتور بنزینی شش سیلندر ؛ حجم 5/2 لیتر با قدرت 127 اسب بخار و موتور پنج سیلندر توربو دیزل 0/3 لیتری با قدرت 123 اسب بخار محبوبیت بیشتری پیدا کردند.
مرسدس بنز تولید مدل دبلیو 123 را در سال 1364/ 1985 متوقف کرد و تا آن زمان 7/2میلیون دستگاه از این مدل فروخته شده بود.
بنز مدل دبلیو 123 در ایران، با توجه به شرایط خاص و قانون خاص واردات دوران خود، نزد مردم با عنوان بنز دانشجویی شناخته می‌شود.
بیشتر سری‌های ای 230 (E230) کاربراتوری و انژکتوری هستند که نمونه انژکتوری ملقب به موتور مشکی از عملکرد کم‌نظیری برخوردار است.

تویوتا کریسیدا Toyota Cressida
این مدل از محصولات تویوتا که در اواخر سال 1367/ 1988 وارد بازار شد کمی بزرگ‌تر از نسل پیشین خود بود. نسل چهارم کریسیدا در بازار خاورمیانه، بیشتر با پیشرانه‌های 4/2 لیتری با قدرت 108 اسب بخار و 8/2 لیتری با قدرت 138عرضه شد.
از جالب‌ترین نکات در این خودرو سامانه فنربندی جناغی دوبل در محور عقبش بود. امکانات رفاهی مثل شیشه و قفل برقی، کروز کنترل، فرمان تلسکوپی و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک هم در آن استاندارد بود و امکاناتی مثل ترمز ضدقفل، کروز کنترل، صندلی برقی راننده، سانروف برقی و سی‌دی‌پلیر هم داشت.
نسل چهارم تویوتا کریسیدا به راحتی، سواری مناسب، هندلینگ موزون، مصرف کم و قابلیت اطمینان عالی خود معروف بود. همین‌ها باعث شد نیروی انتظامی به عنوان خودروی سازمانی در مأموریت‌های خود به استفاده از این خودرو روی بیاورد و هنوز هم نمونه‌های مشغول به ماموریت آن را در برخی کلانتری‌ها می‌توان یافت. اما مواردی که امتیازات کلی این خودرو را درمجموع پایین می‌آورد یکی مربوط به صندلی عقب آن بود که تا حدی ناراحت بود و دیگری هم مربوط به کیفیت سواری آن بود که در زمان تکمیل بار و مسافر، رو به کاستی می‌نهاد و همچنین صندوق عقب آن نیز نسبتاً کوچک بود و فقط 353 لیتر گنجایش داشت.
این خودرو در خاورمیانه به شدت محبوب بود و همواره جزو پرفروش‌ترین‌های این منطقه بود. قطعات محکم بدنه، لوازم یدکی ارزان و سواری نسبتا نرم، این خودرو را خواستنی کرده بود و عمدتا به سه صورت تاکسی، خودروی پلیس و مصرف شخصی از آن استفاده می‌شد.

فورد کرون ویکتوریا Ford Crown Victoria
یکی از خودروهایی که سال‌ها توانست حضور خود را نه‌تنها به‌عنوان یک خودروی عمومی و به عنوان تاکسی در خیابان‌های آمریکا در معرض نمایش قرار دهد، بلکه توانست در مقام یک خودروی پلیس هم بسیار موفق عمل کند فورد کراون ویکتوریاست. خودرویی که بیش از 20 سال مامور اجرای قانون در خیابان‌ها و جاده‌های آمریکای شمالی بود.
نمونه ابتدایی این خودرو سال 1359/ 1980 به بازار عرضه شد و تا سال 1390/ 2011 نیز به طور مستمر در کارخانه فورد تولید می‌شد. محبوب‌ترین خودروی پلیس آمریکا به یک موتور V8 و جعبه‌دنده چهارسرعته اتوماتیک مجهز بود و مانند سایر هم‌نسلان خود اتاقی کشیده و ظاهری موقر و سنگین داشت.
جالب است بدانید آخرین نمونه این خودرو که در کارخانه تالبوتویله واقع در سنت‌تومانس به رنگ سفید مونتاژ شده بود توسط یک شهروند عربستانی خریداری شد.
داخل این خودرو کرم‌رنگ است و تنها اختلافی که با سایر هم‌قطارانش دارد وجود سیستم تهویه برای صندلی عقب آن است.

ب‌ام‌و 520 آی ای12آر BMW 520i E12r
یکی دیگر از محصولات خودروساز معروف آلمانی که علاوه بر مردم عادی نظر پلیس را هم به خود جلب کرده بود، مدل 520آی ای12آر از کارخانه ب‌ام‌و است. طراحی این خودرو آنچنان در نوع خود زیبا و بی‌نظیر است که هنوز هم پس از گذشت بیش از 40 سال جذاب به نظر می‌رسد. طراحان این نسل از سری 5 که برای اولین‌بار در سال 1351/ 1972 و با کد اتاق E12 به جهان معرفی شد پائول براک و پیئترو فروآ هستند که از نام‌آوران عرصه طراحی خودرو در روزگار خود به‌شمار می‌آیند.
کارآمدی و قدرت این خودرو باعث شد علاوه بر خدمت در واحد پلیس آلمان در چند کشور دیگر از جمله روسیه نیز به کار گرفته شود.

فورد موستانگ اس‌اس‌پی Ford Mustang SSP
یکی دیگر از محصولات موفق کارخانه فورد که به‌شدت مورد علاقه مردم جهان قرار گرفت موستانگ است. نمونه اولین سری این تولیدات دو در که به تبعیت از سایر برادران آمریکایی خود بیشتر چهره خشن و سرعتی و در عین حال با وقار کامل به تولید رسید سال 1344/ 1965 به بازار عرضه شد و توانست جایگاه خوبی بین مصرف‌کنندگان به دست بیاورد. اما نمونه اس‌اس‌پی که از سال 1361/ 1982 معرفی شد مورد توجه پلیس ایالتی آمریکا قرار گرفت و به سفارش آنها تولیدکنندگان برای بالاتر بردن کارایی آن تغییراتی همچون پایین بردن وزن کلی در دستور کار قرار دادند. موستانگ اس‌اس‌پی نیز همانند دیگر دوست و همکار آمریکایی خود یعنی فورد کرون ویکتوریا برای سال‌های متمادی به خدمت گرفته شد و در مجموع 15 هزار دستگاه از آن فقط در اختیار پلیس و شرکت‌های خصوصی پلیسی قرار گرفت. تولید آن تا سال 1372/ 1993 ادامه داشت. این خودرو به یک موتور پنج لیتری V8 مجهز بود که از زمان شروع به تولید تا سال 1368/ 1989 توانایی تولید 140 اسب بخار قدرت و پس از آن و با تغییراتی که در موتور ایجاد شد توانست به قدرت تولید 160 اسب بخار دست پیدا کند. همچنین به سیستم تعلیق بسیار مناسب و سیستم خنک‌کننده روغنی موتور در این خودرو می‌توان اشاره کرد.

آلپاین اِی 110 Alpine A110
یکی دیگر از خودروهای تولیدی کشور فرانسه که در اختیار نیروهای پلیس آن کشور نیز قرار گرفت نمونه آلپاین ای110 بود که در شرکت رنو تولید شد. این خودرو در اصل برای مقاصد ورزشی و مسابقه‌ای طراحی و ساخته شده بود. ژان ردل، طراح این خودرو با استفاده از تجربه ساخت خودروی رنو سی‌وی4 (CV4)‌ توانست با ایجاد تغییراتی مانند جابه‌جایی جعبه‌دنده پنج‌سرعته با جعبه‌دنده سه‌سرعته و استفاده از بدنه‌های آلومینیومی در ای110 آن را به خودرویی چابک تبدیل کند. این خودروی کوچک که در مقایسه با سایر خودروها فاصله کمتری با زمین داشت، همراه با چهره‌ای که کاملا برای مسابقه و سرعت طراحی شده بود توانست با استفاده از قدرت مانور بسیار بالا و شتاب مناسب خدمات ارزنده‌ای به پلیس فرانسه ارائه دهد.

ای‌ام‌سی جاولین ای‌ام‌ایکس AMC Javelin AMX
این خودرو که مانند سایر همنسلان و همقطاران آمریکایی خود دارای اتاقی بزرگ است، چهره‌ای اسپرت و سرعتی را به سایر توانمندی‌هایش افزود و موفق شد اولین‌بار سال 1350/ 1971 به خدمت پلیس آمریکا گرفته شد و یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تعقیب و دستگیری مظنونان به شمار بیاید. ورود این خودرو به ناوگان پلیس آمریکا که تا آن زمان از خودروهای سدان شهری و چهار در استفاده می‌کرد تصمیمی مناسب برای جلوگیری از هرج و مرج‌ها بود. ای‌ام‌سی جاولین که یک خودروی دو در با موتور V8 بود می‌توانست 335 اسب بخار قدرت تولید کند و با بهره‌گرفتن از بدنه اسپرت خود به سنگینی و عضلانی بودنش غلبه کرده و به راحتی جاده‌ها را درنوردد.

محمدرضا نجفی شاهکوهی
دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها