در دنیایی که هر کدام از آدم‌ها قصه خودشان را دارند و برخی‌ها به‌واسطه شهرتشان ماجرایشان گاهی خواندنی‌تر می‌شود و آوازه اش به گوش خیلی‌ها می‌رسد؛ هستند کسانی که سال‌های سال در سکوت و به دور از هیاهوی مرسوم چهره‌ها، خیلی از مهم‌ترین کارها را انجام داده‌اند، اما نه کسی خیلی اسمشان را شنیده است و نه از او چیزی می‌دانند.
کد خبر: ۱۱۹۹۶۴۷

فرزین بنکدار یکی از این چهره‌هاست که خبر رفتنش در روزهای اول سال نو باعث شد تا بار دیگر مظلومیت هنرمندان تجسمی بیش از پیش به چشم بیاید. هنرمندی که سال‌هاست با ذوق و هنرش ناجی گنجینه گرانبهای کشورمان شده بود. او از سال 56 - که موزه کارش را آغاز کرد - در تیم خدمات نمایشگاهی مجموعه فعالیتش را شروع کرد و بخش اعظمی از فعالیت حرفه‌ای‌اش را در تمام این سال‌ها در این فضا ادامه داد.
این همراهی وفادارانه و دلبستگی عجیب او به این کار باعث شده بود تا بنکدار با وجود بیماری تنفسی که در یک سال اخیر گرفتارش کرده بود، تا آخرین لحظات زندگی‌اش با موزه بماند و با وجود شرایطی که داشت به کارش ادامه دهد.
او دوره‌های تخصصی مرمت را در انگلستان گذرانده بود و اولین مرمت‌کار حرفه‌ای آثار هنری مدرن و معاصر ایران به شمار می‌رود. علاوه بر اینها بنکدار در استانداردسازی خدمات نمایشگاهی در ایران خدمات و کارهای پراهمیتی را انجام داده که البته کمتر از آنها گفته شده است.
با تمام اینها پیشکسوت اتاق مرمت موزه هنرهای معاصر که به خیلی از آثار این گنجینه جانی دوباره داد، غریبانه زندگی کرد و با وجود آن‌که در تمام این سال‌ها تقدیر یا صحبت خاصی در مجامع رنگارنگی که هر از گاهی از هنرمندان و چهره‌های این حوزه یاد می‌کنند از او نشد، نامش در ذره ذره تابلوها و کارهایی که احیایشان کرد برای همیشه ماندگار شد.
پیکر زنده‌یاد بنکدار روز دوشنبه ۱۹‌فروردین‌ ساعت ۱۰ صبح از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران به سمت بهشت زهرا(س) تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

فاطمه شهدوست

فرهنگ‌و‌هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها