تاکید میرباقری بر برخورد با عامل تخلف در جشنواره جام‌جم

مقصر را رها نمی‌کنیم!

چیزی نزدیک به ده روز تا پایان سال جاری زمان مانده است. نفس‌های 97 به شمارش افتاده و سال پیش رو از همیشه به ما نزدیک‌تر می‌شود. این روزها روزهای شلوغ برنامه‌سازی سیما هم است و شبکه‌های مختلف تلویزیونی یک به یک در تدارک هستند تا سفره نوروز امسال‌شان را پربارتر از همیشه چیده و با دستی پر و برنامه‌هایی مختلف، در جلب نگاه و نظر مخاطبان‌شان در این ایام بکوشند. امسال سریال‌هایی چون «ن.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی، «بر سر دوراهی» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و «مرّ قانون» به کارگردانی مشترک محمدحسین لطیفی و علیرضا نجف‌زاده به ترتیب از شبکه‌های یک، دو و سه سیما به عنوان مجموعه‌هایی تازه و مختص نوروز روی آنتن خواهند رفت و همچنین مسابقات و برنامه‌های تولیدی، مستندها و فیلم‌های سینمایی گوناگون هم در هرچه متنوع‌تر کردن این خوان نوروزی در شبکه‌های مختلف نقش خواهند داشت. در روزی که گذشت دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی نشستی خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار کرد و به تبیین برنامه‌های مختلف و مجموعه‌های نمایشی مناسبتی رسانه ملی برای نوروز 98 و سال پیش رو پرداخت. او همچنین اخبار و اتفاقات یک سال اخیر رسانه ملی را هم مرور کرده و از نقاط قوت و ضعف رسانه در این یک سال سخن گفت. معاون سیما در این نشست از بازگشت کلاه قرمزی‌ها به نوروز تلویزیون، مجری‌گری شهاب حسینی پس از ایام عید و نیز احتمال حضور پایتختی‌ها در تعطیلات عید فطر و نوروز سال 99 خبر داد.
کد خبر: ۱۱۹۶۶۲۲

رکوردشکنی در میزان بینندگان
اصلی‌ترین محور صحبت‌های دکتر میرباقری در این نشست، تبیین و تشریح برنامه‌های نوروزی شبکه‌های مختلف و برنامه‌های پیش روی شبکه‌ها بود. او همچنین در ابتدا به ارزیابی و تحلیل سال 97 پرداخت و با مروری بر اتفاقات یک سال اخیر رسانه ملی گفت: سال 1397 را در قالب چهار فصل می‌توان بررسی کرد. ما در بهار سالی که گذشت، حرکتی رو به رشد و تا حدی توفانی داشتیم و در این فصل با مجموعه برنامه‌های نوروزی‌مان رکورد بیننده‌ها را شکستیم؛ ۸۷ درصد هم بیننده برنامه‌های نوروزی، مستندها، مسابقات و نیز سریال‌های مناسبتی عید چون پایتخت و کلاه‌قرمزی بودند. همچنین در رمضان ۹۷ هم مجددا برنامه‌های ویژه‌ای به‌ویژه در حوزه سریال داشتیم.
میرباقری با اشاره به فصل تابستان ادامه داد: تابستان ۹۷ جام‌جهانی فوتبال را در کشور روسیه داشتیم که ملی‌پوشانمان هم خوش درخشیدند و ما در رسانه ملی برنامه‌های گوناگونی را برای پوشش این مسابقات و اخبار و حواشی مربوط به آن تدارک دیدیم. در حوزه سریال‌های نمایشی هم مجموعه جریان‌سازی چون پدر ساختیم.
وی افزود: در فصل پاییز بحث ۱۳ آبان را داشتیم و قرار بود ترامپ در این تاریخ تحریم‌های جدید را اعلام کند.
با این حال، رسانه ملی بزرگ‌ترین راهپیمایی را بعد از سال‌های 57 رقم زد و انبوه مردم در آن شرکت کردند. همچنین امسال راهپیمایی بزرگ اربعین با وجود تشدید ناامنی‌ها و وضع اقتصادی مثل همیشه باشکوه برگزار شد. در بحث سریال‌سازی هم بانوی عمارت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در مجموع سال 97 از حیث جریان‌سازی و اقبال مردم به رسانه ملی، سال قابل اعتنایی بود. توجه جدی شبکه‌های ملی و معاونت سیما به جوانگرایی در سطح مدیران اصلی شبکه‌ها و نیز در سطح مدیران گروه‌های برنامه‌ساز و بیش از همه در حوزه‌های برنامه‌سازی و شورای سردبیری برنامه‌ها امسال شدت گرفت؛ اتفاقی که مد نظر مقام معظم رهبری هم بود.
جوانگرایی در سطح مدیران
میرباقری با اشاره به وضعیت این روزهای رسانه ملی و تازه‌ترین اقدامات و تصمیمات آن خاطرنشان کرد: زمستان امسال در بحث برنامه‌های مربوط به چهلمین سال پیروزی انقلاب صدها برنامه در ساختارهای مختلف طراحی کردیم؛ برای مثال دستاوردهای انقلاب را به صورت موشن‌گرافیک اجرا کردیم و در قالب برنامه‌های کوتاه به اطلاع مردم رساندیم. همچنین با توجه به این‌که بخش عمده جمعیت کشور بعد از انقلاب به دنیا آمدند و نه انقلاب را دیدند و نه دفاع مقدس را، حجم مستندها هم چند برابر شد. ما در قالب این برنامه‌ها عقب‌ماندگی‌ها و عدم استقلال و آزادی قبل از انقلاب کشور را نشان دادیم. اینها اقدامات بسیار شگرفی در تولیدات رسانه ملی بود. صنعت سریال‌سازی ما سال‌ها دچار رکود شده بود و امسال این صنعت به طور جدی احیا شد. دو ثمره بزرگ آن دو پروژه الف ویژه موسی (ع) و سلمان بود که بعد از سال‌ها وارد پیش‌تولید شدند. مهم‌ترین مساله انعقاد قراردادها بود که انجام شد و کارگاه‌های ساختشان هم برقرار شدند. این سریال‌ها تراز سریال‌سازی ایران را بالا خواهند برد. آخرین اتفاق امسال هم ارتقای جشنواره جام‌جم بود. جشنواره‌ای که در ادوار قبل تعطیل شده بود، اما از سال پیش به راه افتاد و امسال هم چهار کمیسیون اضافه کردیم و دیدید که بخش مردمی چطور مورد اقبال قرار گرفت و حتی حاشیه‌هایی هم داشت.
میرباقری در پایان صحبت‌های این بخش خود، تصریح کرد: امسال به لحاظ اقتصادی و معیشتی سال سختی بود؛ ولی رسانه ملی به خوبی در کنار مردم قرار گرفت تا از این گردنه سخت عبور کند و در زمینه انعکاس اخبار و اطلاعات هم دلسوزانه اطلاع‌رسانی کردیم.
فیلم‌های سینمایی به صف
به گفته معاون سیما در ایام نوروز امسال ۱۴۰ فیلم جدید سینمایی از شبکه‌های مختلف پخش خواهد شد که در این میان ۱۲۳ عنوان آن خارجی و ۱۷ فیلم ایرانی هستند فیلم‌هایی که عمدتا ساخته سال‌های 96 و 97 هستند.
میرباقری بیان کرد: امسال علاوه بر ۱۷ شبکه ملی چون تماشا که به طور دائم سریال‌های تلویزیونی را بازپخش می‌کنند، هفت شبکه مجازی پخش سریال هم داریم. در واقع در ایام نوروز امسال از ۸ صبح تا انتهای شب سریال‌های ایرانی جدید را تکرار خواهیم کرد که سه عنوان آن جدید و شش عنوان تامینی هستند. در بحث مستند گرچه شبکه مستند از صبح تا شب مستند پخش می‌کند، ولی شبکه مجازی مستند هم داریم و در هر ساعتی یکی از شبکه‌ها را می‌توان پیدا کرد که مستند پخش کند. در حوزه ارتباط با اردوهای راهیان نور هم هر روز از ۸ صبح تا ۸ شب ارتباط‌های تصویری با این مناطق داریم.
میرباقری با اشاره به دو نکته کلیدی مورد توجه در ساخت برنامه‌های نوروزی امسال ادامه داد: ما در ایام نوروز با دو نکته ویژه مواجه هستیم؛ یکی بحث امنیت منازل هموطنان که با توجه به حجم بالای مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی در این ایام دغدغه است. (ما در این رابطه در همکاری با پلیس برنامه‌ای طراحی کرده‌ایم تا توصیه‌های امنیتی بدهیم). نکته دیگر این که در ایام نوروز رژیم غذایی بسیاری از مردم به هم می‌خورد و بحث سلامتی‌شان نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اطلاع‌رسانی در بحث سلامت موضوعیت دارد و امسال شبکه سلامت سیما دو برنامه ویژه را در همین موضوع طراحی کرده است. امیدواریم امسال در نوروز ۹۸ با برنامه‌های فراوان و جذاب آن بهار قابل اعتنایی برای مخاطبان رقم بخورد و شروع سال را قوی آغاز کنیم. به محض پایان نوروز هم مقدمات رمضان و تابستان را داریم و اوقات مفرح برای تابستان مردم فراهم کرده‌ایم. امیدمان این است که با تولید و پخش این برنامه‌ها امید، نشاط و همبستگی را به ارمغان بیاوریم.

امسال عید چه سریال‌هایی می‌بینیم؟
دیگر محور اصلی صحبت‌های دیروز معاون سیما، اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌های تدارک دیده شده برای نوروز پیش رو بود. دکتر میرباقری با اشاره به این تدارک نوروزی گفت: ابتدای نوروز امسال مصادف با ماه رجب و خصوصا روز پدر و تولد امام علی (ع) است. ما این مصادف بودن بهار طبیعت با ماه قمری رجب را به فال نیک می‌گیریم. از حیث قمری در شب‌های اول ایام اعتکاف را خواهیم داشت که برنامه‌هایی ویژه را می‌طلبند. همچنین امسال برخی شبکه‌ها از چند روز قبل به استقبال نوروز می‌روند و علاوه بر دعوت از چهره‌های شناخته شده که روال هر سال برنامه‌های مناسبتی تحویل سال هستند، امسال دو اتفاق ویژه را هم در شبکه‌های یک و سه می‌بینیم. در این اتفاق افرادی که استعدادهای ویژه دارند، به‌ویژه در شبکه سه حضور جدی خواهند داشت و در شبکه یک هم حضور چهره‌های برگزیده مردمی را داریم. میرباقری توضیح داد: سرفصل جدی ما در عرصه برنامه‌سازی مناسبتی، سریال‌های نوروزی است. امسال شبکه‌های یک، دو و سه سیما هرکدام یک سریال تازه دارند. همچنین تدبیری اندیشیده شده که شبکه پنج سریال «عطسه» را پخش کند و شبکه دو هم بالش‌ها را که کاری از همان عوامل تولید محله گل و بلبل است تدارک دیده است. او درخصوص رویکرد سریال‌های نوروزی امسال افزود: سریال تولیدی جدیدمان در شبکه یک، یعنی مجموعه «نون.خ» رویکرد طنز دارد. سریال شبکه سه سیما با نام موقت «مر قانون» هم باز طنز است. امسال شبکه دو مجموعه تلویزیونی «بر سر دوراهی» را پخش می‌کند که قصه‌ای شیرین دارد، اما طنز نیست. بلکه یک ملودرام خانوادگی است. امیدواریم سال بعد در همه فصول حداقل یک سریال طنز داشته باشیم. همچنین با چهره‌های شاخص طنز کشور چون مدیری، رضویان و انصاری صحبت کرده‌ایم، برنامه‌هایی به ما داده‌اند و سیمافیلم مشغول بررسی طرح‌هایشان است.

الف ویژه‌ها ساخته می‌شوند
معاون سیما در خصوص سرنوشت سریال‌های ویژه‌ای چون موسی(ع) و سلمان فارسی هم توضیحاتی داشت. او اعلام کرد: در ارزیابی‌هایمان متوجه شدیم علاوه بر سریال‌های الف ویژه و عمومی، سریال‌های فاخر هم داریم. سریال‌های الف ویژه ما چون موسی(ع) و سلمان در هر دقیقه چند ده میلیون تومان هستند. اگر بنا باشد سریال الف ویژه بسازیم، کل پول سازمان خرج می‌شود و سلمان و موسی(ع) چندصد میلیارد هزینه می‌خواهند. سریال‌های الف ویژه را دیگر بدون حضور اسپانسرها نمی‌شود ساخت.
او افزود: داوود میرباقری روی همه جزئیات آثارش حساس است. او کارگاه‌های بزرگی هم تشکیل داده که بر سر لباس و تزئینات آن دوران مشغول تحقیق هستند. همچنین پروژه فاخر خواجه نصیرالدین طوسی هم متنش تمام شده و در آینده وارد پیش‌تولید آن خواهیم شد. سریال‌های دیگری چون زندگی شهید باکری و شهید همت و نیز سریال تاریخی مقطع بعد از شهادت امام رضا(ع) تا غیبت کبرای امام زمان(عج) را در دستور کار داریم که در این باره تحقیق کرده‌ایم. سریال زندگی شهید صیاد شیرازی را هم داریم که ارتش برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده است.
خندوانه تمام نمی‌شود دورهمی می‌آید
میرباقری در بخش دیگر صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره پایان ساخت برنامه خندوانه گفت: این‌که خندوانه دیگر قرار نیست پخش شود، دروغ است. البته بعد از نوروز تا ماه رمضان دوستان استراحت می‌کنند و سال آینده بعد از محرم و صفر دوباره روی آنتن می‌روند. امسال در ایام نوروز پنج شب خندوانه و دو شب دورهمی روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.
او با اشاره به حواشی مربوط به تقلیدی بودن دورهمی، اتفاقی که از روز نخست ساخت این برنامه مطرح بود و منجر به حاشیه‌هایی هم شد، گفت: من کار مدیری را تقلیدی نمی‌دانم. گرچه ممکن است به لحاظ شکل و دکور مورد تقلید باشد، اما این قضیه هیچ عیبی ندارد؛ چون ما در این برنامه نقد اجتماعی و فرهنگی می‌کنیم و برنامه‌مان کاملا بومی است. این برنامه خلاقیت‌های خوبی دارد ‌و امثال آن در کشورهای گوناگون ساخته می‌شود.

تعیین تکلیف یک تقلب

در بخش دیگر این نشست، میرباقری درباره حاشیه‌های جشنواره جام‌جم به خبرنگاران توضیح داد: جشنواره جام‌جم مدتی بود که با وقفه مواجه شده بود تا این‌که سال گذشته سری چهارم آن دوباره برگزار شد. ما در سال۹۷ چهار عنوان دیگر به بخش‌های جشنواره جام‌جم اضافه کردیم؛ بخش برنامه‌های ترکیبی، برنامه‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب، صداهای ماندگار و دوبلاژ و فضای مجازی. در کنار اینها یک بخش نظرسنجی مردمی را هم برای مشارکت مخاطبان در نظر گرفتیم.
وی افزود: ما مثل سال‌های قبل برای جمع‌آوری آرا با یکی از شرکت‌ها وارد قرارداد شدیم. نکته این سیستم رأی‌گیری این بود که همه می‌توانستند ببینند رای‌شان چه تغییری در آرا به وجود می‌آورد و در لحظه متوجه ثبت آن می‌شدند.
این سبکی بود که طراحی کردیم، اما همه در روز جمعه متوجه شدیم اختلالی در آرا به وجود آمده است و ضمن اعلام آن از طریق فتا پرونده تشکیل دادیم.
معاون سیما ادامه داد: در این موضوع چند فرضیه وجود داشت. یک فرضیه این بود که اختلال صورت گرفته و دیگری این بود که به صورت واقعی آرا جا‌به‌جا شده است؛ بر همین اساس رای‌گیری را متوقف کردیم. میرباقری با تأکید بر وجود قانون تجارت در کشور گفت: دولت در اجرای قانون ناظر است و اگر تخلفی صورت بگیرد، بر اساس قانون باید آن را پیگیری کرد. پیش از این هم بانک مرکزی در این باره با وزارت ارتباطات این مطلب را مطرح کرده بود که «یو اس‌اس‌دی»‌ها مشکل دارند. وی افزود: ما نمی‌دانیم این تخلف در سطح وزارت ارتباطات بوده است یا خیر. یک متهم مشخص شده است که چون اتهام وی ثابت نشده، نمی‌توانیم نامش را اعلام کنیم اما به محض اعلام نتیجه از سوی مراجع ذی‌صلاح، با این تخلف در هر جا که باشد - چه در دولت و چه در صداوسیما - برخورد جدی می‌کنیم.

کلاه قرمزی می‌آید؟

از جمله سوالاتی که در این نشست برای خبرنگاران مطرح بود، مشخص شدن سرنوشت کلاه قرمزی برای پخش در نوروز امسال بود که بارها از معاون سیما پرسیده شد. میرباقری با اعلام این خبر خوش که زمزمه بازگشت کلاه قرمزی‌ها به تلویزیون جدی است، توضیح داد: از ابتدا دلمان می‌خواست که مجموعه کلاه قرمزی در ایام نوروز امسال هم روی آنتن برود و من شخصا از شش ماه پیش تیم ویژه‌ای را برای مذاکره با گروه سازنده این برنامه فرستادم. در آن مقطع به دلیل بیماری یکی از عوامل اصلی برنامه، این مذاکره به نتیجه نرسید. با این حال در روزهای گذشته دوباره با این گروه برنامه‌ساز مشغول مذاکره شدیم؛ بحث‌های مختلفی در خصوص منابع مالی و مسائل دیگر مطرح شد و امیدواریم بتوانند مجموعه را برای پخش به نوروز امسال برسانند. همچنین توافق کرده‌ایم که امسال این مجموعه را به بالای چهل قسمت برسانند تا علاوه بر ایام نوروز، در دیگر اعیاد سال هم از این مجموعه پرمخاطب استفاده کنیم.
میرباقری با اشاره به تازه‌ترین وضعیت ساخت مجموعه کلاه قرمزی تاکید کرد: قصه نهایی این مجموعه نگاشته شده و لوکیشن‌شان هم در نظر گرفته شده است و در تدارک شروع تصویربرداری هستند.

بالاخره پایتخت را می‌بینیم؟
همین هفته گذشته بود که خبر درگذشت ناگهانی خشایار الوند، فیلمنامه‌نویس مجموعه‌های طنز نمایشی سیما، کام بسیاری از مخاطبان را تلخ کرد. فیلمنامه‌نویسی که بخش زیادی از خنده‌هایمان را در طول این سال‌ها مدیون قلم او هستیم. مرحوم الوند تا ساعاتی قبل از مرگ مشغول نوشتن فیلمنامه قسمت جدید پایتخت برای پخش در ایام نوروز بود؛ اتفاقی که میسر نشد و گروه برنامه‌ساز هم در نبود او اعلام کرد شرایط روحی مناسب برای جلوی دوربین رفتن و ساخت مجموعه طنز را ندارند.
میرباقری در خصوص سرنوشت این تک‌اپیزود سریال پایتخت توضیح داد: قرار بود در نوروز امسال اپیزود ویژه‌ای از مجموعه پایتخت ساخته شود. همه چیز مهیا بود و مرحوم خشایار الوند نیمی از متن را نوشته بود.
قرار بود گروه کار را ۱۵ اسفند کلید بزند، اما مرحوم الوند فوت کرد. همه دلمان می‌خواست این مجموعه را بسازیم، ولی گروه دید در این شرایط واقعا شدنی نیست و حال خوبی برای حضور مقابل دوربین ندارد. در این میان در گفت‌وگوهایی که داشتیم چند پیشنهاد مطرح شد.
یکی این‌که این قسمت ویژه از حالت تک قسمتی درآمده و به صورت مجموعه‌ای چهار قسمتی، در پایان ماه مبارک رمضان و مصادف با اعیاد فطر روی آنتن برود که اگر این اتفاق رخ بدهد، دیگر مجموعه مناسبتی رمضان شبکه یک را 26 قسمتی
می‌بندیم. بحث دیگر، تدارک این مجموعه برای پخش در نوروز 99 است که باید با گروه صحبت کنیم و در انتها تمایل گروه به ساخت فیلم سینمایی را داریم. ما با این قضیه مشکلی نداریم، اما فعلا با ما قرارداد دارند و باید تکلیف آن تک‌قسمت را مشخص کنیم.

نوروز پر شکر شکرستان
دیگر خبر خوب نوروز امسال، صداپیشگی شهاب حسینی، بازیگر شاخص تلویزیون و سینما در نقش راوی در مجموعه پویانمایی شکرستان است. اتفاقی که بعد از مدت‌ها باعث حضور حسینی در رسانه ملی شده است.
میرباقری در این خصوص هم گفت: شهاب حسینی در حوزه‌های مختلفی انجام فعالیت کرده و پیشنهادات گوناگونی داشته است. همچنین قرار بود یکی از برنامه‌های ترکیبی شبکه نسیم را این چهره اجرا کند؛ پیشنهادی که هنوز روی میز است، اما حسینی تشخیص داد شروع حضور مجدد تلویزیونی‌اش با شکرستان باشد تا این حوزه را هم تجربه کند.
فعلا برای حضور او در 13 قسمت از این مجموعه صحبت شده و او سپس درخصوص برنامه‌های بعدی‌اش تصمیم خواهد گرفت. سری جدید شکرستان در ایام نوروز از شبکه نسیم پخش می‌شود.

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها