فصل جدید شکرستان با روایت شهاب حسینی، ایام نوروز از تلویزیون پخش می شود

بازگشت شیرین شهاب

احتمالا اگر از شما بپرسیم یک پویانمایی موفق ایرانی را نام ببرید جزو اولین گزینه‌هایی که به ذهنتان می‌رسد «شکرستان» است. یک پویانمایی کاملا ایرانی با داستان‌هایی ایرانی و قصه‌ای ایرانی که از شبکه دو پخش می‌شد و با اقبال زیادی هم از سوی خانواده‌ها و کودکان مواجه شد. حالا شکرستانی‌ها یک خبر خوب برایمان آورده‌اند: پخش نوروزی شکرستان با همراهی شهاب حسینی!
کد خبر: ۱۱۹۵۸۷۷

100 قسمت جدید شکرستان در راه است
شکرستان را مانند فصل قبل، مرکز پویانمایی صبا تولید می‌کند. محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز صبا در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد شکرستان جدید به ما گفت «فصل جدید شکرستان قرار است در صد قسمت تولید شود و گروهی از نویسندگان مشغول نگارش این قسمت‌ها هستند.» آن‌طور که لیوانی گفت تهیه‌کننده فصل جدید مسعود صفوی است و هژیر ضیایی هم کارگردان آن است.
ما امسال یک شکرستان عروسکی هم دیدیم اما در نوروز 98، صبا باز هم سراغ پویانمایی رفته است.
لیوانی با اشاره به این‌که سری جدید شکرستان همچون نسخه اولیه به صورت پویانمایی خواهد بود و نه چون سری بعدی که از آن به صورت عروسکی ساخته شد، می‌افزاید: سری جدید شکرستان مطابق با همان سری اولیه و پویانمایی است که بسیار هم معروف شد و در جامعه گرفت. متاسفانه سری عروسکی شکرستان که از سال گذشته در شبکه نسیم ساخته شد، خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و ارتباط خوبی با مردم برقرار نکرد. مردم از ما درخواست همان سبک اصلی را داشتند و ما هم بر اساس تکنیک کات اوت رایانه‌ای، سری جدید شکرستان را تدارک دیدیم.
شهاب در شکرستان
اما شکرستان یک اتفاق ویژه هم برای نوروز مخاطبانش دارد و آن هم روایتگری شهاب حسینی در این اثر پویانمایی است. شهاب حسینی که چند وقتی می‌شد همکاری تازه‌ای با تلویزیون نداشت این بار به جای مرحوم مرتضی احمدی بناست روایتگر قصه‌های شکرستانی‌ها باشد. لیوانی در مورد انتخاب حسینی به عنوان راوی سری جدید شکرستان به ما گفت: از زمانی که مرحوم مرتضی احمدی فوت کرد، مدت‌ها به دنبال جایگزینی برای او بودیم و به این قضیه بسیار فکر کردیم. گزینه‌های مختلفی هم مطرح شد و در نهایت با صحبت‌های دوستان و پیشنهاد آقای صفوی تهیه‌کننده برنامه، به شهاب حسینی رسیدیم. این اتفاق تجربه جدیدی هم برای ما و هم آقای حسینی در این زمینه است و امیدوارم مخاطبان هم با این اجرای جدید ایشان ارتباط برقرار کنند.
او با اشاره به چرایی حضور شهاب حسینی و دلیلی که باعث شد این بازیگر شناخته شده سینما به تلویزیون بازگشته و خود را در این قالب جدید روایتگری پویانمایی قرار بدهد، خاطرنشان کرد: نوع نگاه شکرستان و ظرافت‌های آن برای هر فرد باذوقی جذاب است.انتخاب اولیه ایشان توسط سید‌مسعود صفوی بود که از میان شش گزینه شاخص به ایشان رسیدند.
شاید بپرسید آیا حسینی بناست راوی هر صد قسمت فصل جدید شکرستان باشد؟ ما هم این سؤال را از لیوانی پرسیدیم و رئیس مرکز صبا به ما گفت: فعلا 13 قسمت نوروزی شکرستان را با حسینی به تفاهم رسیدیم و این قسمت‌ها در حال ضبط است و ادامه کارمان بسته به توافقاتی دارد که بعد از این قسمت‌ها با هم خواهیم داشت.
لیوانی در مورد صداگذاری مجموعه هم این‌طور گفت: در سری جدید مجموعه، شخصیت‌هایمان همان‌ها هستند و همان صداگذاری‌ها را دارند؛ با این حال نوید می‌دهم شخصیت‌های جدیدی هم در سری جدید به مجموعه اضافه می‌شوند و قصه‌ها را گسترش می‌دهند.
نسیم میزبان شکرستانی‌ها
به نظر می‌رسد شبکه نسیم که شبکه اختصاصی نشاط و سرگرمی تلویزیون است، این بار شاه‌ماهی شکار کرده و پس از سری عروسکی شکرستان، توانسته پخش سری جدید پویانمایی این مجموعه را هم در دست بگیرد. آن‌طور که رئیس مرکز صبا به ما گفته، شبکه‌های مختلفی درخواست پخش فصل جدید شکرستان را داشته‌اند، اما پس از بررسی‌های مختلف تصمیم بر آن شد که این فصل شکرستان، ساعت 21 و 15 دقیقه روی آنتن شبکه نسیم برود. ساعتی که به قول تلویزیونی‌ها یکی از باکس‌های اصلی و پرمخاطب نسیم است.

قصه شکرستان چه بود؟

شکرستان بیش از ۱۸۰ شخصیت دارد و داستان‌های این سریال در یک شهر قدیمی و خیالی روی می‌دهد. هر قسمت، داستانی مجزا دارد که مردم شکرستان بنا به نیازهای دراماتیک هر قصه در هر قسمت نقشی متفاوت به‌عهده می‌گیرند و داستان را رقم‌می‌زنند.
قصه‌ها در فصل اول پس از هشت ماه تحقیق و توسعه بر اساس داستان‌ها، ضرب‌المثل‌ها و قصه‌های قدیمی و عامیانه ایرانی ـ شرقی انتخاب و سپس با رویکردی مدرن و به روز به رشته تحریر در آمده‌اند. در این شهر قدیمی و داستانی، هیچ‌کس در جایگاه خود نیست و تلاش شده با دفورماسیون تصویری و دراماتیک، شیوه‌ای اتخاذ شود که کوچک و بزرگ پس از خندیدن به طنز داستان‌ها، عمیقا به فکر فرو روند و آینه رفتارهای اجتماعی و فرهنگی خود را بازنگری کنند.

شکرستان بیش از 180 شخصیت گوناگون دارد که بنا به نیازهای داستان در هر قسمت سروکله‌شان پیدا می‌شود و نقش‌های متفاوتی چون تاجر، کارگر، مردم شهر، بچه‌های مدرسه، ریش‌سفید و... را برعهده می‌گیرند؛ ولی چند شخصیت محوریت بیشتری دارند:
بهلول: خردمندی که همه او را دیوانه می‌پندارند. او همیشه با بچه‌ها بازی می‌کند ولی در مواقعی که مشکلی پیش می‌آید، تنها اوست که راه‌حل را می‌داند و جایی که به مظلومی ستم می‌رود، از او در برابر ظالم دفاع می‌کند. او نماد خردورزی کودک درون است و شاید دوست‌داشتنی‌ترین شهروند شکرستان.

پادشاه و وزیر: پادشاه مانند تمام داستان‌های سنتی فردی ابله، خودرای و خوشگذران است که همیشه تیرش به خطا می‌رود و ظلم او خنثی می‌شود. وزیر مکار و حیله‌گر نیز تلاش در کمک‌رسانی به ستم پادشاه دارد که البته هیچ‌گاه به موفقیت کامل نمی‌رسد.
پهلوان و نوچه‌هایش: شخصیتی زورگو ولی توخالی و بیکاره که فقط بلد است لاف بزند. نوچه‌های او نیز بهتر از خود او نیستند. ایشان نیز همیشه در کارهای غلط و اشتباهشان به نتیجه نمی‌رسند و تنبیه می‌شوند.
قاضی: این قاضی شهر ما حکم خودش را براساس پول افراد می‌دهد و غیرقابل‌اعتمادترین شخص در شکرستان است. البته همیشه دستش رو می‌شود.
اسکندر: اسکندر شخصیت یک بچه کوچک در شکرستان است که ماجراهایی برای او اتفاق می‌افتاد و همچنین عروسک او نیز به بازار وارد شده ‌است.

ننه قمر: ننه قمر، پیرزنی است با پشت خمیده و چادر گلدار که عینکی به چشم دارد. از روی این شخصیت عروسک‌هایی نیز تولید شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

زهرا غفاری

گروه رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها